BTCC: Dubbelslag voor Tom Ingram op Silverstone. Colin Turkington vergroot voorsprong in titelstrijd
Een dubbele winst voor Tom Ingram op het korte Nationale Circuit van Silverstone betekende gelijk dat de Team Toyota rijder als vijfde en laatste kandidaat nog kans maakt voor de titel die met drie afsluitende races wordt betwist over twee weken op Brands Hatch. Jack Goff won als outsider zijn eerste BTCC wedstrijd op Silverstone.
Tekst: Gerrie Hoekstra/PR
Foto's: BTCC
Colin Turkington presteerde het beste ten opzichte van de andere titelkandidaten op een regenachtig Silverstone en vergrote zijn voorspriong tot 16 punten op Halfords Yuasa Racing's Dan Cammish en BMW Pirtek Racing's Andrew Jordan daar slechts één punt achter. Op zondag 13 oktober wordt het kampioenschap beslist waarbij Turkington, Cammish, Jordan, Cook en Ingram nog de laatste kanshebbers zijn.
Race 1:
De zondag begon met een dubbele overwinning voor Ingram die daarmee zijn derde en vierde winst van dit seizoen behaalde met zijn Toyota Corolla. De 26 jarige rijder voegde zich daarmee tot de laatste kanshebbers voor de kampioenschap strijd.
Ingram kaapte in de openingsrace de overwinning weg voor de neus van poleposition rijder Jason Plato, die nog steeds wacht op zijn eerste overwinning van dit seizoen. De Vauxhall Astra van tweevoudig kampioen Plato domineerde onder natte omstandigheden de beginfase van de race, maar in het verdere vervolg kwam de Toyota Corolla van Ingram steeds meer dichterbij.
De strijd tussen beide kemphanen liep flink op waarbij Plato en Ingram het nodige verf van beide wagens uitwisselden. Uiteindelijk klaarde Ingram de klus door de Luffield bocht en pakte de overwinning.
Race 2:
De door de importeur gesteunde Ingram herhaalde het kunststukje in de tweede ingekorte race. Na de start pakte Ingram de koppositie maar kwam in aanraking met Plato's Vauxhall Astra, waarbij de BMW van Tom Oliphant de lachende derde werd en de kop overnam. Halverwege de wedstrijd begon het flink te regenen waarbij de op slicks gestarte wagens het bijzonder moeilijk kregen. De safety car moest op de baan verschijnen nadat de Mercedes van Adam Morgan zich in een grindbak had ingegraven.
Na de herstart schoof de BMW van Oliphant te wijd bij het uitkomen van de eerste bocht en verloor daardoor veel plaatsen. Ingram profiteerde optimaal en pakte de kop om deze gedurende de wedstrijd niet meer af te staan. Ook Plato viel gedurende de wedstrijd terug in het klassement, wat absoluut niet gezegd kon worden van de twee strijdende titelkandidaten Turkington en Cammish. Team BMW's Turkington drong zich vanaf een 14de startplaats naar een tweede positie, terwijl Halfords Yuasa Racing coureur Cammish zich verbeterde vanaf een elfde plaats tot de derde plek.
De regenval werd gedurende de race steeds heftiger en de wedstrijdleiding besloot om de wedstrijd af te blazen met het zwaaien van de rode vlag.
Race 3:
Jack Goff werd de smaakmaker van de derde wedstrijd die onder droge omstandigheden van start ging maar al veranderde naar vochtige omstandigheden. De rijders moesten kiezen of ze op de Dunlop Sport Maxx droogweer banden bleven staan of moesten overgaan naar de Dunlop BluResponse regenbanden.
In de beginfase ging het voordeel nog naar de titelkandidaten Cook en Cammish, maar alles veranderde door een safety car periode ten gevolge van een spin van de Honda van Matt Simpson. Een flink aantal rijders kwamen gedurende de safety car periode de pits binnen om over te gaan op regenbanden en dat bleek al snel de juiste keuze te zijn vanwege het slechter wordende weer.
Goff en Laser Tools Racing rijder Aiden Moffat waren de eerste die op hun regenbanden door het veld heen sneden en al snel de eerste twee wagens aan kop werden. Het zou de eerste overwinning voor Team HARD zijn of de eerste winst voor de Infiniti Q50. Het moment van de beslissing zou niet lang uitblijven. Moffat nam te veel risico in zijn strijd met Goff, ging te wijd door Copse en spinde op de baan. Goff had daarna geen druk meer van achteren en reed onbedreigd naar zijn eerste overwinning. De Schot Moffat herstelde zich na zijn spin nog en pakte alsnog de tweede plaats, gevolgd door Matt Neal die het podium compleet maakte.
Normaal gesproken zijn een 14de , tweede en zevende plaats niet voldoende om uit te lopen in de kampioenschapstrijd. Turkington profiteerde echter wel van zijn prestatie, omdat zijn directe achtervolgers nog minder hadden gescoord.
2019 Kwik Fit British Touring Car Championship – Ronde 25 – Silverstone:
1. Tom INGRAM (GBR) Team Toyota GB with Ginsters 22 ronden
2. Jason PLATO (GBR) Sterling Insurance with Power Maxed Racing +4.312s
3. Chris SMILEY (GBR) BTC Racing +7.554s
4. Josh COOK (GBR) BTC Racing +8.071s
5. Tom OLIPHANT (GBR) Team BMW +13.265s
6. Matt NEAL (GBR) Halfords Yuasa Racing +14.028s
7. Mike BUSHELL (GBR) Cobra Sport AmD AutoAid/RCIB Insurance +16.886s
8. Adam MORGAN (GBR) Mac Tools with Ciceley Motorsport +23.676s
9. Tom CHILTON (GBR) Team Shredded Wheat Racing with Gallagher +23.926s
10. Andrew JORDAN (GBR) BMW Pirtek Racing +23.987s
2019 Kwik Fit British Touring Car Championship – Ronde 26 – Silverstone
1. Tom INGRAM (GBR) Team Toyota GB with Ginsters 19 ronden
2. Colin TURKINGTON (GBR) Team BMW +1.021s
3. Dan CAMMISH (GBR) Halfords Yuasa Racing +1.424s
4. Jason PLATO (GBR) Sterling Insurance with Power Maxed Racing +2.543s
5. Josh COOK (GBR) BTC Racing +3.956s
6. Chris SMILEY (GBR) BTC Racing +4.431s
7. Tom OLIPHANT (GBR) Team BMW +4.910s
8. Andrew JORDAN (GBR) BMW Pirtek Racing +5.116s
9. Mike BUSHELL (GBR) Cobra Sport AmD AutoAid/RCIB Insurance +5.334s
10. Matt SIMPSON (GBR) Simpson Racing +6.777s
2019 Kwik Fit British Touring Car Championship – Ronde 27 – Silverstone
1. Jack GOFF (GBR) RCIB Insurance with Fox Transport 25 ronden
2. Aiden MOFFAT (GBR) Laser Tools Racing +7.300s
3. Matt NEAL (GBR) Halfords Yuasa Racing +13.968s
4. Tom OLIPHANT (GBR) Team BMW +25.596s
5. Tom CHILTON (GBR) Team Shredded Wheat Racing with Gallagher +26.295s
6. Jason PLATO (GBR) Sterling Insurance with Power Maxed Racing +29.883s
7. Colin TURKINGTON (GBR) Team BMW +30.020s
8. Andrew JORDAN (GBR) BMW Pirtek Racing +33.061s
9. Michael CREES (GBR) GKR Scaffolding with Autobrite Direct +35.424s
10. Bobby THOMPSON (GBR) GKR Scaffolding with Autobrite Direct +37.015s
Stand:
1. Colin TURKINGTON (Team BMW) 297
2. Dan CAMMISH (Halfords Yuasa Racing) 281
3. Andrew JORDAN (BMW Pirtek Racing) 280
4. Josh COOK (BTC Racing) 263
5. Tom INGRAM (Team Toyota GB with Ginsters) 236
6. Rory BUTCHER (Cobra Sport AmD AutoAid/RCIB Insurance) 228
7. Jason PLATO (Sterling Insurance with Power Maxed Racing) 205
8. Matt NEAL (Halfords Yuasa Racing) 199
9. Ashley SUTTON (Adrian Flux Subaru Racing) 191
10. Tom CHILTON (Team Shredded Wheat Racing with Gallagher) 174
11. Tom OLIPHANT (Team BMW) 171
12. Adam MORGAN (Mac Tools with Ciceley Motorsport) 148
13. Sam TORDOFF (Cobra Sport AmD AutoAid/RCIB Insurance) 147
14. Chris SMILEY (BTC Racing) 132
15. Jake HILL (TradePriceCars.com) 126
16. Rob COLLARD (Sterling Insurance with Power Maxed Racing) 117
17. Stephen JELLEY (Team Parker Racing) 84
18. Aiden MOFFAT (Laser Tools Racing) 80
19. Ollie JACKSON (Team Shredded Wheat Racing with Gallagher) 57
20. Senna PROCTOR (Adrian Flux Subaru Racing) 44