Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

Div: Romain Dumas met elektrische Volkswagen ID.R ook in China naar record

190902 VW China 1
Romain Dumas legde het 10,9 kilometer lange parcours in 7:38 minuten af

Na eerdere absolute records op Pikes' Peak en de heuvelklim van Goodwood en het record voor elektrisch aangedreven auto's op de Nürburgring-Nordschleife was er vandaag weer een mijlpaal voor Romain Dumas in het elektrisch aangedreven prototype Volkswagen ID.R. De Fransman legde het 10,906 kilometer lange parcours met 99 haarspeldbochten, de Tianmen Shan Big Gate Road in de Chinese provincie Zhangjiajie in 7:38,585 minuten af. "Deze recordrit zal ik me altijd als mijn spectaculairste activiteit blijven herinneren", zei Dumas na het voltooien van zijn missie op de Chinese berg.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Over de autosportieve relevantie ervan kun je discussiëren, maar er zit wel degelijk een competitie-element in: het streven om een bepaald parcours in een zo snel mogelijke tijd af te leggen. Daarnaast is het reclame-aspect niet te onderschatten, zeker nu volgende week, op 10 september, tijdens de IAA-autotentoonstelling in Frankfurt de ID.3, het eerste volledig elektrisch aangedreven productiemodel van Volkswagen, zal worden gepresenteerd. Hoe meer positieve berichtgeving er dus rondom de elektrische aandrijving gecreëerd wordt, hoe beter het voor Volkswagen is.

190902 Volkswagen China 2

De meest recente activiteit van Romain Dumas en de Volkswagen Motorsport-crew onder leiding van Sven Smeets is voornamelijk op touw gezet in verband met het belang van de Chinese markt voor het merk, want anders dan de Nordschleife, Goodwood of Pikes' Peak is de Tianmen Shan Big Gate Road, die een hoogteverschil van 1.100 meter overbrugt, nou niet direct een parcours dat in autosportkringen een belangrijke status heeft.

190902 Volkswagen China 3

Bijzonder was het echter wel: tussen de 99 haarspeldbochten waren er meerdere die een radius van slechts zes meter hadden. Tussendoor waren er telkens korte sprintstukken, maar ook snelle passages waar snelheden tot 230 km/u gehaald konden worden, afgewisseld met scherpe remacties in extreem krappe tunnels. Notarieel waren een start- en een finishlijn vastgelegd en ook hier kweet Dumas zich in het elektrische prototype, baserend op een Norma-chassis en aangedreven door twee elektromotoren met een totaal systeemvermogen van 500 kW (680 pk) uitstekend van zijn taak.

"Vanwege de geringe hoeveelheid informatie en de weinige tests die we van tevoren hadden, was het een enorme uitdaging", zei de Fransman. "Het parcours is ongelooflijk krap en bochtig, maar met de elektro-power van de ID.R had ik er tijdens het rijden echt plezier in. Op de korte rechte stukken was het enorme koppel een groot voordeel, op de snelle passages zorgde de aerodynamica voor extra grip."

190902 Volkswagen China 4

Dr. Stephan Wöllenstein, lid van de merkdirectie van Volkswagen personenwagens en CEO Volkswagen personenwagens voor China, verklaarde: "De raceauto in deze indrukwekkende omgeving, een symbool voor China, te zien, was ronduit spectaculair. De ID.R onderstreept de kwaliteiten van Volkswagen op het gebied van elektromobiliteit en biedt onze klanten een spannende vooruitblik op onze volledig elektrische toekomst."
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet