V8 Supercars: SVG wint in Surfer’s Paradise. T8 onverslaanbaar. Zware crash Scott McLaughlin
De beide wedstrijden van de Pirtek Cup op Surfer's Paradise werden door Red Bull Team Holden ofwel Triple Eight (T8) gedomineerd. Afgelopen zaterdag won de combinatie Jamie Whincup/Craig Lowndes en vandaag was het de beurt aan hun teamgenoten Shane van Gisbergen/Garth Tander. Gedurende de kwalificatie crashte Scott McLaughlin zwaar maar bleef ongedeerd.
Scott McLaughlin crasht zwaar op Surfer's Paradise. Een afgebroken schokbreker was de vermoedelijke oorzaak.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Red Bull/DJR Team Penske/Nissan PR
SVG als vanouds op Sufer's Paradise.
SVG wint in Surfer's Paradise. T8 onverslaanbaar. Zware crash Scott McLaughlin
Race 27 van het Supercars kampioenschap leverde een overwinning op voor de combinatie Shane van Gisbergen/Garth Tander. Laatstgenoemde nam direct bij de start de leiding gevolgd door zijn teamgenoot Craig Lowndes. Beide Red Bull Holden Commodores hadden direct voor de tweede maal de toon gezet. Vanaf een 16e plek wist Fabian Coulthard zich al in de eerste ronde naar een negende plek op te werken. Een crash tussen de Holdens van Todd Hazelwood en Will Brown hielp daarbij wel mee aan zijn opmars. Ook kampte Coulthard met een sensorprobleem wat DJR Team Penske in de 22e ronde bij een reguliere pitstop trachtte op te lossen. Voordat Garth Tander de Holden ZB Commodore in de 34e ronde aan SVG overgaf beschikte hij over een voorsprong van slechts 8/10e op Craig Lowndes. Na deze stop ging laatstgenoemde nog echter drie ronden door voordat hij aan Jamie Whincup overgaf.
Goed resultaat voor Lee Holdsworth met een vijfde plek.
In de 63e ronde bedroeg het verschil tussen SVG en Whincup bij de laatste stops vijf seconden. In de 88e ronde verloor SVG in het verkeer behoorlijk wat tijd en wist teamgenoot Jamie Whincup hem tot op 8/10e te benaderen. En zowel in de 99e als 102e ronde zat Jamie op de staart van zijn teamgenoot.
Shane van Gisbergen: " Onze auto's waren goed maar het was beter geweest als we direct tegen Scotty(McLaughlin) hadden kunnen vechten. Jammer dat dit niet het geval was. We kozen voor de "short tyre" strategie zodat we tot het einde wat langer met ze moesten rijden. Ik had er een klein beetje moeite mee. Zeker toen David Reynolds druk op ons begon uit te oefenen en snelheid begon te krijgen. Een prachtig weekend voor de Red Bull Team Holdens. Prachtig om hier deel van uit te mogen maken." Reynolds eindigde op drie seconden achter Whincup, gevolgd door Scott Pye en Cameron Waters.
Van de eens zo trotse Mustang bleef niet veel meer over.
Zware crash Scott McLaughlin tijdens de kwalificatie
Gedurende de kwalificatie crashte Scott McLaughlin zwaar en ging met klap van maar liefst 43G de muur in. Zijn directe rivaal in de titelstrijd, Shane van Gisbergen, stopte onmiddellijk om zijn concurrent assistentie te verlenen. Een mooi gebaar. McLaughlin bleef ongedeerd maar moest ter observatie wel even naar het ziekenhuis.
Scott McLaughlin: "Dit was wel de zwaarste crash uit mijn carriere maar bevestigt wel hoeveel werk er in deze auto's is gestoken zodat ik gewoon kon weglopen. Dank aan de marshalls, officials, Dr. Carl en het medische team van de Supercars. Dank aan Shane die voor mij stopte om te checken. Voor een paar tests moest ik naar het ziekenhuis maar ik ben ongedeerd. Het spijt mij voor het team dat ze wat barricades voor Sandown moeten overwinnen. Maar ze behoren tot de beste in de business. En ik ben er zeker van dat we over twee weken zo goed als nieuw zijn." De crash was vermoedelijk te wijten aan een afgebroken schokbreker die op één van de balkons van de omliggende appartementen van het parcours werd teruggevonden. Ook Chaz Mostert moest na een soortgelijke crash al op zaterdag van deelname afzien.
Tweemaal een dubbelsucces voor Red Bull Team Holden.
De eerste wedstrijd op zaterdag werd eveneens volledig door de beide Red Bull Holdens gedomineerd. Maar hier zegevierden Whincup/Lowndes en eindigde de combinatie McLaughlin/Premat als derde. Omdat McLaughlin voor de punten ging, besloot men bij DJR Team Penske zeker niet in de aanval te gaan. Een wijze beslissing achteraf gezien.Jamie Whincup: " Hartelijk dank aan Craig Lowndes die voor een aardig buffer zorgde en ons aan de leiding bracht."
Race 26
1 97 Red Bull Holden Racing Team S.van Gisbergen/G.Tander Holden Commodore ZB 102 ronden 2:04:38.0090
2 888 Red Bull Holden Racing Team J.Whincup/C.Lowndes Holden Commodore ZB 102 ronden 2:04:38.1836
3 9 Penrite Racing D.Reynolds/L.Youlden Holden Commodore ZB 102 ronden 2:04:38.8556
4 2 Mobil 1 Racing S.Pye/W.Luff Holden Commodore ZB 102 ronden 2:04:52.1678
5 6 Monster Energy Racing Team C.Waters/M.Caruso Ford Mustang GT 102 ronden 2:04:54.1915
6 5 The Bottle-O Racing Team L.Holdsworth/T.Randle Ford Mustang GT 102 ronden 2:05:04.9897
7 23 Milwaukee Racing W.Davison/A.Davison Ford Mustang GT 102 ronden 2:05:06.3029
8 99 Penrite Racing A.De Pasquale/W.Brown Holden Commodore ZB 102 ronden 2:05:21.3034
9 22 Mobil 1 Racing J.Courtney/J.Perkins Holden Commodore ZB 102 ronden 2:05:28.7422
10 8 Freightliner Alliance Racing N.Percat/T.Blanchard Holden Commodore ZB 102 ronden 2:05:41.5834
Race 27
1 888 Red Bull Holden Racing Team J.Whincup/C.Lowndes Holden Commodore ZB 102 ronden 2:06:57.9470
2 97 Red Bull Holden Racing Team S.van Gisbergen/G.Tander Holden Commodore ZB 102 ronden 2:06:58.4677
3 17 Shell V-Power Racing Team S.McLaughlin/A.Premat Ford Mustang GT 102 ronden 2:07:00.6377
4 6 Monster Energy Racing Team C.Waters/M.Caruso Ford Mustang GT 102 ronden 2:07:01.2907
5 2 Mobil 1 Racing S.Pye/W.Luff Holden Commodore ZB 102 ronden 2:07:02.8373
6 5 The Bottle-O Racing Team L.Holdsworth/T.Randle Ford Mustang GT 102 ronden 2:07:05.6125
7 23 Milwaukee Racing W.Davison/A.Davison Ford Mustang GT 102 ronden 2:07:11.4630
8 14 Freightliner Alliance Racing T.Slade/A.Walsh Holden Commodore ZB 102 ronden 2:07:11.8429
9 12 Shell V-Power Racing Team F.Coulthard/T.D'Alberto Ford Mustang GT 102 ronden 2:07:18.2092
10 15 Castrol Racing R.Kelly/D.Wood Nissan Altima 102 ronden 2:07:18.8914
Groepsfoto van het succesvolle T8 Team.
Scott McLaughlin crasht zwaar op Surfer's Paradise. Een afgebroken schokbreker was de vermoedelijke oorzaak.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Red Bull/DJR Team Penske/Nissan PR
SVG als vanouds op Sufer's Paradise.
SVG wint in Surfer's Paradise. T8 onverslaanbaar. Zware crash Scott McLaughlin
Race 27 van het Supercars kampioenschap leverde een overwinning op voor de combinatie Shane van Gisbergen/Garth Tander. Laatstgenoemde nam direct bij de start de leiding gevolgd door zijn teamgenoot Craig Lowndes. Beide Red Bull Holden Commodores hadden direct voor de tweede maal de toon gezet. Vanaf een 16e plek wist Fabian Coulthard zich al in de eerste ronde naar een negende plek op te werken. Een crash tussen de Holdens van Todd Hazelwood en Will Brown hielp daarbij wel mee aan zijn opmars. Ook kampte Coulthard met een sensorprobleem wat DJR Team Penske in de 22e ronde bij een reguliere pitstop trachtte op te lossen. Voordat Garth Tander de Holden ZB Commodore in de 34e ronde aan SVG overgaf beschikte hij over een voorsprong van slechts 8/10e op Craig Lowndes. Na deze stop ging laatstgenoemde nog echter drie ronden door voordat hij aan Jamie Whincup overgaf.
Goed resultaat voor Lee Holdsworth met een vijfde plek.
In de 63e ronde bedroeg het verschil tussen SVG en Whincup bij de laatste stops vijf seconden. In de 88e ronde verloor SVG in het verkeer behoorlijk wat tijd en wist teamgenoot Jamie Whincup hem tot op 8/10e te benaderen. En zowel in de 99e als 102e ronde zat Jamie op de staart van zijn teamgenoot.
Shane van Gisbergen: " Onze auto's waren goed maar het was beter geweest als we direct tegen Scotty(McLaughlin) hadden kunnen vechten. Jammer dat dit niet het geval was. We kozen voor de "short tyre" strategie zodat we tot het einde wat langer met ze moesten rijden. Ik had er een klein beetje moeite mee. Zeker toen David Reynolds druk op ons begon uit te oefenen en snelheid begon te krijgen. Een prachtig weekend voor de Red Bull Team Holdens. Prachtig om hier deel van uit te mogen maken." Reynolds eindigde op drie seconden achter Whincup, gevolgd door Scott Pye en Cameron Waters.
Van de eens zo trotse Mustang bleef niet veel meer over.
Zware crash Scott McLaughlin tijdens de kwalificatie
Gedurende de kwalificatie crashte Scott McLaughlin zwaar en ging met klap van maar liefst 43G de muur in. Zijn directe rivaal in de titelstrijd, Shane van Gisbergen, stopte onmiddellijk om zijn concurrent assistentie te verlenen. Een mooi gebaar. McLaughlin bleef ongedeerd maar moest ter observatie wel even naar het ziekenhuis.
Scott McLaughlin: "Dit was wel de zwaarste crash uit mijn carriere maar bevestigt wel hoeveel werk er in deze auto's is gestoken zodat ik gewoon kon weglopen. Dank aan de marshalls, officials, Dr. Carl en het medische team van de Supercars. Dank aan Shane die voor mij stopte om te checken. Voor een paar tests moest ik naar het ziekenhuis maar ik ben ongedeerd. Het spijt mij voor het team dat ze wat barricades voor Sandown moeten overwinnen. Maar ze behoren tot de beste in de business. En ik ben er zeker van dat we over twee weken zo goed als nieuw zijn." De crash was vermoedelijk te wijten aan een afgebroken schokbreker die op één van de balkons van de omliggende appartementen van het parcours werd teruggevonden. Ook Chaz Mostert moest na een soortgelijke crash al op zaterdag van deelname afzien.
Tweemaal een dubbelsucces voor Red Bull Team Holden.
De eerste wedstrijd op zaterdag werd eveneens volledig door de beide Red Bull Holdens gedomineerd. Maar hier zegevierden Whincup/Lowndes en eindigde de combinatie McLaughlin/Premat als derde. Omdat McLaughlin voor de punten ging, besloot men bij DJR Team Penske zeker niet in de aanval te gaan. Een wijze beslissing achteraf gezien.Jamie Whincup: " Hartelijk dank aan Craig Lowndes die voor een aardig buffer zorgde en ons aan de leiding bracht."
Race 26
1 97 Red Bull Holden Racing Team S.van Gisbergen/G.Tander Holden Commodore ZB 102 ronden 2:04:38.0090
2 888 Red Bull Holden Racing Team J.Whincup/C.Lowndes Holden Commodore ZB 102 ronden 2:04:38.1836
3 9 Penrite Racing D.Reynolds/L.Youlden Holden Commodore ZB 102 ronden 2:04:38.8556
4 2 Mobil 1 Racing S.Pye/W.Luff Holden Commodore ZB 102 ronden 2:04:52.1678
5 6 Monster Energy Racing Team C.Waters/M.Caruso Ford Mustang GT 102 ronden 2:04:54.1915
6 5 The Bottle-O Racing Team L.Holdsworth/T.Randle Ford Mustang GT 102 ronden 2:05:04.9897
7 23 Milwaukee Racing W.Davison/A.Davison Ford Mustang GT 102 ronden 2:05:06.3029
8 99 Penrite Racing A.De Pasquale/W.Brown Holden Commodore ZB 102 ronden 2:05:21.3034
9 22 Mobil 1 Racing J.Courtney/J.Perkins Holden Commodore ZB 102 ronden 2:05:28.7422
10 8 Freightliner Alliance Racing N.Percat/T.Blanchard Holden Commodore ZB 102 ronden 2:05:41.5834
Race 27
1 888 Red Bull Holden Racing Team J.Whincup/C.Lowndes Holden Commodore ZB 102 ronden 2:06:57.9470
2 97 Red Bull Holden Racing Team S.van Gisbergen/G.Tander Holden Commodore ZB 102 ronden 2:06:58.4677
3 17 Shell V-Power Racing Team S.McLaughlin/A.Premat Ford Mustang GT 102 ronden 2:07:00.6377
4 6 Monster Energy Racing Team C.Waters/M.Caruso Ford Mustang GT 102 ronden 2:07:01.2907
5 2 Mobil 1 Racing S.Pye/W.Luff Holden Commodore ZB 102 ronden 2:07:02.8373
6 5 The Bottle-O Racing Team L.Holdsworth/T.Randle Ford Mustang GT 102 ronden 2:07:05.6125
7 23 Milwaukee Racing W.Davison/A.Davison Ford Mustang GT 102 ronden 2:07:11.4630
8 14 Freightliner Alliance Racing T.Slade/A.Walsh Holden Commodore ZB 102 ronden 2:07:11.8429
9 12 Shell V-Power Racing Team F.Coulthard/T.D'Alberto Ford Mustang GT 102 ronden 2:07:18.2092
10 15 Castrol Racing R.Kelly/D.Wood Nissan Altima 102 ronden 2:07:18.8914
Groepsfoto van het succesvolle T8 Team.