Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Repco Supercars Championship

V8 Supercars: Gary Rogers Motorsport trekt stekker uit de Supercars wereld. Doodsbedreigingen voor Fabian Coulthard

Een emotionele Gary Rogers verklaarde vanmorgen in een video boodschap dat zijn team in 2020 niet aan de Supercars zal deelnemen. Sponsor Mobile Boost zette GRM enkele weken geleden al onder druk dat zij de Supercars de rug zouden toekeren indien er voor 2020 geen technische veranderingen aan de auto's zouden worden aangebracht. Rogers vroeg om uitstel van die beslissing maar die werd door de organisatie van de Supercars categorisch geweigerd. Een safetycar incident tijdens de Bathurst 1000 afgelopen weekend waarbij winnaar Scott McLaughlin's DJR Team Penske teamgenoot Fabian Coulthard betrokken was heeft de afgelopen week tot de nodige commotie geleid.

Tekst Willem J. Staat
Foto's GRM/DJR Team Penske

Gary Rogers
Het team van teameigenaar Gary Rogers(foto) was sinds 1996 in de Supercars actief.


Gary Rogers Motorsport trekt stekker uit de Supercarswereld. Doodsbedreigingen voor Fabian Coulthard
Als teambaas een monument in de Supercarswereld maar Gary Rogers had geen andere keuze dan voor 2020 de stekker uit zijn programma te trekken. In een emotionele TV uitzending verklaarde Rogers vanochtend vroeg het volgende: " Ik ben met een business plan naar de Supercars organisatie gegaan maar dit werd geweigerd."

Inmiddels zijn de steeds hoger wordende kosten een nagel aan de doodskist van de Supercars geworden. Eén van de oorzaken was de introductie van de ZB Holden Commodore waarvan het team maar slechts een klein deel van de componenten zelf kon fabriceren. De overige delen moeten bij Triple Eight Racing van Roland Dane gekocht geworden.

Gary Rogers: "Supercars is er niet in geslaagd om de kosten te reduceren. Ze hebben slecht werk verricht en als team kunnen we het ons niet permitteren om door te gaan zoals de regels nu gestructureerd zijn. Met de introductie van de ZB Commodore werd het totaal anders. Bij Triple Eight beschikte men over de homologaties en kon je bepaalde delen wel/niet kopen of je eigen wel/niet inzetten."

Op het vertrek van GRM uit de Supercars reageerde de organisatie met een arrogant standaard antwoord. " Wij zijn natuurlijk teleurgesteld om Gary Rogers als lid van de Hall of Fame in de Supercars wereld te zien vertrekken. Voor het einde van het jaar zal er een gedetailleerde inschrijvingslijst voor 2020 gepubliceerd worden. Naar verwachting zullen dit 23 auto's zijn. Bij Kelly Racing schaalt men voor volgend jaar van vier naar twee auto's terug en zal men twee Mustangs gaan inzetten. Dit werd afgelopen week officieel door Kelly Racing bevestigd. Gary Rogers Motorsport zal zich in 2020 volledig op haar TCR programma's en de nieuwe S5000 klasse richten.

Bij het team van GRM kwam het talent van Scott McLaughlin in 2014 met de unieke Volvo S40 volledig tot ontplooiing. Volvo, Nissan en Mercedes traden in die periode tot de Supercars toe, maar na het vertrek van Nissan eind dit seizoen worden deze klasse weer een lokale confrontatie tussen de merken Holden("Opel/Peugeot"....)en Ford met auto's die nog niet eens maar lokaal geproduceerd c.q. geassembleerd worden.

2019 Boost Mobile GRM verlaat noodgedwongen de Supercars. Het is te duur geworden........

De TCR introductie is de Supercars-organisatie allang een doorn in het oog overigens. Gary Rogers is eveneens de stuwende kracht daarachter... Insiders vrezen dat de Supercars wel eens een moeilijke weg tegemoet kunnen gaan en daarmee kun je in feite een parallel met de DTM van enkele jaren geleden trekken.

De spectaculaire Supercars hebben evenals de DTM een eigen identiteit en TCR heeft dit niet om dat het hier om een globaal "eenheidsworst" product handelt. Dit maakt natuurlijk wel het verschil.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet