Retro: Groeten van de Spa Six Hours 2019
Bij de andere ingang is intussen een tijdelijk monument verrezen voor Anthoine Hubert. Begrijpelijk, al blijft het de vraag wat een monument voor Senna op Spa doet.
Meteen goed wakker worden met wat 's avonds de winnaar van de eerste Masters Endurance Legends zou worden: de Lola-Mazda B12/60 van Steve Tandy.
De Mazda-motor was in feite een 2-liter-turbo van AER. Best indrukwekkend wat er uit zo'n vierpittertje komt, zowel qua vermogen als qua geluid.
De auto werd destijds in de ALMS door Dyson Racing op de baan gebracht voor onder meer Guy Smith, Marino Franchitti, Chris Dyson en Butch Leitzinger.
De MC12 van Hart en Pastorelli – die hier een wijde lijn rijdt – versloeg de volgende dag in de regen alle prototypes.
Oneerbiedig gezegd: veldvulling. De GT3's van Markus von Oeynhausen (Audi R8 LMS Ultra) en Christian Gläsel (McLaren MP4/12C) reden ook met de Masters Endurance Legends mee. Post-2012, dus buiten de grenzen van dit kampioenschap.
Vaste MEL-klant: de Pilbeam-Nissan MP91 van Pierre Bruneau.
Idem voor de MG-Lola EX257 van Mike Newton, een van de auto's waarin deze gentleman driver het vorig decennium aan Le Mans deelnam.
Newton heeft nog vier van zijn auto's staan, maar alleen deze heeft de AER-krachtbron nog.
Waarom hebben de andere chassis geen motor meer? Omdat het team die vanaf 2005 ging huren...
Kyle Tilley bleek de beste F1-regenrijder van het weekend, net als op Zandvoort. Tilley komt uit Indianapolis, maar is geen Amerikaan.
De Brit emigreerde er ooit heen om daar importeur van racevelgen te worden. Maar de vergissing is begrijpelijk, ook gezien zijn Amerikaanse licentie: Kyle Busch, Kyle Petty, Kyle Tilley, toch? Op Spa werd gelukkig wél het juiste volkslied voor hem afgespeeld!
Nog altijd #fever voor Mark Hazell.