V8 Supercars: Whincup/Lowndes winnen Pirtek Endurance Cup Sandown. Scott McLaughlin prolongeert titel
Met twee overwinningen in de laatste van de drie wedstrijden meetellend voor de Pirtek Endurance Cup wist de combinatie Jamie Whincup/Craig Lowndes de titel veilig te stellen. Met een negende plek prolongeerde Scott McLaughlin voor de tweede achtereenvolgende maal de Supercars titel. Alhoewel de Bathurst 1000 nog een staartje voor DJR Team Penske had.
Jamie Whincup en Craig Lowndes de twee besten uit de hedendaagse Supercars winnaars van de Pirtek Endurance Cup.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Holden/Nissan/Tickford/PR/DJR Team Penske
Sterk optreden van Triple Eight in de laatste races.
Whincup/Lowndes winnen Pirtek Endurance Cup Sandown. Scott McLaughlin prolongeert titel
DJR Team Penske won de Bathurst 1000 onder "omstreden" omstandigheden waarbij Fabian Coulthard werd "opgeofferd". Maar er was dit weekend nog een nasleep. Na de wedstrijd werd zowel de "kwalificatie"motor als de wedstrijdmotor door de Supercars-organisatie in beslag genomen. Daarbij kwam in Sandown aan het licht dat de kleppen een afwijking vertoonde en dat de motor bij de fabricage mogelijk niet goed opgemeten was aldus een statement van DJR Team Penske. Dit had verregaande consequenties. De recordpole van McLaughlin werd door de Supercars organisatie uit de geschiedenisboeken geschrapt en aan Tickford-coureur Chaz Mostert toegekend. "Dit is leuk, ik zie wel een paar dollars aankomen" aldus Mostert. Na de bekendmaking werd de als vijfde gekwalificeerde DJRT Penske Mustang voor R30 ofwel de tweede race van dit weekend naar de laatste startplek teruggezet.
Scott McLaughlin met een negende plek kampioen. De laatste twee races waren op zijn zachtst gezegd "omstreden"
De combinatie McLaughlin/Premat reed een voorzichtige wedstrijd en een negende plek was voldoende om de titel veilig te stellen. Zeker omdat Shane van Gisbergen met een 17e plek vandaag nog onvoldoende marge had. Het verschil bedraagt 550 punten terwijl er nog maar 300 in Newcastle te verdienen zijn. De omstandigheden waarin de Mustang zijn eerste Supercar titel behaalde kunnen op zijn zachtst gezegd een beetje omstreden genoemd worden waarin de Supercars-organisatie zeker met haar vaak late of twijfelachtige besluitvorming ook niet geheel vrijuit gaat. Ook daarop is nogal wat kritiek.
McLaughlin op weg naar zijn tweede titel in de DJRT Penske Mustang.
Scott McLaughlin: "Trots op dit team. We hebben nogal wat tegenslag gehad maar we kwamen terug. Vandaag zijn we als laatste gestart en behaalden een Top 10 resultaat. Mijn dank aan Alex Premat. Erg verheugd om het voor elkaar gekregen te hebben maar voor ons team en onze sponsoren is er op Newcastle werk aan de winkel. Wij pushen nu hard om ook de titel binnen te halen."
Alexandre Premat: "Het was weer fantastisch om dit jaar van dit team deel uitgemaakt te hebben. Het Shell V Power Racing is zo goed. En het is nogal bijzonder om voor Roger Penske en Dick Johnson te mogen racen. Ik kijk nu al naar volgend jaar uit."