Formule 1: Cyril Abiteboul - Het begin is er!
De teambaas van het Renault Formule 1 team, Cyril Abiteboul, werd op 14 oktober 1977 geboren. Het jaar waarin Renault de Formule 1 inging. Hij begon in 2001 bij het Franse merk en bekleedde er verschillende functies op het hoofdkantoor in Vitry en in de fabriek te Entstone (UK). In 2011 wordt hij in Vitry aangesteld als toegevoegd managing-director verantwoordelijk voor PR, communicatie en marketing activiteiten partner-teams. Tevens realiseert hij een solide basis voor Renault als motorenleverancier. Vanwege zijn uitgebreide knowhow komt hij in 2012 als teamchef in dienst bij het Caterham F1 team. Na de her-instap van Renault als fabrieksteam in de Formule 1 wordt hij algemeen- en managing-directeur van het Renault Sport F1 Team.
Interview: Anjès Verhey
Foto's: Rob Verhey/PR Team
Cyril Abiteboul. Teambaas van het Renault F1 team
Autosport.nl: Veelbelovend de resultaten in Monza, Grand Prix Italie. Doorbraak?
Cyril: De eerste twee jaar kun je nog door de vingers zien, maar we bleven teveel in het middenveld hangen. Met onze resources en mogelijkheden zouden we volgens mij nu met Red Bull Racing op gelijke voet moeten staan. Nu, na ons eerste grote succes in Monza, durf ik wel wat positiever over de nabije toekomst te zijn. Want hier in Monza is gebleken wat ik steeds voor ogen had. We hebben voldoende potentie, onze motoren kunnen de vergelijking met andere power-units doorstaan en ons team werkt geheel op top professioneel niveau. Wie weet is dit het langverwachte keerpunt voor ons team.
Daniel Ricciardo is aangetrokken om Renault naar voren te brengen
Autosport.nl: Jullie motor presteerde goed bij Red Bull Racing en inmiddels bij McLaren. Waarom bleef jullie eigen team daarbij achter?
Cyril: Dat was en is ook intern voor ons een raadsel. Bij Red Bull Racing telde onze aggregaten tot het beste wat er te krijgen was. Nu bij McLaren functioneren onze power-units ook probleemloos en betrouwbaar. Wellicht schuilde het probleem in het totale pakket. Daar werken we op volle toeren aan. Mét resultaat, zoals nu echt voor het eerst is gebleken. Analyseren blijft de boodschap. Maar elke race elk circuit is anders. Goed, het begin van ons succes is nu een feit. Het ligt overigens voor de hand om de schuld bij anderen te leggen. De banden, de coureurs. Zo zit Renault Sport echter niet in elkaar. Ieder teamlid wordt even hard aangepakt en beoordeeld. Ja, ook onze rijders vallen daaronder. Over Ricciardo, een race-winnaar, valt weinig negatiefs te melden. Hij klaagde over de wagen die hem niet voldoende mogelijkheden zou geven. Met Hülkenberg ligt het lastiger. Ook hij klaagde nog wel eens maar als ik eerlijk ben gooide Nico nu en dan op onverwachte momenten en zonder aanwijsbare oorzaak waardevolle punten weg.
Nico Hülkenberg moet helaas vertrekken bij het team
Autosport.nl: Moet Nico Hülkenberg daarom opstappen eind dit seizoen?
Cyril: Méde daarom. Maar ook en vooral omdat we naast de al wat oudere, ervaren Ricciardo met het oog op onze toekomst nieuw jong bloed in onze set-up willen. Renault moet vooruit denken en Daniel en Nico behoren tegenwoordig voor wat dat betreft al tot de oude hap... Voor een Frans merk en een Frans team is het natuurlijk aantrekkelijk en van belang om een Franse rijder in te zetten. We namen de kans waar om Esteban Ocon aan te trekken die bij het Mercedes-AMG team testrijder is. In 2017 bewees hij bij Force India al over welke capaciteiten hij beschikt. Als 8e met 87 WK punten je eerste Formule 1 seizoen afsluiten wil wel wat zeggen!
De engineers aan het werk aan de Renault
Autosport.nl: In hoeverre staat u zelf onder prestatiedruk vanuit de Régie Renault?
Cyril: Zolang ik in de Formule 1 werk sta ik al onder prestatiedruk. Dat is dus bijna een normale situatie voor mensen in competitieve sporten. Maar de grootste druk leg ik altijd mijzelf op. Want ik streef steeds naar het beste resultaat. Het kan en moet nu verder opwaarts gaan. Goed, het begin is er! Dat succes geeft ons allemaal voldoening, maar daar mag het niet bij blijven.
Daniel Riccardo in actie tijdens de vrije trainingen op het circuit van Spa Francorchamps
Interview: Anjès Verhey
Foto's: Rob Verhey/PR Team
Cyril Abiteboul. Teambaas van het Renault F1 team
Autosport.nl: Veelbelovend de resultaten in Monza, Grand Prix Italie. Doorbraak?
Cyril: De eerste twee jaar kun je nog door de vingers zien, maar we bleven teveel in het middenveld hangen. Met onze resources en mogelijkheden zouden we volgens mij nu met Red Bull Racing op gelijke voet moeten staan. Nu, na ons eerste grote succes in Monza, durf ik wel wat positiever over de nabije toekomst te zijn. Want hier in Monza is gebleken wat ik steeds voor ogen had. We hebben voldoende potentie, onze motoren kunnen de vergelijking met andere power-units doorstaan en ons team werkt geheel op top professioneel niveau. Wie weet is dit het langverwachte keerpunt voor ons team.
Daniel Ricciardo is aangetrokken om Renault naar voren te brengen
Autosport.nl: Jullie motor presteerde goed bij Red Bull Racing en inmiddels bij McLaren. Waarom bleef jullie eigen team daarbij achter?
Cyril: Dat was en is ook intern voor ons een raadsel. Bij Red Bull Racing telde onze aggregaten tot het beste wat er te krijgen was. Nu bij McLaren functioneren onze power-units ook probleemloos en betrouwbaar. Wellicht schuilde het probleem in het totale pakket. Daar werken we op volle toeren aan. Mét resultaat, zoals nu echt voor het eerst is gebleken. Analyseren blijft de boodschap. Maar elke race elk circuit is anders. Goed, het begin van ons succes is nu een feit. Het ligt overigens voor de hand om de schuld bij anderen te leggen. De banden, de coureurs. Zo zit Renault Sport echter niet in elkaar. Ieder teamlid wordt even hard aangepakt en beoordeeld. Ja, ook onze rijders vallen daaronder. Over Ricciardo, een race-winnaar, valt weinig negatiefs te melden. Hij klaagde over de wagen die hem niet voldoende mogelijkheden zou geven. Met Hülkenberg ligt het lastiger. Ook hij klaagde nog wel eens maar als ik eerlijk ben gooide Nico nu en dan op onverwachte momenten en zonder aanwijsbare oorzaak waardevolle punten weg.
Nico Hülkenberg moet helaas vertrekken bij het team
Autosport.nl: Moet Nico Hülkenberg daarom opstappen eind dit seizoen?
Cyril: Méde daarom. Maar ook en vooral omdat we naast de al wat oudere, ervaren Ricciardo met het oog op onze toekomst nieuw jong bloed in onze set-up willen. Renault moet vooruit denken en Daniel en Nico behoren tegenwoordig voor wat dat betreft al tot de oude hap... Voor een Frans merk en een Frans team is het natuurlijk aantrekkelijk en van belang om een Franse rijder in te zetten. We namen de kans waar om Esteban Ocon aan te trekken die bij het Mercedes-AMG team testrijder is. In 2017 bewees hij bij Force India al over welke capaciteiten hij beschikt. Als 8e met 87 WK punten je eerste Formule 1 seizoen afsluiten wil wel wat zeggen!
De engineers aan het werk aan de Renault
Autosport.nl: In hoeverre staat u zelf onder prestatiedruk vanuit de Régie Renault?
Cyril: Zolang ik in de Formule 1 werk sta ik al onder prestatiedruk. Dat is dus bijna een normale situatie voor mensen in competitieve sporten. Maar de grootste druk leg ik altijd mijzelf op. Want ik streef steeds naar het beste resultaat. Het kan en moet nu verder opwaarts gaan. Goed, het begin is er! Dat succes geeft ons allemaal voldoening, maar daar mag het niet bij blijven.
Daniel Riccardo in actie tijdens de vrije trainingen op het circuit van Spa Francorchamps