DRDO: Jeroen Kreeft - Racen bij de DRDO is leuk en ongedwongen

Het racen met snelle wagens is voor Jeroen Kreeft een enorme uitlaatklep. Naast zijn drukke baan in de advocatuur is het rijden in de DRDO evenementen een ongedwongen bezigheid, waarbij je in betrekkelijk weinig tijd heel veel kan rijden en waar de kameraadschap hoog in het vaandel staat.
Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: Chris Schotanus en Gerrie Hoekstra

Buiten de evenementen van de DRDO is Kreeft vaste deelnemer in de Porsche Carrera Benelux Cup en adviseert hij jonge opkomende talenten die aan het begin staan van hun racecarrière. Tevens staat hij aan de wieg van de Dutch Porsche Driver Day en was al voor de zesde keer organisator van dit jaarlijkse evenement, waarbij Porsche liefhebbers, begeleid door ervaren instructeurs, hun rondjes kunnen rijden op Circuit Zandvoort.

Moeilijk begin
Kreeft geeft zelf toe dat hij met vallen en opstaan zijn eerste racejaar heeft beleefd en in het begin de juiste snelheid nog niet te pakken had. Na de cursuslessen van Dillon Koster, maakte hij zijn racedebuut in de ADPCR Cup, met een Porsche 997. Een klasse met allerlei Porsche enthousiastelingen waarbij hij, ondanks zijn moeilijke auto, op den duur zijn racing skills te pakken kreeg.
Endurance racen
De volgende stap was de Porsche Carrera Benelux Cup waar hij vanaf 2015 in een Porsche 991 aan de start kwam maar inmiddels heeft Kreeft zijn pijlen gericht naar het lange afstand racen. "Je bent gewoon drie volle dagen kwijt voor twee vrije trainingen, een kwalificatie en twee wedstrijden van een half uur. Veel tijd doormaken op een circuit en betrekkelijk weinig racetijd. Dat wil ik volgend seizoen anders gaan doen. Ik ben al met een aantal rijders in gesprek om samen uit te komen in Endurance wedstrijden, bijvoorbeeld die van Creventic. In korte tijd heel veel kilometers maken, daar wil ik naar toe".
Begeleiden racetalent
Jeroen Kreeft begeleidt een aantal racetalenten en sinds kort heeft hij Loek Hartog als protegé. Hartog is de eerst junior kampioen in de Ford Fiesta Sprint Cup en heeft begin van dit jaar de overstap gemaakt naar de Porsche Carrera Benelux Cup, waar de pas 16-jarige rijder al de nodige podiumplaatsen heeft behaald. "Ik vind Loek een ongekend talent. Hij is serieus en heeft een plezierige uitstraling. Hij gedraagt zich absoluut niet op en naast de baan als een zestienjarige, maar maakt een hele volwassen indruk en weet wat hij wil. Het verbaast mij dan ook helemaal niet dat zijn ontwikkeling heel hard gaat en op Spa-Francorchamps al zijn debuut kon maken bij de Porsche Supercup, tussen alle grote namen. Een logische stap voor Loek zou zijn om volgend seizoen naar de Duitse Carrera Cup door te groeien en mee gaat doen aan lange afstand races".

Bedankje voor super monteur
Jeroen Kreeft beleeft veel plezier bij het rijden van de avonden bij de DRDO. Dit maal niet in een vertrouwde Porsche maar in een brute Dayvtec BMW 240i. Hij rijdt samen met zijn vaste monteur en data engineer Raymond Koper. "Ik heb een fijne klik met Raymond, we liggen elkaar wel. Hij heeft veel ervaring als engineer en hij helpt ons al geruime tijd. Ik weet dat hij een aantal jaren geleden zijn racelicentie heeft gehaald in een Clio bij Michael Bleekemolen, maar vanwege zijn drukke werkzaamheden geen tijd heeft gehad om daadwerkelijk een keer te gaan racen. Mede als bedankje heeft hij zijn debuut gemaakt tijdens DRDO raceavond van 26 juni en dat ging voortreffelijk. Wij eindigden zelfs gelijk op het podium en dat smaakte zeker naar meer."

Op vrijdag 4 en zaterdag 5 oktober rijdt de DRDO hun twee wedstrijden samen met de Supercar Challenge op Spa-Francorchamps, wat een gigantisch dik veld gaat opleveren. Op 23 oktober worden de twee afsluitende races van de DRDO gereden op Zandvoort, waarvan een groot gedeelte in het donker, aangekleed met de stroom en verlichting van de firma Collé uit Sittard.