Rally WRC Turkije: Citroën overheerst Turkse zaterdag
De eerste helft van de zaterdagse proeven in Turkije zouden wel eens flink van invloed kunnen zijn op het verdere verloop van het kampioenschap. Zowel Thierry Neuville als Ott Tänak liepen averij op bij hun kampioenschapsaspiraties. Esapekka Lappi en Sebastien Ogier reden om alle stenen heen en voeren het klassement nu aan met een comfortabele voorsprong op de achtervolgers.
Tekst: Harry van Veenendaal
Foto’s PR

Sebastien Ogier is de voorlopige leider in Turkije
Neuville
Het begon allemaal op Yesilbelde de 33 kilometer lange eerste proef van zaterdag. Thierry Neuville werd in een langzame bocht verrast door een ondoordringbare stofwolk die het zicht tot nul reduceerde. Juist daar lag een grote steen die de Hyundai uit balans wierp. De snelheid was laag dus de impact veroorzaakte niet veel schade, maar de i20 lag wel op de zijkant, Voor de twee rijders zich uit de auto hadden gewurmd, die weer op vier wielen hadden geduwd en weer weg konden rijden waren we vier minuten verder. "Ik zag helemaal niets meer en toen heb ik een steen geraakt. Gisteren startten we nog met vier minuten tussentijd en vandaag met drie. Niemand weet waarom. Ze willen wel dat onze auto's aan alle veiligheidsregels voldoen, maar ze laten ons wel levensgevaarlijk starten."

Andreas Mikkelsen is de snelste Hyundai op 3
Tänak
Bij Datca, de volgende proef was het de beurt aan Ott Tänak. Vlak bij de start weigerde zijn Toyotamotor elke dienst. Ondanks verwoede pogingen van het team om het euvel te vinden kwamen ze even later tot de conclusie dat de fout onvindbaar was. Bij de service blijkt later dat de ECU (de centrale motorregelaar) de boosdoener is. "Hoe kan ik nu kampioen worden as ik steeds van dat soort akkefietjes heb?" Was Tanaks teleurgestelde commentaar.

Teemu Suninen rijdt een geruisloze wedstrijd maar staat op een fraaie 4e plek.
Lappi vs Ogier
Ondertussen gaan Lappi en Ogier gestaag verder. De Fin is realistisch hij weet dat hij in deze situatie toch nog niet mag winnen en valt zijn teambaas niet echt aan. "Voor Seb zijn de punten veel belangrijker en ik zal er alles aan doen hem te helpen. Mijn prioriteit is dus om de tegenstanders af te houden." Aan het einde van de zaterdag heeft Ogier de leiding overgenomen van zijn Finse teamgenoot.

Bij Toyota is Latvala de hoogst gekkasseerde rijder (6e)
Dilemma
"Mijn grootste doel voor dit jaar is," vertrouwde Hyundai teambaas Adamo ons in Duitsland toe. "Om er alles aan te doen om het voor Thierry en Nicolas mogelijk te maken kampioen te worden." In Turkije wacht hem met de huidige stand dus een groot dilemma. Zowel Andreas Mikkelsen (3e) als Dani Sordo (5e) liggen voor Neuville. Zou hij de Belg 'optimaal willen helpen' dan kan Adamo beide rijders vragen zich te laten terug zakken tot achter Neuville. (Dit zou dan geburen bij de laatste tijdcontrole zondag) Maar dan geeft hij wel zeer kostbare punten aan Toyota die dan met twee auto's vóór de Hyundais eindigen. Dat is voor het constructeurskampioenschap weer niet gunstig. Zondag bij de laatste tijdcontrole zien we dus wat Adamo heeft besloten.
De finale
Zondag staan er nog 4 proeven op het programma over in totaal nog geen 80 kilometer. In theorie zijn Ogier en Lappi dus veilig. Beide rijders hebben een dikke minuut voorsprong op Andreas Mikkelsen. De M-Sportrijder Teemu Suninen ligt daar weer tien tellen achter en Dani Sordo volgt de Finse Fordpiloot op bijna een minuut. Het is niet voorbij, voor het voorbij is, maar de vooruitzichten voor de twee Citroën rijders zijn gunstig. Zondagmiddag om even na 12:00 uur begint de beslissende PowerStage. Uiteraard weer live te volgen op WRC+ All Live.
Voorlopige tussenstand Rally van Turkije na 13 van 17 proeven.
1. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia (Citroen C3 WRC) 3:20:12.0
2. Esapekka Lappi / Janne Ferme (Citroen C3 WRC) +0.2
3. Andreas Mikkelsen / Anders Jaeger (Hyundai i20 Coupe WRC) +1:17.1
4. Teemu Suninen / Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta WRC) +1:26.9
5. Dani Sordo / Carlos del Barrio (Hyundai i20 Coupe WRC) +2:24.7
6. Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) +3:14.4
7. Kris Meeke / Sebastian Marshall (Toyota Yaris WRC) +3:29.5
8. Thierry Neuville / Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) +4:38.2
9. Pontus Tidemand / Ola Fløene (Ford Fiesta WRC) +6:55.8
17. Ott Tänak / Martin Jarveoja (Toyota Yaris WRC) +30:40,5
Tekst: Harry van Veenendaal
Foto’s PR

Sebastien Ogier is de voorlopige leider in Turkije
Neuville
Het begon allemaal op Yesilbelde de 33 kilometer lange eerste proef van zaterdag. Thierry Neuville werd in een langzame bocht verrast door een ondoordringbare stofwolk die het zicht tot nul reduceerde. Juist daar lag een grote steen die de Hyundai uit balans wierp. De snelheid was laag dus de impact veroorzaakte niet veel schade, maar de i20 lag wel op de zijkant, Voor de twee rijders zich uit de auto hadden gewurmd, die weer op vier wielen hadden geduwd en weer weg konden rijden waren we vier minuten verder. "Ik zag helemaal niets meer en toen heb ik een steen geraakt. Gisteren startten we nog met vier minuten tussentijd en vandaag met drie. Niemand weet waarom. Ze willen wel dat onze auto's aan alle veiligheidsregels voldoen, maar ze laten ons wel levensgevaarlijk starten."

Andreas Mikkelsen is de snelste Hyundai op 3
Tänak
Bij Datca, de volgende proef was het de beurt aan Ott Tänak. Vlak bij de start weigerde zijn Toyotamotor elke dienst. Ondanks verwoede pogingen van het team om het euvel te vinden kwamen ze even later tot de conclusie dat de fout onvindbaar was. Bij de service blijkt later dat de ECU (de centrale motorregelaar) de boosdoener is. "Hoe kan ik nu kampioen worden as ik steeds van dat soort akkefietjes heb?" Was Tanaks teleurgestelde commentaar.

Teemu Suninen rijdt een geruisloze wedstrijd maar staat op een fraaie 4e plek.
Lappi vs Ogier
Ondertussen gaan Lappi en Ogier gestaag verder. De Fin is realistisch hij weet dat hij in deze situatie toch nog niet mag winnen en valt zijn teambaas niet echt aan. "Voor Seb zijn de punten veel belangrijker en ik zal er alles aan doen hem te helpen. Mijn prioriteit is dus om de tegenstanders af te houden." Aan het einde van de zaterdag heeft Ogier de leiding overgenomen van zijn Finse teamgenoot.

Bij Toyota is Latvala de hoogst gekkasseerde rijder (6e)
Dilemma
"Mijn grootste doel voor dit jaar is," vertrouwde Hyundai teambaas Adamo ons in Duitsland toe. "Om er alles aan te doen om het voor Thierry en Nicolas mogelijk te maken kampioen te worden." In Turkije wacht hem met de huidige stand dus een groot dilemma. Zowel Andreas Mikkelsen (3e) als Dani Sordo (5e) liggen voor Neuville. Zou hij de Belg 'optimaal willen helpen' dan kan Adamo beide rijders vragen zich te laten terug zakken tot achter Neuville. (Dit zou dan geburen bij de laatste tijdcontrole zondag) Maar dan geeft hij wel zeer kostbare punten aan Toyota die dan met twee auto's vóór de Hyundais eindigen. Dat is voor het constructeurskampioenschap weer niet gunstig. Zondag bij de laatste tijdcontrole zien we dus wat Adamo heeft besloten.
De finale
Zondag staan er nog 4 proeven op het programma over in totaal nog geen 80 kilometer. In theorie zijn Ogier en Lappi dus veilig. Beide rijders hebben een dikke minuut voorsprong op Andreas Mikkelsen. De M-Sportrijder Teemu Suninen ligt daar weer tien tellen achter en Dani Sordo volgt de Finse Fordpiloot op bijna een minuut. Het is niet voorbij, voor het voorbij is, maar de vooruitzichten voor de twee Citroën rijders zijn gunstig. Zondagmiddag om even na 12:00 uur begint de beslissende PowerStage. Uiteraard weer live te volgen op WRC+ All Live.
Voorlopige tussenstand Rally van Turkije na 13 van 17 proeven.
1. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia (Citroen C3 WRC) 3:20:12.0
2. Esapekka Lappi / Janne Ferme (Citroen C3 WRC) +0.2
3. Andreas Mikkelsen / Anders Jaeger (Hyundai i20 Coupe WRC) +1:17.1
4. Teemu Suninen / Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta WRC) +1:26.9
5. Dani Sordo / Carlos del Barrio (Hyundai i20 Coupe WRC) +2:24.7
6. Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) +3:14.4
7. Kris Meeke / Sebastian Marshall (Toyota Yaris WRC) +3:29.5
8. Thierry Neuville / Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) +4:38.2
9. Pontus Tidemand / Ola Fløene (Ford Fiesta WRC) +6:55.8
17. Ott Tänak / Martin Jarveoja (Toyota Yaris WRC) +30:40,5