Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 3

F3: Een bijzondere zondag met Richard Verschoor in Macau

191117 Versch Persconferentie
Persconferentie na afloop van de race


Dan is er de persconferentie, waar Verschoor de vragen van de Australische presentator Andrew van Leeuwen beantwoordt. "Ik besef het nog maar nauwelijks dat ik net de Macau Grand Prix gewonnen heb", zegt Verschoor, gevraagd naar zijn indruk. "Het was een hectische race, het speelt allemaal nog een beetje in mijn hoofd. Ik had me heel goed voorbereid op de herstart, want ik wist ook wel dat dat mijn enige kans zou zijn om de leiding te nemen. We hadden goed de snelheid te pakken, maar Juri was aanvankelijk een beetje te snel voor me. Ik maakte de move en die lukte, waarna ik hem achter me kon houden, ondanks dat hij wel flink aandrong. Vervolgens probeerde ik er in sector twee en drie voor te zorgen, dat mijn voorsprong groot genoeg zou zijn om niet ingehaald te worden. Daarnaast wil ik graag MP bedanken, het was het eerste jaar voor het team en ook voor mezelf, we hebben hier een goede prestatie laten zien."

191117 Versch Persconfg 2

Later, nadat er nog wat officiële foto's voor de organisatie zijn gemaakt, komt Verschoor nog even terug en neemt hij de tijd voor de nodige nadere vragen. En helemaal aan het einde, als alle Engelstalige interviews gedaan zijn, kan het gewoon in het Nederlands, voor deze site. Allereerst over het DRS, dat na de herstart niet functioneerde. "Gisteren was dat ook al zo en toen zei ik al dat ik dat eigenlijk best goed vond", opent hij. "Voor de kwalificatie is het oké, maar in de race kom je met 290 per uur aan, en met DRS zelfs boven de 300. Als de baan helemaal vlak zou zijn in de remzone, zou het kunnen, maar dat is niet zo, er zijn heel veel hobbels, wat het best gevaarlijk maakt, dus ik vond het niet erg dat het niet werkte en wat mij betreft mogen ze er ook wel over nadenken om het niet te gebruiken."

Over zijn uitstekende start zegt hij: "Ik ging er gewoon voor. Ik was zó geconcentreerd, ik was er vanmorgen toen ik wakker was al mee bezig hoe ik het ging doen, en ik denk dat die mindset geholpen heeft. Gisteren ging de start niet super, maar nu kwam ik supergoed weg, ik nam de juiste lijn, probeerde ook nog Vips, maar dat was net te riskant. Ik wist dat we snel genoeg waren en dat het kon. De eerste ronde reed Vips heel hard weg, maar daarna bleef het gat constant. En toen na de herstart lukte het, waarna ik goed kon verdedigen. Hij probeerde het wel een paar keer, maar ik wist precies waar die hobbel lag bij Lisboa, waar ik moest blijven rijden."

191117 Versch start
Uitstekende start, waarna Verschoor (21) al op de tweeede plaats achter Vips (6) rijdt

Tijdens de 'virtual safety car' vanwege de gestrande auto van Flörsch was er wel even een spannend moment, zo bericht Verschoor: "Het probleem is dat mijn banden helemaal koud waren, want tijdens de virtual safety car mag je op de hele baan maar 80 kilometer per uur, waardoor je de banden niet warm krijgt. Bij Paiol ging ik er bijna af, want daar ga je omhoog, daar wordt de auto heel licht, en dat was echt even spannend."

191117 Versch vangrail

"Niet bezig met Red Bull"
Met Vips liet Verschoor een Red Bull-rijder achter zich, terwijl andere Red Bull-junioren nog verder naar achteren eindigden. Geeft dat een beetje genoegdoening, gezien Verschoors verleden met de Oostenrijkse energiedrankfirma? "Daar ben ik helemaal niet mee bezig", zegt hij. "Hij zat heel erg te klagen dat hij geen DRS had, maar ik heb gisteren Ilott ook ingehaald zonder DRS, dus het kan wel, en bovendien gold voor iedereen dat het DRS niet werkte. Ik snap zijn frustratie natuurlijk wel: je wint de kwalificatierace, staat op pole, en dan word je om je oren gereden."

Of er een vervolg komt aan zijn Formule 3-campagne, weet Verschoor nog niet. "Daar ben ik natuurlijk wel heel hard mee bezig, voor Macau al, en daar ga ik nu weer mee verder. Hopelijk opent dit succes wel een paar deuren, waardoor het wat makkelijker wordt. Het liefst zou ik weer verder willen met MP."

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet