V8 Supercars: DJRT Penske wint teamtitel. SVG en Whincup winnen in Newcastle
Een uitstekend slot voor het Red Bull Holden Racing Team(Triple Eight) in Newcastle. Shane van Gisbergen en Jamie Whincup wisten dit weekend beide races op hun naam te schrijven. Jamie Whincup behaalde met de No 88 Holden Commodore zijn 118e overwinning vandaag terwijl zijn teamgenoot Shane van Gisbergen de 250 km. lange wedstrijd op zaterdag won. Scott McLaughlin eindigde zaterdag als tweede en vandaag viel die eer te beurt aan zijn teamgenoot Fabian Coulthard.
Shane van Gisbergen won de eerste wedstrijd op zaterdag.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Holden/DJR Team Penske/Nissan/PR
Twee titels voor DJRT Penske met Scott Mclaughlin en Fabian Coulthard. Rijderstitel en teamtitel.
DJRT Penske wint teamtitel. SVG en Whincup winnen in Newcastle
Het Red Bull Holden Team sloot het kampioenschap achter DJRT Penske als tweede in het rijders- en teams kampioenschap af. Shane van Gisbergen en Jamie Whincup eindigden in de eindstand resp. als tweede en derde.
Jamie Whincup: "Ik ben trots op iedereen hier. Wij hebben tot aan het einde toe hard gevochten. Aan het begin van het jaar beschikten wij over onvoldoende performance maar twee overwinningen voor het team dit weekend geeft ons voldoende vertrouwen voor volgend jaar dat we kanshebbers zullen zijn. Hopelijk kunnen we de titel volgend jaar van de No 17 overnemen, maar felicitaties aan Scotty die fantastisch werk verricht heeft."
Shane en Jamie domineerden de eerste wedstrijd totdat laatstgenoemde in de fout ging.
Shane van Gisbergen reed in de 31e wedstrijd van het seizoen een dominante wedstrijd en versloeg DJRT Penske-coureur Scott McLaughlin met een voorsprong van maar liefst 10.5269 secs. SVG die eigenlijk nipt de shoot out maakte verklaarde zijn dominante performance als volgt. "Engineer Grant McPherson deed nog wat fijn tuning gelukkig, want hier kun je gewoon niet passeren." Teamgenoot Jamie Whincup ging in de 75e ronde de fout in door aan het einde van het rechte stuk in de runoff area terecht te komen waardoor hij naar de zevende plek terugviel. Dit opende voor DJRT Penske de eerste deur om ook de teamtitel binnen te kunnen slepen. In de 64e ronde beschikte SVG zelfs over een voorsprong van meer dan 50 seconden op zijn achtervolgers en had nog een marge van 4.1 secs. op Jamie Whincup bij het uitkomen van de pits.
Vreugde bij Coulthard en McLaughlin.
SVG: "Jammer dat Jamie daar een fout maakte. Voor de teampunten zou dit fantastisch geweest zijn. Een fantastische start, een mooi gevecht en wij dwongen onze weg af. Een mooie strategie die ons de overwinning bezorgde. Een teamprestatie.Scott McLaughlin: " Een zware baan waar je hard voor moet werken. Fantastisch werk door iedereen bij Shell V Power Racing met een tweede en een derde plek een dubbel podium. Jamie maakte een foutje en gaf ons een dubbel podium cadeau. Een mooi team resultaat."
Fabian Coulthard: " De timing voor dit podium is perfect. Wij kregen toch wel een klein cadeautje toen we Jamie in de escape road zagen verdwijnen. Een zeldzame fout van hem. Wij willen het teamkampioenschap en daar doen we alles voor. Bij de start van de wedstrijd was ik tevreden over de auto. De middelste stint bepaalde waarschijnlijk ons resultaat."David Reynolds eindigde met de Penrite Holden Commodore als vierde gevolgd door de Tickford Mustang van Cameron Waters.
118 overwinningen voor Jamie Whincup in de Supercars. Dit dwingt respect af.
118e overwinning voor Jamie Whincup
Jamie Whincup behaalde in de slotwedstrijd van de Coates Hire Newcastle 500 zijn 118e overwinning. De Red Bull Team Holden rijder lag ruim de helft van de wedstrijd op kop maar het was snel duidelijk dat hij de grootste kanshebber was. Bij de finish bedroeg het verschil met Fabian Coulthard nog slechts twee seconden. Tim Slade eindigde in de BJR Racing Holden Commodore als derde. Omdat SVG tijdens de trainingen contact met een andere deelnemer maakte kreeg hij evenals twee andere rijders een gridstraf opgelegd waardoor hij achteraan moest starten. Voor de teamtitel speelde dit DJRT Penske natuurlijk uitstekend in de kaart.
Scenic picture vanuit Newcastle.
Fabian Coulthard: "Het is natuurlijk altijd mooi om het jaar met een hoogtepunt te beëindigen. Zeker met een paar goede resultaten. Zelfs als we nu op vakantie gaan wordt nog aan het racen gedacht. Dit bewijst dat ik niet vergeten ben van wat ik moest doen. Dit weekend heb ik de meeste punten behaald en we hebben de teamtitel veilig gesteld. Een fantastische manier om het jaar te beëindigen."Scott McLaughlin: " Verheugd om dit met mijn team te kunnen vieren. We wonnen ook het kampioenschap voor teams. Beetje teleurgesteld dat mijn banden tijdens de burnout niet echt klapten. Slechts ééntje dan. Ik denk dat elke organisatie er trots op is om met 20 indrukwekkende overwinningen naar huis te gaan."
De safetycar moest in de 22e ronde voor het eerst in actie komen toen Anton de Pasquale voor zijn eerste stop naar binnen kwam maar direct bij het uitkomen van de pits contact met James Courtney in de WAU Commodore maakte. De Pasquale verdween in de muur. Op dat moment beschikten Whincup en Coulthard resp. over nog 92 en 90 liter brandstof in hun tank.
Laatste Supercar wedstrijd van Simona de Silvestro.
In de 74e ronde mocht SVG kortstondig als virtuele leider op kop rijden. Vanuit de staart van het veld zou hij alsnog als zevende eindigen en daarmee zijn tweede plek in het kampioenschap veilig stellen. Rick Kelly sloot met een dertiende plek de Nissan campagne in R31 definitief af. Voor volgend jaar switcht men bij Kelly Racing eveneens naar de Ford Mustang. André Heimgartner eindigde in R32 als twaalfde terwijl Simona de Silvestro met de Team Harvey Norman Nissan Altima op een 18e plek haar Australische avontuur afsloot.
Simona verlaat met pijn in het hart de Supercars. Onderhandelingen met Red Bull Team Holden(Triple Eight) liepen op niets uit.
Simona de Silvestro: "Op een bepaalde wijze ben ik blij dat het seizoen over is. Met de resultaten die we behaalden hadden we moeilijke tijden. Jammer dat ik de Supercars moet verlaten. De laatste paar ronden waren erg emotioneel voor mij om hier mijn Supercars carrière te beëindigen. Er waren zeker veel ups-and-downs maar ik ga fantastische herinneringen mee naar huis nemen. Het was fantastisch om hier voor Harvey Norman te kunnen racen. Hopelijk heb ik iets goeds achtergelaten en wie weet kom ik ooit nog eens terug."
Chaz Mostert eindigde als zesde in zijn laatste wedstrijd voor Tickford Racing.
Shane van Gisbergen won de eerste wedstrijd op zaterdag.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Holden/DJR Team Penske/Nissan/PR
Twee titels voor DJRT Penske met Scott Mclaughlin en Fabian Coulthard. Rijderstitel en teamtitel.
DJRT Penske wint teamtitel. SVG en Whincup winnen in Newcastle
Het Red Bull Holden Team sloot het kampioenschap achter DJRT Penske als tweede in het rijders- en teams kampioenschap af. Shane van Gisbergen en Jamie Whincup eindigden in de eindstand resp. als tweede en derde.
Jamie Whincup: "Ik ben trots op iedereen hier. Wij hebben tot aan het einde toe hard gevochten. Aan het begin van het jaar beschikten wij over onvoldoende performance maar twee overwinningen voor het team dit weekend geeft ons voldoende vertrouwen voor volgend jaar dat we kanshebbers zullen zijn. Hopelijk kunnen we de titel volgend jaar van de No 17 overnemen, maar felicitaties aan Scotty die fantastisch werk verricht heeft."
Shane en Jamie domineerden de eerste wedstrijd totdat laatstgenoemde in de fout ging.
Shane van Gisbergen reed in de 31e wedstrijd van het seizoen een dominante wedstrijd en versloeg DJRT Penske-coureur Scott McLaughlin met een voorsprong van maar liefst 10.5269 secs. SVG die eigenlijk nipt de shoot out maakte verklaarde zijn dominante performance als volgt. "Engineer Grant McPherson deed nog wat fijn tuning gelukkig, want hier kun je gewoon niet passeren." Teamgenoot Jamie Whincup ging in de 75e ronde de fout in door aan het einde van het rechte stuk in de runoff area terecht te komen waardoor hij naar de zevende plek terugviel. Dit opende voor DJRT Penske de eerste deur om ook de teamtitel binnen te kunnen slepen. In de 64e ronde beschikte SVG zelfs over een voorsprong van meer dan 50 seconden op zijn achtervolgers en had nog een marge van 4.1 secs. op Jamie Whincup bij het uitkomen van de pits.
Vreugde bij Coulthard en McLaughlin.
SVG: "Jammer dat Jamie daar een fout maakte. Voor de teampunten zou dit fantastisch geweest zijn. Een fantastische start, een mooi gevecht en wij dwongen onze weg af. Een mooie strategie die ons de overwinning bezorgde. Een teamprestatie.Scott McLaughlin: " Een zware baan waar je hard voor moet werken. Fantastisch werk door iedereen bij Shell V Power Racing met een tweede en een derde plek een dubbel podium. Jamie maakte een foutje en gaf ons een dubbel podium cadeau. Een mooi team resultaat."
Fabian Coulthard: " De timing voor dit podium is perfect. Wij kregen toch wel een klein cadeautje toen we Jamie in de escape road zagen verdwijnen. Een zeldzame fout van hem. Wij willen het teamkampioenschap en daar doen we alles voor. Bij de start van de wedstrijd was ik tevreden over de auto. De middelste stint bepaalde waarschijnlijk ons resultaat."David Reynolds eindigde met de Penrite Holden Commodore als vierde gevolgd door de Tickford Mustang van Cameron Waters.
118 overwinningen voor Jamie Whincup in de Supercars. Dit dwingt respect af.
118e overwinning voor Jamie Whincup
Jamie Whincup behaalde in de slotwedstrijd van de Coates Hire Newcastle 500 zijn 118e overwinning. De Red Bull Team Holden rijder lag ruim de helft van de wedstrijd op kop maar het was snel duidelijk dat hij de grootste kanshebber was. Bij de finish bedroeg het verschil met Fabian Coulthard nog slechts twee seconden. Tim Slade eindigde in de BJR Racing Holden Commodore als derde. Omdat SVG tijdens de trainingen contact met een andere deelnemer maakte kreeg hij evenals twee andere rijders een gridstraf opgelegd waardoor hij achteraan moest starten. Voor de teamtitel speelde dit DJRT Penske natuurlijk uitstekend in de kaart.
Scenic picture vanuit Newcastle.
Fabian Coulthard: "Het is natuurlijk altijd mooi om het jaar met een hoogtepunt te beëindigen. Zeker met een paar goede resultaten. Zelfs als we nu op vakantie gaan wordt nog aan het racen gedacht. Dit bewijst dat ik niet vergeten ben van wat ik moest doen. Dit weekend heb ik de meeste punten behaald en we hebben de teamtitel veilig gesteld. Een fantastische manier om het jaar te beëindigen."Scott McLaughlin: " Verheugd om dit met mijn team te kunnen vieren. We wonnen ook het kampioenschap voor teams. Beetje teleurgesteld dat mijn banden tijdens de burnout niet echt klapten. Slechts ééntje dan. Ik denk dat elke organisatie er trots op is om met 20 indrukwekkende overwinningen naar huis te gaan."
De safetycar moest in de 22e ronde voor het eerst in actie komen toen Anton de Pasquale voor zijn eerste stop naar binnen kwam maar direct bij het uitkomen van de pits contact met James Courtney in de WAU Commodore maakte. De Pasquale verdween in de muur. Op dat moment beschikten Whincup en Coulthard resp. over nog 92 en 90 liter brandstof in hun tank.
Laatste Supercar wedstrijd van Simona de Silvestro.
In de 74e ronde mocht SVG kortstondig als virtuele leider op kop rijden. Vanuit de staart van het veld zou hij alsnog als zevende eindigen en daarmee zijn tweede plek in het kampioenschap veilig stellen. Rick Kelly sloot met een dertiende plek de Nissan campagne in R31 definitief af. Voor volgend jaar switcht men bij Kelly Racing eveneens naar de Ford Mustang. André Heimgartner eindigde in R32 als twaalfde terwijl Simona de Silvestro met de Team Harvey Norman Nissan Altima op een 18e plek haar Australische avontuur afsloot.
Simona verlaat met pijn in het hart de Supercars. Onderhandelingen met Red Bull Team Holden(Triple Eight) liepen op niets uit.
Simona de Silvestro: "Op een bepaalde wijze ben ik blij dat het seizoen over is. Met de resultaten die we behaalden hadden we moeilijke tijden. Jammer dat ik de Supercars moet verlaten. De laatste paar ronden waren erg emotioneel voor mij om hier mijn Supercars carrière te beëindigen. Er waren zeker veel ups-and-downs maar ik ga fantastische herinneringen mee naar huis nemen. Het was fantastisch om hier voor Harvey Norman te kunnen racen. Hopelijk heb ik iets goeds achtergelaten en wie weet kom ik ooit nog eens terug."
Chaz Mostert eindigde als zesde in zijn laatste wedstrijd voor Tickford Racing.