Dragracing: Europese titels voor Mäkelä, Bellio, Ericsson en Ålund

Anita Mäkelä heeft op Santa Pod Raceway haar Europese Top Fuel titel met een jaar verlengd. De Finse pakte haar inmiddels vierde titel in stijl door de laatste wedstrijd van het kampioenschap in winst om te zetten. Jan Ericsson veroverde in Engeland zijn eerste FIA EK Pro Modified titel en zette dit extra luister bij met een zege. Sandro Bellio veroverde de titel in de klasse Top Methanol en is daarmee de eerste Belg die een FIA Europees Kampioenschap in het dragracen op zijn naam weet te schrijven. In de klasse Pro Stock had Jimmy Ålund op Tierp de titel al voortijdig veiliggesteld, zijn elfde in deze klasse en de twaalfde in totaal.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings
Met de European Finals op Santa Pod Raceway is het FIA Europees Kampioenschap in stijl afgesloten. Tijdens de zesde en laatste wedstrijd van het seizoen werden weer zeer snelle tijden op de klokken gezet, met bij de auto's een nieuw Europees record in de Top Fuel klasse voor Maja Udtian als hoogtepunt. Maar met in de kwalificatie zeven rijders onder de 6 seconden en zelfs twee rijders in de 5,7 seconden en talloze persoonlijke records was met name Pro Modified van ongekend niveau. Bij de motoren sneuvelden zelfs vier Europese records, waarbij de 5,662 seconden in de Top Fuel Bike klasse van Filippos Papafilippou het hoogtepunt vormde.

Anita Mäkelä en haar team
Titelprolongatie voor Anita Mäkelä
In de Top Fuel klasse viel de eerste kwalificatiedag tegen. Daarbij hielp bepaald niet mee dat de organisatie opnieuw had bedacht om één kwalificatiesessie aan het begin van de avond te laten verrijden. En voor het derde jaar op rij draaide dit op een mislukking uit omdat de Top Fuelers op de inmiddels koud geworden baan geen grip meer konden vinden.

Anita Mäkelä
In de twee sessies lukte het alleen Anita Mäkelä om met 3,90 seconden een snelle tijd op het scorebord te zetten. De totaal niet representatieve 6,49 seconden van Stig Neergaard was nota bene goed voor de tweede positie. Twee van drie Rune Fjeld Motorsport auto's (Maja Udtian en Liam Jones) kwamen op de eerste dag zelfs helemaal niet in actie.

Susanne Callin

Maja Udtian
De zaterdag maakte echter veel goed. In haar tweede run van de dag snelde Udtian, winnaar van de laatste race op Tierp, naar 3,806 seconden (315,52 mph) en verbeterde daarmee haar eigen twee weken oude Europees record van 3,816 seconden. Jndia Erbacher verbeterde zich tot 3,88 seconden (313,52 mph) en pakte de tweede kwalificatiepositie. Omdat Mäkelä zich niet wist te verbeteren, zakte de Finse naar plek drie, maar dat was ruim voldoende om voor het tweede jaar op rij de Top Fuel titel voortijdig veilig te stellen.

Jndia Erbacher
Met Udtian, Erbacher en Mäkelä werd de volledige top drie in de kwalificatie bezet door vrouwelijke rijders. Op vier Tethys die met 4,08 seconden niet onder de vier seconden wist te komen, op vijf gevolgd door Patrik Pers (5,04 seconden).

Stig Neergaard
Neergaard wist zijn 6,4 seconden van dag één niet te verbeteren en zakte van de tweede naar de zesde plaats. Susanne Callin en Liam Jones kenden de nodige problemen en bleven steken op de plaatsen zeven en acht.

Liam Jones
De eerste eliminatieronde, waarin de RF Motorsport-rijders Udtian en Jones het tegen elkaar moesten opnemen, leverde meteen een grote verrassing op. Bij de start verloor de Europees recordhouder alle grip en zag Jones naar de overwinning rijden. In de halve finale had Jones Pers moeten treffen, maar de Zweed had in de eerste ronde bij zijn winst op Tethys zoveel schade opgelopen dat hij niet meer aan de start kon komen waardoor Jones via een bye run naar de finale doorschoof.

De halve finale met Jndia Erbacher en Anita Mäkelä
Aan de andere kant van de eliminatieladder bewees Mäkelä voor de zoveelste keer dit seizoen dat het Finse team snelheid en betrouwbaarheid aan elkaar weet te koppelen, de juiste ingrediënten voor het winnen van kampioenschappen. In de eerste ronde schakelde Mäkelä in 3,90 seconden Neergaard (4,06 seconden) uit en stuitte daarmee in de halve finale op Erbacher, die in de eerste ronde Callin in 4,10 seconden klop had gegeven. Terwijl Erbacher al snel in de problemen kwam, verbeterde Mäkelä zich tot 3,82 seconden en plaatste zich opnieuw voor de finale.

De finale met Anita Mäkelä en Liam Jones
Ook daarin was de strijd snel beslist want in 3,85 seconden liet Mäkelä Jones (4,97 seconden) kansloos. De Finse pakte daarmee haar vierde zege van dit seizoen uit zes wedstrijden.

Het Top Fuel podium
Udtian sloot haar eerste Top Fuel seizoen af met vier finaleplaatsen, een overwinning, het Europees record en de tweede plaats in het kampioenschap. Door zijn finaleplaats behield Jones zijn derde plaats in het kampioenschap, met Erbacher op vier. Daarmee dus drie dames in de top vier van de eindstand van de hoogste klasse van het FIA EK.