Supercar Challenge: Stan van Oord na zenuwslopende Finaleraces kampioen 2019
'Als we vooraf 100 scenario's bedacht hadden voor wat er tijdens de Finaleraces op TT Circuit Assen zou kunnen gebeuren, dan had wat we nu hebben meegemaakt er zeker niet bij hebben gezeten', lacht de kampioen 2019 in de Supersport 1 Stan van Oord met nog steeds een beetje ongeloof. Van Oord en zijn teamgenoot Dennis de Borst begonnen met een voorsprong van 29 punten aan de Finaleraces. Mechanische pech in beide races leek hun titelkansen in de war te schoppen, maar dankzij keihard werk van hun engineers en zelfs hulp van een ander team kon Van Oord de tweede race toch finishen. Daarmee scoorden zij toch nog voldoende punten om zich tot kampioen Supersport 1 van de Supercar Challenge 2019 te mogen kronen.
Tekst: Aangeleverd bericht
Fotografie: PR
Stan van Oord begon aan de Hankook Finaleraces op TT Circuit Assen met een voorsprong van 29 punten op zijn jonge teamgenoten Thijmen Nabuurs en Lorenzo van Riet, die eveneens in een Leon Cupra rijden. In de twee laatste races zijn nog maximaal 47 punten te verdienen en dus was het zaak toch voldoende punten te scoren om de titel veilig te kunnen stellen.
Tijdens de kwalificatie op een natte maar opdrogende baan reed Van Oord in de beginfase een snelle rondetijd die lang bovenaan bleef staan. Hij voelde dat zijn remmen niet optimaal waren en dus besloot hij niet tot de limiet te gaan. De baan werd inmiddels droger en op regenbanden werden de tijden niet verbeterd. Jack van der Ende veranderde de bandendruk en wist daarmee in de slotminuten de tijd van Van Oord te verbeteren. Maar een plek op de eerste startrij stemde Van Oord en zijn teamgenoot toch tevreden.
Besloten werd om deze race vooral uit de problemen te blijven. Na de pitstop en rijderwissel zou Van Oord proberen zoveel mogelijk punten te scoren. Die opzet lukte prima, Van Oord kwam na de pitstop als vijfde de baan weer op. Al snel wist hij de nummer vier te passeren, maar het gat naar de nummer drie was bijna 18 seconden. Met rondetijden die ongeveer twee seconden sneller waren dan die van zijn voorganger wist Van Oord het gat te dichten, maar op dat moment sloeg de pechduivel toe. In de voorlaatste ronde ging de brandstofpomp kapot en moest Van Oord de gele Seat langs de baan stilzetten. Gelukkig hadden zij voldoende ronden gereden om toch geklasseerd te worden. In plaats van de 15 punten voor de vierde positie scoorden zij nu echter slechts zeven punten, terwijl hun titelconcurrenten de race wonnen en daarmee 23 punten scoorden. Daarmee liep de voorsprong dus terug van 29 naar 13 punten.
De auto was weer klaar voor de tweede race en ook nu moesten De Borst en Van Oord berekenend rijden. Een zelfde scenario als in de eerste race ontspon zich en na de rijderwissel kwam Van Oord als achtste in zijn klasse de baan op. Hij wist enkele posities goed te maken en zag dat zijn concurrent Van Riet op een vijfde positie reed. Dat was gunstig, maar de race was nog lang.
In de achtste ronde voelde Stan van Oord dat zijn linker voorwiel niet goed was en hij kwam binnen met het idee een lekke band te hebben. De band werd gecontroleerd, maar daar bleek niets mis mee. Het wiel werd eraf gehaald een toen bleek de demper kapot. Ontzettend teleurgesteld verliet Van Oord de auto, want een demper is niet eenvoudig te vervangen. Terwijl hij zijn helm uitdeed werd hij echter teruggeroepen, want zijn team ging als een razende aan de slag om de demper te vervangen. Daarbij werden ze tot hun verrassing geholpen door enkele monteurs van Bas Koeten Racing, een fantastische blijk van sportiviteit die in deze klasse heerst. "Het is werkelijk fantastisch hoe zij samen de demper in recordtijd hebben vervangen. Dankzij hen hebben we de race kunnen voortzetten", is Van Oord ontzettend dankbaar.
Na een pitstop van ruim acht minuten reed Van Oord de baan weer op. Voorzichtig, want hij had inmiddels vier ronden achterstand op de koplopers en wilde de auto over de finish brengen om toch de zeven punten voor de achtste positie te krijgen.
Die opzet lukte en zo kon Stan van Oord na de finish zijn teamgenoot Dennis de Borst als kampioen 2019 in de armen nemen. Van Oord bedankte zijn team en Bas Koeten voor de fantastische prestatie en beseft dat hij door het oog van de naald was gekropen. Maar het kampioenschap in de Supersport 1 2019 is een feit en dus was het tijd voor feest bij het FEBO Racing Team en Ferry Monster Autosport.
"De titel is binnen en de samenwerking met Dennis bevalt zo goed, dat we nu al besloten hebben om ook volgend seizoen samen te gaan racen. Waar en in welke auto gaan we in de komende winter bekijken, maar ik ben er erg blij mee", lacht Van Oord blij en tevreden.