BTCC: Tordoff, Cook en Cammish winnen de wedstrijden op Thruxton. Hattrick voor Honda
Dan Cammish won zijn en Halfords Yuasa Racing Team eerste overwinning van dit seizoen.
Ronde 19, 20 en 21 van het Kwik Fit British Touring Car Championship eindigde in overwinningen voor drie verschillende Honda's na een dag vol boeiende actie op Thruxton. Sam Tordoff reed vanaf de poleposition naar de overwinning in de openingsrace, terwijl Josh Cook hetzelfde deed in de tweede manche. Na een spannende finale pakte Dan Cammish de derde winst van de dag. Vooral Cammish en Cook deden goede zaken voor de kampioenschapstitel, beide rijders verkleinden hun achterstand op de twee BMW van de kampioenshap leiders Colin Turkington en Andrew Jordan, die een moeilijk weekend meemaakten op Thruxton.
Tekst: Gerrie Hoekstra/PR
Foto's: BTCC
Sam Tordoff won de openingsrace op Thruxton.
Een start-finish overwinning voor Tordorff, die enigszins geholpen werd door een drive through straf voor mede eerste rij starter Jason Plato, vanwege een verkeerde positie op de startgrid. Cammish, Adam Morgan en Cook hielden Tordoff flink onder druk tot aan de finish, waarbij hun onderlinge verschillen minimaal bleven.
Josh Cook in de BTC Racing Honda Civic Type R won de tweede race
De tweede wedstrijd was een lust voor het ook voor de vele toeschouwers. Cook won de wedstrijd nadat hij in één snelle manoeuvre vanaf een derde plaats naar de koppositie reed. De met succes gewicht beladen AmD Honda van Tordoff behield in de openingsfase het voordeel op zijn achtervolgers, maar zowel Adam Morgan als Josh Cook voerden de druk op.
Ciceley's Adam Morgan heeft zijn vorm weer te pakken en reed naar zijn beste prestatie van dit seizoen.
Morgan zette zijn inhaalactie in aan de binnenkant van één van de snelste bochten van het circuit, terwijl Cook hetzelfde probeerde maar dan aan de buitenkant, op weg naar de laatste chicane. Alle drie de wagens kwamen zonder contact te maken door de chicane, waarbij Cook het meeste profiteerde en als eerste over de start/finish lijn kwam en in het verdere verloop van de race uitliep op Morgan en uiteindelijk met een twee seconden voorsprong de wedstrijd won. Na de actie in de chicane was het beste er wel vanaf bij Tordoff, die in een hevtig strijdende groep terecht kwam en uiteindelijk steeds meer plekken verloor en als tiende over de finish kwam.
Team BMW's Tom Oliphant en Halfords Yuasa Racing's Matt Neal streden om de laatste podiumplaats, die beslist zou worden in de laatste chicane. Neal's Honda Civic Type R had meer snelheid bij het naderen van de chicane en dchoof aan de buitenkant naast de BMW om uiteindelijk met een voorsprong van slechts 0.080secondede derde podiumplaats af te snoepen van Oliphant.
Het was één van de betere weekenden voor Tom Oliphant.
Dan Cammish behaalde al acht podiumplekken in de laatste 14 races, maar een slechte start in de tweede race zorgde voor een wat minder resultaat. Dit zelfde leek zich te herhalen na de start van de slotrace waarbij Cammish vanaf de voorste rij een plek verloor aan de BMW van Oliphant, terwijl Rob Collard de koppositie had gepakt. Dit drietal nam afstand van hun achtervolgers en het was Cammish die halverwege de 16 ronden durende race, de tweede plaats weer terugpakte. De lucht werd steeds dreigender en de eerste regen viel op het asfalt. Het was glibberen en glijden geblazen voor het op slicks gestarte veld.
Het moment van de wisseling van de wacht kwam in de tiende ronde toen Collard's Vauxhall Astra met zijn linker achterwiel op het natte gras kwam en veel snelheid moest inleveren op weg naar de laatste chicane. Cammish profiteerde gelijk met zijn Honda Civic Type R en reed hem buitenom voorbij om de kop te pakken en niet meer af te staan.
Rob Collard pakte een indrukwekkende tweede plaats in de slotrace op zijn thuiscircuit.
Collard behield zijn tweede plaats tot aan de finishvlag, maar daarachter had Oliphant alle moeite om zijn BMW onder deze vochtige omstandigheden op de baan te houden en terugviel naar een zevende plaats. Neal pakte de laatste podiumplaats en vergezelde zich bij zijn winnende Honda teamgenoot Cammish.
Turkington en Jordan hadden een moeilijk weekend op het snelle Thruxton en reden in de derde race respectievelijk naar een negende en zevende positie, waardoor Cammish en Cook nog kunnen blijven geloven in hun kampioenschap aspiraties. Turkington blijft leider met een voorsprong van 30 punten op Jordan, met Cammish en Cook die maar met een handvol punten verschil nog kanshebbers blijven.
Andrew Jordan verkleinde zijn achterstand met zes punten op merkgenoot Turkington.
Het Kwik Fit British Touring Car Championship komt in het weekend van 14 en 15 september terug op Knockhill.
2019 Kwik Fit British Touring Car Championship – Ronde 19 – Thruxton
1. Sam TORDOFF (GBR) Cobra Sport AmD AutoAid/RCIB Insurance 16 ronden
2. Dan CAMMISH (GBR) Halfords Yuasa Racing +0.403s
3. Adam MORGAN (GBR) Mac Tools with Ciceley Motorsport +0.714s
4. Josh COOK (GBR) BTC Racing +1.208s
5. Tom OLIPHANT (GBR) Team BMW +3.189s
6. Rob COLLARD (GBR) Sterling Insurance with Power Maxed Racing +4.660s
7. Rory BUTCHER (GBR) Cobra Sport AmD AutoAid/RCIB Insurance +8.923s
8. Matt NEAL (GBR) Halfords Yuasa Racing +10.562s
9. Ashley SUTTON (GBR) Adrian Flux Subaru Racing +10.863s
10. Chris SMILEY (GBR) BTC Racing +11.446s
2019 Kwik Fit British Touring Car Championship – Ronde 20 – Thruxton
1. Josh COOK (GBR) BTC Racing 16 ronden
2. Adam MORGAN (GBR) Mac Tools with Ciceley Motorsport +1.973s
3. Matt NEAL (GBR) Halfords Yuasa Racing +8.360s
4. Tom OLIPHANT (GBR) Team BMW +8.440s
5. Dan CAMMISH (GBR) Halfords Yuasa Racing +9.022s
6. Rob COLLARD (GBR) Sterling Insurance with Power Maxed Racing +9.608s
7. Andrew JORDAN (GBR) BMW Pirtek Racing +10.082s
8. Tom INGRAM (GBR) Team Toyota GB with Ginsters +10.666s
9. Colin TURKINGTON (GBR) Team BMW +10.823s
10. Sam TORDOFF (GBR) Cobra Sport AmD AutoAid/RCIB Insurance +13.823s
Honda fabrieksrijders Matt Neal en Dan Cammish lieten de champagne spuiten.
2019 Kwik Fit British Touring Car Championship – Ronde 21 – Thruxton
1. Dan CAMMISH (GBR) Halfords Yuasa Racing 15 ronden
2. Rob COLLARD (GBR) Sterling Insurance with Power Maxed Racing +1.974s
3. Matt NEAL (GBR) Halfords Yuasa Racing +4.670s
4. Adam MORGAN (GBR) Mac Tools with Ciceley Motorsport +5.444s
5. Jason PLATO (GBR) Sterling Insurance with Power Maxed Racing +6.239s
6. Josh COOK (GBR) BTC Racing +6.585s
7. Tom OLIPHANT (GBR) Team BMW +7.814s
8. Tom INGRAM (GBR) Team Toyota GB with Ginsters +8.513s
9. Ashley SUTTON (GBR) Adrian Flux Subaru Racing +8.996s
10. Andrew JORDAN (GBR) BMW Pirtek Racing +9.428s
Kampioenschapsleider Colin Turkington behield ondanks een wat minder resultaat zijn koppositie.
Stand:
1. Colin TURKINGTON (Team BMW) 249
2. Andrew JORDAN (BMW Pirtek Racing) 219
3. Dan CAMMISH (Halfords Yuasa Racing) 215
4. Josh COOK (BTC Racing) 211
5. Rory BUTCHER (Cobra Sport AmD AutoAid/RCIB Insurance) 188
6. Ashley SUTTON (Adrian Flux Subaru Racing) 179
7. Matt NEAL (Halfords Yuasa Racing) 168
8. Tom INGRAM (Team Toyota GB with Ginsters) 165
9. Sam TORDOFF (Cobra Sport AmD AutoAid/RCIB Insurance) 147
10. Jason PLATO (Sterling Insurance with Power Maxed Racing) 143
Er was veel publiek afgekomen voor de drie manches van de BTCC op Thruxton.