Dragracing: Drag Challenge op Gardermoen blijft boeien

Afgelopen weekend werd op Gardermoen Raceway de traditionele Drag Challenge verreden. Zonder de druk van een FIA of FIM Europees Kampioenschap is het op de Noorse baan altijd goed toeven en met een ronde voor de Summit Racing EDRS Series en het EDRS Pro Nordic Motorcycle Championship is er evengoed genoeg te beleven en te zien. Daarbij behoort Gardermoen Raceway tot de snelste banen van Europa en is de Drag Challenge voor de één een mooie kans om persoonlijke records scherper te stellen en voor de ander een perfecte testgelegenheid. Hierbij een kleine impressie van de Drag Challenge editie 2019.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings
Door de ligging letterlijk naast de luchthaven Gardermoen, Oslo, kent Gardermoen Raceway nauwelijks geluidsbeperkingen en kon er ook dit jaar weer, mede geholpen door de fraaie weersomstandigheden, vier dagen lang vele uren gereden worden. De meeste Sportsman klassen kwamen daarbij tot maar liefst elf kwalificatieruns, terwijl de Pro Modified klasse zes keer de baan op mocht om een kwalificatietijd op de klokken te zetten. Ieder voordeel heeft echter ook zijn nadeel, want door de vele kwalificatieruns waren er flink wat rijders die al voor de eliminaties met onherstelbare technische schade moesten afhaken.
Pro Modified was op Gardermoen de snelste klasse waarin gestreden werd om punten voor de Summit Racing EDRS Series. Op vrijdag zette Michael Gullqvist meteen de toon door met 5,91 seconden de snelste tijd op het scorebord te toveren. Helaas sneuvelde op zaterdag de achteras van zijn Camaro en moest de Zweed in de eliminaties verstek laten gaan.

Jan Ericsson, op dit moment de leider in het FIA Europees Pro Modified kampioenschap, bleef met een tijd van 5,93 seconden maar weinig bij Gullqvist achter. De Zweed klopte in de finale Lars Järpler en schreef zo de Drag Challenge op zijn naam.

Nog vervelender dan voor Gullqvist verliep de kwalificatie voor Olof Andersson. Bij de Zweed weigerden de parachutes en ondanks dat Gardermoen tot een van de langste banen van Europa behoort, eindigde Andersson aan het eind van de strip met een flinke snelheid in de grindbak en beschadigde zijn Chevy zwaar.

Publiekstrekker op Gardermoen was natuurlijk de demo van Rune Fjeld Motorsport. Het Noorse Top Fuel team trad aan met de vaste rijders van dit seizoen, de Engelsman Liam Jones en de Noorse Maja Udtian, de huidige nummers drie en twee in het FIA Europees Kampioenschap. Het tweetal wilde de eerste 3,9-seconden op Gardermoen op de klokken krijgen. Deze missie slaagde helaas niet want na een prefecte start verloren beide auto's in alle drie de runs op nagenoeg hetzelfde punt grip. Jones en Udtian vermaakten zich echter uitstekend en namen alle tijd voor de vragen van de fans.





Linn Engan Fløysvik (voor haar trouwen Karlsen) benutte de Drag Challenge als testsessie voor de FIA EK-wedstrijd op Tierp. De Noorse heeft sinds kort een door Jonnie Lindberg gebouwde motor in haar Funny Car liggen en wil daarmee volgend jaar meestrijden in de voorste regionen van het kampioenschap. De eerste resultaten waren bemoedigend want na een testrun over 100 meter volgde direct een 5,84 seconden. Op zaterdag ging het met 5,66 en 5,61 seconden alleen nog maar sneller, om vervolgens op zondag de testsessie af te sluiten met 5,58 seconden. Niet alleen verbeterde Fløysvik haar persoonlijk record diverse keren, maar scherpte ook het Noorse en het baanrecord flink aan, en dat alles met een nog altijd voorzichtige set-up van de motor. De concurrentie is alvast gewaarschuwd.


