Rally WRC Duitsland: Toch goed gevoel voor Henk Vossen
Na afloop van de Deutschland Rallye werd de uitslag door taktische inklokfouten van Hyundai en Citroen nog danig overhoop gehaald. Voor onze landgenoot Henk Vossen hadden deze wijzigingen echter geen gevolgen. Nadat hij op vrijdagavond was uitgevallen, kon de man uit Tegelen op zaterdag gelukkig weer van start gaan en kwam hij zondagmiddag als 38e over de finish

Henk Vossen was niet ontevreden met zijn wedstrijd
Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: Steven van Veenendaal
"Maar," zoals hij zelf zei "het is na zo'n pechgeval op vrijdag, wel moeilijk om dan het ritme weer te vinden. Ten slotte heb je toch 2 keer 7 minuten straf gekregen voor het feit dat we twee proeven niet hebben gereden. De 'flow' die je hier zeker nodig hebt is dan toch wat lastiger te vinden. Bovendien was de pech voor de Nederlander nog niet op, want op één van de twee beruchte proeven op de Panzerplatte ging het ook voor hem, zoals eerder ook voor Neuville en Ogier, mis: een lekke band moest worden gewisseld. "Dan moet je eerst een geschikte stopplek vinden, uitstappen, wielen wisselen, weer instappen en vooral niet vergeten je gordels weer strak aan te trekken. Voor je het weet ben je dan ruim drie minuten verder." Na de bandenwissel kon Vossen weer verder, maar even later blijkt het tijdschema zo vertraagd dat de rijders in het donker komen te rijden. "Daar hadden we geen rekening mee gehouden en daarom stonden onze lampen niet optimaal afgesteld. Dan moet je in het donker je weg zoeken met notes die geschreven zijn voor overdag. In het donker zie je dan allerlei dingen anders zodat je rempunten lastiger te vinden zijn. Als je de obstakels hier ziet snap je dat dat niet makkelijk is.
Toch had Vossen na afloop geen slecht gevoel. "Vooraf hadden we gemikt op een dertigste plaats", legde hij uit. "Dat is dus niet gelukt maar we hebben wel als team goed gepresteerd. De servicecrew heeft ons op efficiënte wijze aan de gang gehouden en Erwin (navigator Erwin Berkhof) en ik hebben ons er toch maar weer doorheen geslagen".
Aangepaste eindstand
Zoals we al meldden in het eerdere bericht over de ADAC Rallye Deutschland, is de eindstand veranderd. Zowel Dani Sordo als Esapekka Lappi klokten bij de allerlaatste tijdcontrole respectievelijk 2 en 3 minuten te laat in. De daarop staande straffen zorgden ervoor dat Thierry Neuville en Sebastien Ogier een plaatsje stegen in het klassement. Hierdoor kregen ze dus ook meer punten voor het kampioenschap, waar ze beiden op het scherpst van de snede om vechten. Een onbedoeld maar voor Andreas Mikkelsen prettig effect was dat ook hij een plaats in het klassement steeg. De nieuwe eindstand en de standen in het kampioenschap staan hieronder aangegeven.
Eindstand ADAC Rallye Deutschland 2019
1. Tänak-Järveoja Toyota Yaris WRC 3:15.29,8
2. Meeke-Marshall Toyota Yaris WRC +20,8
3. Latvala-Antilla Toyota Yaris WRC +36,0
4. Neuville-Gilsoul Hyundai i20 Coupe WRC + 58,8
5. Sordo-Del Barrio Hyundai i20 Coupe WRC + 1:16,6
6. Mikkelsen-Jæger Hyundai i20 Coupe WRC + 1:46,2
7. Ogier-Ingrassia Citroën C3 WRC +1:56,3
8. Lappi-Ferm Citroën CS3 WRC +2:02,2
9. Greensmith-Edmondson Ford Fiesta WRC + 6:22,2
10. Katsuta-Barritt Toyota Yaris WRC +8:19,2
38. Vossen-Berkhof Ford Fiesta R5 + 1:07:04
Ott Tänak kon bij de finish weer lachen, hij had hier voor de derde maal gewonnen.
2019 FIA Wereld Rallykampioenschap voor rijders Tussenstand na 10 ronden (van 14)
1 Tanak 205
2 Neuville 172
3 Ogier 165
4 Meeke 80
5 Mikkelsen 79
6. Evans 78
7 Latvala 74
8. Suninen 70
9 Lappi 62
= Sordo 62
11 Loeb 39
2019 FIA Wereld Rallykampioenschap voor constructeurs Tussenstand na 10 ronden (van 14)
1 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 289
2 Toyota Gazoo Racing World Rally Team 281
3 Citroën Total World Rally Team 216
4 M-Sport Ford World Rally Team 168
ALLE UITSLAGEN ONDER VOORBEHOUD

Henk Vossen was niet ontevreden met zijn wedstrijd
Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: Steven van Veenendaal
"Maar," zoals hij zelf zei "het is na zo'n pechgeval op vrijdag, wel moeilijk om dan het ritme weer te vinden. Ten slotte heb je toch 2 keer 7 minuten straf gekregen voor het feit dat we twee proeven niet hebben gereden. De 'flow' die je hier zeker nodig hebt is dan toch wat lastiger te vinden. Bovendien was de pech voor de Nederlander nog niet op, want op één van de twee beruchte proeven op de Panzerplatte ging het ook voor hem, zoals eerder ook voor Neuville en Ogier, mis: een lekke band moest worden gewisseld. "Dan moet je eerst een geschikte stopplek vinden, uitstappen, wielen wisselen, weer instappen en vooral niet vergeten je gordels weer strak aan te trekken. Voor je het weet ben je dan ruim drie minuten verder." Na de bandenwissel kon Vossen weer verder, maar even later blijkt het tijdschema zo vertraagd dat de rijders in het donker komen te rijden. "Daar hadden we geen rekening mee gehouden en daarom stonden onze lampen niet optimaal afgesteld. Dan moet je in het donker je weg zoeken met notes die geschreven zijn voor overdag. In het donker zie je dan allerlei dingen anders zodat je rempunten lastiger te vinden zijn. Als je de obstakels hier ziet snap je dat dat niet makkelijk is.
Toch had Vossen na afloop geen slecht gevoel. "Vooraf hadden we gemikt op een dertigste plaats", legde hij uit. "Dat is dus niet gelukt maar we hebben wel als team goed gepresteerd. De servicecrew heeft ons op efficiënte wijze aan de gang gehouden en Erwin (navigator Erwin Berkhof) en ik hebben ons er toch maar weer doorheen geslagen".
Aangepaste eindstand
Zoals we al meldden in het eerdere bericht over de ADAC Rallye Deutschland, is de eindstand veranderd. Zowel Dani Sordo als Esapekka Lappi klokten bij de allerlaatste tijdcontrole respectievelijk 2 en 3 minuten te laat in. De daarop staande straffen zorgden ervoor dat Thierry Neuville en Sebastien Ogier een plaatsje stegen in het klassement. Hierdoor kregen ze dus ook meer punten voor het kampioenschap, waar ze beiden op het scherpst van de snede om vechten. Een onbedoeld maar voor Andreas Mikkelsen prettig effect was dat ook hij een plaats in het klassement steeg. De nieuwe eindstand en de standen in het kampioenschap staan hieronder aangegeven.
Eindstand ADAC Rallye Deutschland 2019
1. Tänak-Järveoja Toyota Yaris WRC 3:15.29,8
2. Meeke-Marshall Toyota Yaris WRC +20,8
3. Latvala-Antilla Toyota Yaris WRC +36,0
4. Neuville-Gilsoul Hyundai i20 Coupe WRC + 58,8
5. Sordo-Del Barrio Hyundai i20 Coupe WRC + 1:16,6
6. Mikkelsen-Jæger Hyundai i20 Coupe WRC + 1:46,2
7. Ogier-Ingrassia Citroën C3 WRC +1:56,3
8. Lappi-Ferm Citroën CS3 WRC +2:02,2
9. Greensmith-Edmondson Ford Fiesta WRC + 6:22,2
10. Katsuta-Barritt Toyota Yaris WRC +8:19,2
38. Vossen-Berkhof Ford Fiesta R5 + 1:07:04

2019 FIA Wereld Rallykampioenschap voor rijders Tussenstand na 10 ronden (van 14)
1 Tanak 205
2 Neuville 172
3 Ogier 165
4 Meeke 80
5 Mikkelsen 79
6. Evans 78
7 Latvala 74
8. Suninen 70
9 Lappi 62
= Sordo 62
11 Loeb 39
2019 FIA Wereld Rallykampioenschap voor constructeurs Tussenstand na 10 ronden (van 14)
1 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 289
2 Toyota Gazoo Racing World Rally Team 281
3 Citroën Total World Rally Team 216
4 M-Sport Ford World Rally Team 168
ALLE UITSLAGEN ONDER VOORBEHOUD