Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
WRC

Rally WRC Duitsland: Bandenbreker Baumholder

Het begon zaterdagmorgen in de ADAC Rallye Deutschland allemaal zoals verwacht. Op de vloeiende glooiende weggetjes in Saarland werd de jacht op Ott Tänak geopend.

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: Steven van Veenendaal

GER ASN Tanak-6
Opnieuw is Ott Tänak de snelste man op zaterdag.


Op de eerste zaterdagochtendproef was Dani Sordo de snelste man. Hij werd gevolgd door een getergde Teemu Suninen die zijn Ford vrijdag al snel aan de kant had moeten zetten met technische problemen. Ook Neuville was sneller dan Tänak die als vierde door kwam. De derde titelkandidaat Sebastien Ogier deed zijn uiterste best maar bleef, net als teamgenoot Esapekka Lappi klagen over zijn auto: "Ik moet een gevecht leveren om de auto de bocht om te krijgen." En inderdaad door wat gerichter naar het bochtengedrag van de Citroën C3 te kijken werd duidelijk dat de auto liever rechtuit gaat dan de bocht om te gaan. Ondanks wat tweaks bleef het probleem zich voordoen.

GER ASN Neuville-8
Thierry Neuville zag zijn jacht op de overwinning verstoord worden door een lekke band
.

Kat en muis
Tänak had geen last van dit fenomeen en toonde op de volgende proef dat hij zich niet zo maar liet verschalken. Hij won de volgende proef. Het bleef een kat-en-muisspelletje. Dan pakte Tänak weer wat tijd en vervolgens pakte Neuville weer wat terug. Gedurende de rest van de morgen kon Ogier dus niet meedoen aan dit spelletje. Toen alle Saarlandse proeven waren afgewerkt leidde Tänak met vijf seconden voor Neuville. Ogier was nog steeds derde maar lag al wel ruim dertig tellen achter op de leider.

Baumholder
Na de lunchpauze stonden de proeven op het militaire oefenterrein Baumholder op programma. In dit uitgestrekte gebied werden tanks getest. Hiertoe is een uitgebreid stelsel van betonwegen aangelegd. Hiertussen liggen allerlei verbindingswegen gemaakt van uiteenlopende soorten asfalt. Over dit stelsel van wegen werden twee verschillende proeven van zaterdagmiddag uitgelegd. Elk van die proeven moeten twee maal worden afgelegd. Dat gebeurt elk jaar maar het stelsel is zo uitgebreid dat elk jaar weer nieuwe trajecten worden gevonden.


GER ASN Ogier-2
Ogier trof hetzelfde lot als Neuville en reed lek


Lekke banden
De betonnen weggetjes hebben als karaktereigenschap dat ze erg scherpe randen hebben en dat ze worden omzoomd door de zogeheten Hinkelsteine. Dat is een betonnen paal die voor het grootste deel onder de grond zit, maar het boven de grond uitstekende deel moet ervoor zorgen dat tanks op de weg blijven. Een ontmoeting van een moderne rally auto met zo'n Hinkelstein valt altijd uit in het nadeel van de rally auto. De meeste rijders wisten zaterdag de Hinkelsteine te vermijden, maar de scherpe betonranden en losse stenen zorgden wel voor vele lekke banden. De twee meest prominente slachtoffers waren Thierry Neuville en Sebastien Ogier. Beide verloren ongeveer 1,5 minuut met het wisselen van een band op de proef. Neuville op de eerste passage van de 41 kilometer lange Panzerplatte, Ogier op de tweede passage van dezelfde proef. Twee rijders bleven net als Tänak buiten de problemen. Kris Meeke reed tot nu toe een uitstekende wedstrijd en won de laatste proef wat hem een tweede plek opleverde op ruim een halve minuut van leider Tänak. Jari-Matti Latvala maakte de top drie vol, een top drie met louter dus Toyota's.

Team politiek
Achter Latvala kwam Dani Sordo die na zijn versnellingsbak problemen van vrijdag heel sterk was terug gekomen. Maar voor het eindresultaat is zijn situatie niet optimaal. Zijn achterstand op Latvala is bijna een halve minuut en hij weet zeker dat hij zijn vierde plek zal moeten afstaan aan Neuville als die zich op die vijfde plek kan handhaven. Zonder pech is die kans vrij groot want weliswaar ligt Andreas Mikkelsen vlak achter hem maar ook hij rijdt in een Hyundai en zal zijn teamleider dus niet mogen inhalen. Vlak voor de wedstrijd liet teambaas Adamo ons immers nog weten: "Ons voornaamste doel voor dit jaar is om er alles voor te doen om Thierry Neuville in de positie te brengen de titel binnen te halen. Net als elke teambaas in die positie zal hij dan ook teamorders uitdelen. Ook Esapekka Lappi zal wellicht te horen krijgen dat hij het gaspedaal moet liften om zijn team collega Ogier voorbij te laten gaan.


GER ASN Vossen-5
Henk Vossen ging zaterdagmorgen weer van start


Henk Vossen
De technische problemen aan de auto van Henk Vossen zijn vrijdagavond opgelost dus kon onze landgenoot zaterdagmorgen weer van start gaan. Maar de straftijd van de eerste dag had hem ver terug geworpen en aan het einde van de zaterdag stond hij op een 41e plaats. Zondagochtend moet hij weer vroeg op want zijn starttijd is 07:09.

De finale
Zondag zijn er nog vier proeven voor de finish. De spanning zit hem vooral in het feit of er geen pech gevallen zijn. De zondag heeft de laatste rally's nogal wat slachtoffers gemaakt. De ontknoping is te volgen op het succesvolle WRC+ All Live kanaal. Of in de loop van de dag via deze website.

Voorlopige tussenstand na zaterdag ADAC Rallye Deutschland 2019
1 Ott Tänak/Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) 2h27m21.9s
2 Kris Meeke/Seb Marshall (Toyota Yaris WRC) +32.4s
3 Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) +41.8s
4 Dani Sordo/Carlos del Barrio (Hyundai i20 Coupe WRC) +1m10.8s
5 Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) +1m35.2s
6 Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger-Amland (Hyundai i20 Coupe WRC) +1m37.3s
7 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Citroën C3 WRC) +1m43.1s
8 Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Citroën C3 WRC) +2m09.7s
9 Gus Greensmith/Elliott Edmondson (Ford Fiesta WRC) +6m02.6s
10 Takamoto Katsuta/Daniel Barritt (Toyota Yaris WRC) +6m57.4s
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet