Norma's niet te houden op TT Circuit Assen bij de GT&Prototype Challenge
Vlak voor de race van de GT&Prototype Challenge op het TT circuit van Assen begint het te regenen. Ondanks dat de regenbui niet doorzet is de baan behoorlijk nat. Een gehele eerste startrij gevuld met beide Norma's M20FC met equipe Boonen-Piessens-Dejonghe op de beste stek, met naast hen equipe De Cock-Joosen-Verbergt. De tweede rij wordt gevormd door de twee LMP3 bolides van Max Aschoff en equipe Pardo-Bakker.
Tekst en foto's: PR
De snelste GT coureur Max Weering moet met zijn Lamborghini Super Trofeo uit de pits starten na een straf opgelopen door de startcrash met Aschoff in Spa-Francorchamps. Ook Sandra van der Sloot start uit de pits. Vanwege de gescheiden races op Assen kreeg zij de mogelijkheid om naast haar deelname in de Sport divisie ook naast Ward Sluys bij de GT's in te stappen.
Na de technische malheur van gisteren door een loszittende bodemplaat heeft de ervaren Van der Sloot een wereldstart in deze door haar benoemde 'beest van een wagen', de BMW M4 Silhoette. Zij ligt al snel tweede in de GT divisie achter Jos Jansen met de Porsche. Na de start heeft Max Aschoff met zijn Ginetta Nissan LMP3 de leiding kortstondig in handen, maar al snel zijn beide Norma's op stoom gekomen. Joosen pakt de koppositie voor Dejonghe.
Max Aschoff valt na een niet geplande pitstop helemaal naar achteren in het klassement en moet weer helemaal opnieuw beginnen in de jacht op een hogere positie. Matthijs Bakker, die een duo vormt met Ibran Pardo, ligt met zijn Ligier LMP3 op een derde plaats algemeen voor Alain Berg in de Radical SR3. Op een vijfde plaats algemeen rijdt Jos Jansen snelle tijden in de GT divisie, terwijl zijn andere klasse GT collega's Max Weering en John de Wilde een stuk minder snel rond gaan. Aan de kop is het net zo als in de kwalificatie een positiewisseling tussen de beide Norma's. Sam Dejonghe pakt de kop over van Tim Joosen en neemt gelijk een flinke voorsprong.
Na alle verplichte pitstops halverwege de race leidt equipe Boonen-Piessens-Dejonghe nog steeds de wedstrijd. Hun voorsprong is echter wel een stuk kleiner geworden nu De Cock het stuur heeft overgenomen van Joosen. Ibran Pardo ligt op een derde plaats algemeen.
Vooraan in de GT klasse kunnen Jos Jansen en Ward Sluys het tempo dat Max Weering op de chrono's brengt niet meer helemaal volgen. Met nog een kwartier te rijden pakt Weering de leidende positie in GT over. Er is meer met de Porsche van Jansen aan de hand, want onverwachts komt de Porsche de pits in. De Belg is in aanraking gekomen met de Porsche van zijn landgenoot Teukens. Een incident wat door de wedstrijdleiding nader wordt bekeken maar niet tot een verdere actie leidt. De Cock wordt nog bestraft met een drive through penalty vanwege een te korte pitstop, maar de Belg behoudt desondanks zijn tweede positie.
Max Aschoff heeft zijn zaakjes weer helemaal op orde na de problemen in de beginfase. Met rasse schreden komt hij af op de op de derde plaats rijdende Pardo en met nog een kleine 2 minuten te gaan verdringt hij Pardo van het algemene podium.
Equipe Boonen-Piessens-Dejonghe wint de race voor hun Deldiche Racing merkgenoten De Cock-Joosen. Ondanks zijn start uit de pits wint Max Weering bij de GT's, voor Huub van Eijndhoven en John de Wilde, beiden met een Porsche. Alain Berg is wederom de snelste Radical op een negende plaats algemeen.