Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
WRC

Rally WRC Turkije: Ogier scoort maximaal maar Tänak houdt schade beperkt.

Qua wedstrijdverloop was dit jaar de zondagmorgen in Turkije één van de saaiste WRC zondagen van dit jaar. De kaarten waren geschud en met uitzondering van de PowerStage was er weinig tot niets te winnen. Voor Ogier en Lappi was er slechts één devies: aankomen en zo min mogelijk tijd verliezen. Dat gold voor de meeste rijders maar sommigen hadden een, niet zo goed verborgen, agenda...

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

Podium Turkije
Iedereen blij op het podium

De eerste proef van zondag was de proef Marmaris die aan het einde van de dag als PowerStage zou worden gereden. Ott Tänak was de snelste man. Hij moest even kijken of hij na bijna een dag rust nog wat wedstrijdritme had. Hij reed de proef dan ook als een hoge snelheid verkenning. Hij was de snelste man van de ochtend. Wél nam hij een groot risico want hij had alleen de banden om zijn vier wielen beschikbaar. Bij een lekke band zou hij een probleem hebben want een reserve band had hij niet. "Ik probeer zo dicht mogelijk bij het minimum gewicht van de auto te komen," legde hij uit. "En dat komt nu wel heel dichtbij." Andreas Mikkelsen wilde zijn derde plaats zeker stellen en eindigde op deze proef als tweede. De anderen spaarden vooral hun banden voor de PowerStage.

Ogier ActieTurkije19
Ogier op weg naar zijn derde overwinning dit jaar

Heelhouden
De tweede en derde proef toonden hetzelfde beeld. Iedereen reed op eieren. Ook nu weer bleek dat, juist dan foutjes kunnen ontstaan. Op de een na laatste proef merkte Esapekka Lappi dat. Hij maakte een klein foutje en raakte daardoor in een spin. Het kostte hem wel wat tijd, maar doordat zijn voorsprong groot genoeg was kon hij zijn tweede plek vast houden. In de WRC2 categorie was er ook nog wat sensatie doordat Gus Greensmith die al lange tijd aan de leiding reed in die categorie, voorbij de vliegende finish van proef 16 zijn auto kwijt raakte met als gevolg een fraaie koprol. Hoewel de Fiësta R5 evo 2 er na die rol behoorlijk tweedehands uitzag, zag hij toch kans de laatste proef nog te rijden en alsnog de winst te pakken in de WRC2 Pro klasse.

Mikkelsen
Andreas Mikkelsen reed weer een solide resultaat voor Hyundai

PowerStage
De snelste tijd op de PowerStage was al snel gereden. Doordat Tänak zaterdag was uitgevallen, moest hij zondag als eerste WRC rijder over de proeven. Al snel werd duidelijk dat de tijd die hij liet afdrukken op de PowerStage ongenaakbaar zou zijn. Thierry Neuville deed zijn uiterste best maar kwam 2,6 seconde tekort en ook Ogier haalde het niet. Hij verloor nog 0,5 seconde op Neuville en dus ruim 3 op Tänak. Hoe belangrijk deze punten uiteindelijk zijn, zal pas aan het einde van het seizoen blijken. Duidelijk is wel dat Tänak nog steeds de beste kaarten heeft. Zijn voorsprong werd weliswaar bijna gehalveerd naar 17 punten maar met nog 3 wedstrijden te gaan is dat toch nog steeds een respectabele voorsprong. Neuville kreeg wel een deukje in zijn aspiraties om kampioen te worden, maar is zeker nog niet kansloos., Wél is het zeker dat de wereld kampioen moet worden gezocht onder een van deze drie rijders. De achterstand van Andreas Mikkelsen is inmiddels te groot


NeuvilleActieTUR19
Thierry Neuville was op de PowerStage de snelste Hyundai

Constructeurs

Bij de constructeurs deed Citroën het het best. Met hun eerste één-twee overwinning sinds Argentinië 2015 scoorden zij maximaal. Ze liggen weliswaar nog steeds op de derde plek maar kwamen wel dichterbij. Met de derde en vijfde plek van respectievelijk Mikkelsen en Sordo behield Hyundai de leiding, sterker nog ze liepen iets uit op hun voornaamste rivaal Toyota. Maar ook hier is de strijd nog zeker niet gestreden.

Suninen TUR19
Teemu Suninen handhaafde zich op zijn vierde plek en scoorde mooie punten voor M-Sport

Voorlopige einduitslag Rally van Turkije

1 S. Ogier J. Ingrassia Citroën C3 WRC 3:50:12.1
2 E. Lappi J. Ferm Citroën C3 WRC +34.7
3 A. Mikkelsen A. Jæger-Amland Hyundai i20 Coupe WRC +1:04.5
4 T. Suninen J. Lehtinen Ford Fiesta WRC +1:35.1
5 D. Sordo C. del Barrio Hyundai i20 Coupe WRC +2:25.9
6 J.M Latvala M. Anttila Toyota Yaris WRC +2:59.1
7 K. Meeke S. Marshall Toyota Yaris WRC +3:53.3
8 T. Neuville N. Gilsoul Hyundai i20 Coupe WRC +5:34.8
9 P. Tidemand O. Fløene Ford Fiësta WRC +7:22.9
10 G. Greensmith E. Edmondson Ford Fiesta R5 +15:18.7

2019 FIA World Rally Championship voor constructeurs
Voorlopige tussenstand na 11 van de 14 ronden

1 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 314
2 Toyota Gazoo Racing World Rally Team 295
3 Citroën Total World Rally Team 259
4 M-Sport Ford World Rally Team 184

OttTanak Turk19
In de tussenstand om de wereldtitel staat Tänak nog steeds trots bovenaan

2019 FIA World Rally Championship voor rijders
Voorlopige tussenstand na 11 van de 14 ronden

1 O. Tanak 210
2 S. Ogier 193
3 T. Neuville 180
4 A. Mikkelsen 94
5 K. Meeke 86
6 J.M Latvala 84
7 T. Suninen 83
8 E. Lappi 80
9 E. Evans 78
10 D. Sordo 72
11 S. Loeb 39

Ambience
Zo maar wat plaatjes uit Turkije, die tonen dat fotografen niet alleen maar oog hebben voor de voorbij razende auto's

Ambience

Ambience2
Het Turkse wegdek

Meeke
Kris Meeke was de best geklasseerde Toyotarijder

Ambience3

Ambience4
Het was druk in de haven van Marmaris..

erik
En speciaal voor Rally-eMag stond fotograaf Erik van 't Land natuurlijk met zijn neus vooraan!



   
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet