Retro: Titelverdediger Christian Olsen kijkt uit naar FIA Historic Formula 3 European Cup op Zandvoort
Christian Olsen won vorig jaar de eerste FIA Historic Formula 3 European Cup
Afgelopen weekeinde startte hij nog in de European Le Mans Series op Silverstone, waar hij met de Ligier JS P3 van RLR MSport als tiende in de LMP3-klasse eindigde. Komend weekeinde verdedigt de Deen Christian Olsen op Circuit Zandvoort in het kader van de Historic Grand Prix zijn titel in de FIA Historic Formula 3 European Cup. Vorig jaar was hij een klasse apart: pole-position, twee overwinningen en de snelste ronde in beide races, nadat bij hem de motor de geest had gegeven en zijn vader Tom, die ook een Martini Mk39 racet, de krachtbron aan zijn zoon gaf, die dat vertrouwen beloode met de overwinning. FIA-media-delegate Jeff Carter sprak op Silverstone met Olsen, waaruit het volgende interview resulteerde.
Tekst: Jeff Carter, vertaling: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat
De race op Zandvoort van vorig jaar was een turbulent evenement voor je. Wat gebeurde er met je motor?
Olsen: "Tijdens mijn tweede of derde ronde in de kwalificatie viel het vermogen weg en er was overal olie. Het bleek dat de koppakking kapot was, zodat de motor dat weekeinde niet meer te gebruiken was. Ik slaagde er toch nog in, de pole te behalen, ondanks dat ik maar twee geklokte ronden kon rijden. Dat gaf veel voldoening.
Ik dacht al dat het weekeinde voor mij over zou zijn, maar mijn vader besloot om langs de kant te blijven staan en mij zijn motor te geven. Ik moest met mijn eigen chassis rijden, dus moest het team de motor wisselen, waardoor de ze hele nacht in touw waren. Petje af voor het team, want die waren maar met z'n drieën.
Ik startte vanaf de pole-position. Staande starts met deze auto's zijn lastig, dus in beide races verloor ik een positie, maar ik bleef kalm, concentreerde me en plaatste de inhaalactie voor de leiding. Daarna kon ik de overwinning naar huis rijden, met de snelste ronde in beide races."
Er zijn 32 inschrijvingen voor de race dit jaar, wie beschouw je als je voornaamste rivalen in de strijd om de titel?
Olsen: "Lastig te zeggen. Ik kijk regelmatig naar de inschrijflijst om te zien wie erop staan, maar de voornaamste concurrenten tegen wie ik dit jaar gereden heb staan er niet op. Daarentegen zijn er heel wat namen die potentieel sterk zijn, sommigen rijden al 20 jaar met deze auto's. Ik onderschat mijn tegenstanders nooit. We zullen het tijdens de eerste sessie op Zandvoort wel zien."
Olsen vorig jaar in actie met zijn Martini
Kun je iets meer vertellen over je auto, de Martini Mk39-Novamotor uit 1983?
Olsen: "Oorspronkelijk reed Patrick Gonin in mijn auto in het Frans Formule 3-kampioenschap. De zusterauto is ook in ons bezit, daarmee rijdt mijn vader. We ontdekten pas later dat dat de zusterauto was die destijds samen met mijn chassis in één team gereden heeft. Grappig hoe de twee auto's zo lang gescheiden waren en nu weer bijeengebracht zijn. We hebben ervoor gekozen om de beide auto's in de originele kleuren te laten rijden."
Wat zijn voor jou de verschillen tussen het racen met een historische formulewagen en een modern Le Mans-prototype?
Olsen: "De historische auto's hebben geen assistentiesystemen voor de rijders en beschikken nauwelijks over enige aerodynamica, hoewel ze zijn voorzien van voor- en achtervleugels. Schakelen gaat handmatig via een H-patroon, dus als je een snelle bocht ingaat, dan heb je je voeten op alle drie de pedalen, één hand aan het stuur en één op de versnellingspook.
De wagenbeheersing die je nodig hebt om met zulke auto's op de limiet te kunnen rijden, is een perfecte training voor welke andere auto dan ook waarin je rijdt. Aan de andere kant kun je deze auto's niet zo zwaar belasten als een moderne auto, want ze zijn niet zo sterk, bovendien is het alleen maar een aluminium monocoque. Het is zeker niet zo stevig als je een keer een ongeval hebt. In veel gevallen moet ik de auto in de slotfase van de race sparen omdat ik teveel gepusht heb. Het is een groot plezier om ermee te rijden en de manier waarop we de auto nu afgesteld hebben past heel goed bij mijn rijstijl."
De top drie van de zaterdagse F3-race van vorig jaar met vlnr Christian Olsen, Thomas Warken en Marcel Biehl
Wat zijn je favoriete gedeelten van Circuit Zandvoort?
Olsen: "Ik vind de baan echt super om te rijden. Er zijn hoogteverschillen en er zijn heel wat interessante bochten zoals je ze nergens anders vindt. Het feit dat het een echt circuit van de oude stempel is, met hoge kerbstones en grind of gras naast de baan bevalt me. Je kunt je echt geen fouten veroorloven als je op de limiet rijdt. Het is een heel technisch circuit, vooral in historische auto's, dus het is super om hier je rijkwaliteiten te verbeteren."