Deelnemers DRDO unaniem tevreden met raceformat

De leuke gesprekken met diverse DRDO-coureurs maken duidelijk dat het concept van de DRDO staat als een huis. De meeste deelnemers, besmet met het niet te verdelgen racevirus, zijn ondernemers die graag in zo'n kort mogelijk tijdbestek zoveel mogelijk racekilometers willen maken, in combinatie met gezelligheid op het circuit. Dezelfde tracktime, niet verspreid over drie dagen maar binnen een paar uur. "Voor een race-avond werk ik tot 1 uur 's middags en ga dan naar de racebaan. Dat kost mij betrekkelijk weinig tijd en dat is ideaal, omdat ik een eigen bedrijf heb en altijd tijd te kort kom", zegt bijvoorbeeld Han Kolenaar, in het dagelijks leven Mazda-dealer. En die mening heeft vrijwel iedereen die we bij de DRDO spreken.
Tekst: Marco Antheunisse en Gerrie Hoekstra
Fotografie: Chris Schotanus en Marco Antheunisse

Han Kolenaar
Na een lange lijst aan auto's waarin Han geracet heeft is hij uiteindelijk terecht gekomen bij zijn grote liefde, een Mazda MX-5. En opvallend, niet de open uitvoering, maar een MX-5 met een dakje. "Door de betere stroomlijn is deze MX-5 per ronde op Zandvoort zo'n 1,5 seconde sneller. Ik heb deze auto gekocht in 2010, tijdens de 20ste verjaardag van de Mazda MX-5 en ben daar erg tevreden over. Volgend jaar is er dus weer een jubileum", zegt de Mazda-dealer van Enschede en Hengelo lachend.

Na races in een SEAT, Volkswagen en zelfs even de niet zo succesvolle Toyota GT86 Cup is hij met zijn Mazda uitgekomen bij de DRDO en daar is hij, op één punt na, erg tevreden over. "In onze klasse mis ik de echte competitie. Equipe Creemers-Van Steen en ik zijn aan elkaar gewaagd, maar het gat naar de andere deelnemers in de Standaard klasse is helaas net iets te groot om daarmee ook in gevecht te kunnen zijn. Ik denk er daarom over na of ik misschien op Hankook slicks zal gaan rijden. Dan word ik namelijk automatisch ingedeeld bij de Specials. De vraag is dan alleen of ik daarvoor dan juist niet weer te langzaam ben. Ik ben er nog niet uit, wordt ongetwijfeld vervolgd", vertelt Han Kolenaar.

Robert den Engelsman
Robert rijdt inmiddels zes jaar bij de DRDO met een groepje vrienden en collega's. Een prachtige uitlaatklep om stoom af te blazen naast zijn drukke baan. Al werd dit laatste op deze warme zomeravond wel iets te letterlijk, want de hitte in zijn witte Clio 4 werd tegen het einde van de race zo extreem hoog, dat hij besloot eerder binnen te komen. "Het gaat mij om het pure raceplezier en ik raakte nu zo uitgeput, dat het geen plezier meer was", vertelde Robert terwijl hij klaar stond voor de tweede race. "Racen moet altijd zo veilig mogelijk gebeuren en mijn concentratie was nu zo zo sterk verminderd dat ik het niet meer verantwoord was." De tweede race was de temperatuur wat gezakt en dit keer kon Robert den Engelsman wel finishen, hij werd vijfde bij de Specials.

Rob Kamphues en Ton Renes
Rob en Ton leerden elkaar kennen toen zij samen aan een documentaire werkten. Er ontstond een mooie vriendschap en ze bleven contact houden. Ton deed af en toe iets voor Rob door zijn autosportactiviteiten te sponsoren. Tijdens de Kale Kabouter Kup, een evenement dat georganiseerd wordt in samenwerking met de Stichting Groot Hart waarvan Rob ambassadeur is, kreeg Ton de smaak van snelheid te pakken. Hij behaalde afgelopen december zijn racelicentie en maakte nu in augustus bij de DRDO zijn racedebuut. "Ik heb ontzettend genoten en het ging best goed, maar het was niet eenvoudig. De BMW M3 E436 waarin Rob en ik reden had geen stuurbekrachtiging, dus dat was hard werken. Ik rijd zelf in een Tesla , daarin heb je meteen het volle vermogen. In de BMW werkt het allemaal net wat anders, maar machtig mooi om in dit veld te kunnen meedoen', is Ton erg tevreden. In de eerste race finishten Ton en Rob net buiten het podium in de M3 klasse, maar in zijn tweede race mocht Ton de trofee voor de derde positie in ontvangst nemen en kan dus gesproken worden van een succesvol debuut.

Ook Rob had genoten: "Door het ontbreken van de stuurbekrachtiging moesten we echt heel erg netjes rijden. Er continu voor zorgen dat de auto niet ging glijden, want dan was het bijna niet te corrigeren. Echt super dat we de tweede race zelfs naar het podium mochten, Ton heeft echt heel erg goed gereden."