Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
VLN

VLN: Mercedes succes op de Nürburgring. Titelstrijd wordt in finale beslist

De voorlaatste VLN wedstrijd op de Nürburgring Nordschleife leverde een overwinning voor het HTP Mannfilter Team op. De combinatie Maximilian Buhk(D)/Raffaele Marciello bezorgde het merk de vijfde Nordschleife zege dit seizoen. Het team van GetSpeed behaalde met de combinatie Philipp Ellis en Maxmilian Götz een derde plek voor Mercedes. De Walkenhorst BMW M6 GT3 van de combinatie Krognis/Pittard/Fannin eindigde vanaf pole als tweede.

2019 Finish
Vijfde overwinning voor Mercedes op de Nordschleife dit seizoen.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Mercedes Benz/Falken/VLN/PR

Mercedes succes op de Nürburgring. Titelstrijd wordt in finale beslist
De wedstrijd ging exact om 12.00u onder heerlijke weersomstandigheden van start. Bij de start waren er traditioneel enkele kleine incidentjes. Maar bij het uit komen van de "Kurzanbindung" was er een crash waarbij meerdere auto's betrokken waren. De Car Collection Audi R8 LMS van teameigenaar/coureur Peter Schmidt kwam dwars te staan en de No 66 Porsche van Thomas Gerling uit de SP7 klasse knalde er vol in. Ook de Black Falcon Mercedes No 162 uit de SP 10 klasse en de No 124 Mühlner Porsche waren bij het incident betrokken. Thomas Gerling moest even ter observatie naar het ziekenhuis gebracht worden. Maar alle rijders waren gelukkig OK. Terwijl de tweede startgroep al op de Döttinger Höhe aandenderde had de wedstrijdleiding geen andere optie om de wedstrijd met een Code Rood stil te leggen. Na een onderbreking van ruim een uur volgde de herstart.

2019 Buhk Marciello Raffaele Marciello en Maximilian Buhk winnaars van VLN8

In de tweede ronde nam Raffaelle Marciello definitef de leiding en wist zijn voorsprong steeds verder te vergroten. Na twee uur gaf Marciello het stuur aan Maxmilian Buhk over en bezorgde het team van HTP MANN FILTER na een werkelijk foutloze stint de eerste Nordschleife-overwinning dit seizoen.

2019 intern Mercedes duel
Intern Mercedes duel zorgde voor vele spektakel.

Achter de HTP MANN FILTER AMG Mercedes GT3 vochten Patrick Assenheimer(Team Auto Arena Motorsport) en Maximilian Götz(TeamGetspeed) een fraai duel uit. Gedurende enige tijd bestond de Top 3 uit drie AMG Mercedes GT3's. Halverwege de wedstrijd kwam het ongelukkigerwijs tot een touché tussen beiden. Götz liep daarbij een lekke band op en beiden verloren wat tijd op hun naaste concurrenten. Philipp Ellis die van Götz de auto had overgenomen wist snel weer enkele posities goed te maken evenals Manuel Mezger die met Assenheimer gewisseld had. In een spannende eindsprint pakte Ellis uiteindelijk toch nog de derde plek.

De nieuwe nog niet gehomologeerde AMG Mercedes GT3 die door het team van Black Falcon voor Yelmer Buurman/Luca Stolz werd ingezet eindigde als negende. De auto was door Black Falcon in de SPX klasse ingeschreven en kon reglementstechnisch niet om de kop meestrijden vanwege een verplichte langere pitstop. Daarmee heeft de voor 2020 ontwikkelde AMG Mercedes GT3 zijn vuurdoop op de Nordschleife succesvol afgerond en bij Mercedes is men er klaar voor om de eerste overwinningen binnen te halen.

Raffaelle Marciello: "Een harde wedstrijd. Bij de start hebben we een kleine schade opgelopen. Het team kon dit echter snel repareren. Bij de tweede start ging het voor ons beter en ik kon relatief snel de leiding in handen nemen. Daarna heb ik, om mijn voorsprong te vergroten, elke ronde gepusht. Het team heeft de auto super voorbereid en een megajob verricht. Van buiten zag het er misschien gemakkelijk uit maar de Nordschleife is dit helemaal niet."

2019 Yelmer
Negende algemeen en een overwinning in de SPX klasse voor Buurman/Stolz

Maxmilian Buhk: "Bij het begin hadden we gewoon geluk dat er een herstart was. Zeker omdat we bij de eerste een beetje teruggevallen waren. Mijn dank gaat aan Raffaele die in de eerste helft een fantastische job verricht heeft. Ik behoefde de voorsprong alleen maar verder uit te bouwen."

Maxmilian Götz": " In het begin heb ik om de tweede positie gestreden. Daarna had ik helaas twee voorvalletjes waardoor we iets zijn teruggevallen. Met alle incidentjes kunnen we toch trots op de derde plek zijn. Philipp heeft aan het einde goed werk verricht."

Philipp Ellis: "Gedurende mijn stint hadden wij problemen met de splitter voor. Dit had duidelijk gevolgen voor de aerodynamica. Aan het einde werd het steeds slechter. Ik heb geprobeerd Manuel Metzger achter mij te houden, wat uiteindelijk ook nog gelukt is en we zijn megahappy met het resultaat.

De Phoenix Audi R8 LMS van Vincent Kolb/Frank Stippler eindigde als vijfde. Daarachter volgde Falken Porsche 911 GT3 R van de combinatie Klaus Bachler/ Martin RaggingerVoor het team van Falken betekende VLN8 met de Porsche 911 GT3 R en de BMW M6 GT3 het laatste optreden voor 2019. Bij de herstart werd de No 4 Porsche lichtjes door een andere deelnemer aangereden en verloor enkele posities. Een niet geplande stop kostte het duo Ragginger/Bachler de nodige tijd. Een sterke inhaalwedstrijd van beiden resulteerde alsnog in een zesde plek. Alexandre Imperatori/Peter Dumbreck eindigden met de Falken BMW M6 GT3 als tiende.

2019 Ehret Schrey
De BMW 240i's zorgen altijd voor spektakel. Hier de combinatie Ehret/Schrey.

Woordvoerster Stefanie Olbertz van Falken: "Voor ons gaat er een spannend jubileumseizoen ten einde. Wij hebben dit jaar onder uiterst moeilijke weersomstandigheden vele data kunnen verzamelen en wij hebben de nieuw Porsche in het bijzonder aan onze banden kunnen aanpassen. Ook in 2020 zijn we weer bij 24U Nürburgring en de VLN van de partij.


2019 Falken duel
Falken blijft ook volgend jaar de VLN/24U Nürburgring trouw. Zo zien we het graag.

Ook de Nederlanders deden het goed op de Nordschleife. De combinatie Huisman/Cyzborra/Plesse behaalde in de SP6 klasse een tweede achtereenvolgende klassezege. De combinatie Harkema/Langeveld behaalde een derde plek in de V6 klasse, terwijl de gloednieuwe AMG Mercedes AMG GT3 van Buurman/Stolz de SPX klasse op haar naam schreef.

2019 Falken Filosofie
De Falken filosofie wijkt nogal af van die van andere teams. Maar men heeft dan ook een andere insteek.

Top 10 VLN 8
1. #48 Buhk / Marciello (Mercedes-AMG GT3)
2. #34 Krognes / Pittard / Fannin (BMW M6 GT3)
3. #2 Ellis / Götz (Mercedes-AMG GT3)
4. #6 Assenheimer / Metzger (Mercedes-AMG GT3)
5. #5 Kolb / Stippler (Audi R8 LMS)
6. #4 Bachler / Ragginger (Porsche 911 GT3 R)
7. #7 Jefferies / Di Martino / Perera / Bortolotti (Lamborghini Huracan)
8. #35 Adams / Schmidt-Staade / Tresson (BMW M6 GT3)
9. #54 Buurman / Stolz (Mercedes-AMG GT3)
10. #3 Dumbreck / Imperatori / Van Der Linde (BMW M6 GT3)
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet