Dragracing: Vliegende seizoensstart voor David Vegter en PTTM Drag Racing

De seizoensstart van David Vegter is voor de rijder zelf, zijn team PedalToTheMetal Drag Racing en de vele Europese dragrace-fans bepaald niet onopgemerkt voorbijgegaan. Nadat eerst nog snel een motor moest worden opgebouwd, scherpte Vegter met de PTTM '67 Pro Modified Camaro tijdens The Main Event zijn persoonlijk record aan tot 5,804 seconden en veroverde daarmee bij de openingsronde van het FIA Europees Kampioenschap de eerste kwalificatiepositie. Twee weken later was het op Tierp Arena opnieuw raak. Met een eindsnelheid van 398,8 km/u verbeterde Vegter opnieuw een persoonlijk record om vervolgens in de eliminaties tot de finale door te dringen en de runner-up positie te veroveren. "Het is alles bij elkaar een hectische start geweest, maar mede door de nieuwe blower hebben we flinke stappen kunnen maken", blikt de PTTM Drag Racing-coureur terug op de openingsfase van het seizoen 2019.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
Voor David Vegter en zijn team PedalToTheMetal Drag Racing begon het seizoen met The Doorslammers op Santa Pod Raceway. Deze wedstrijd was bedoeld als testsessie voor het een week later op dezelfde baan te starten FIA Europees Kampioenschap. De plannen vielen echter direct in duigen toen bij de eerste burn-out de motor forse schade opliep. In plaats van testen werd snel richting Nederland afgereisd om bij Post & Dros in Dronten de opgelopen schade te herstellen. Na drie dagen hard werken werd weer koers gezet richting Santa Pod Raceway en kon de motor worden ingebouwd. Alsof er niets gebeurd was stond de PTTM '67 Camaro de volgende ochtend klaar om te beginnen aan de kwalificaties van The Main Event, de openingsronde van het FIA Europees Kampioenschap.

Direct bleek het potentieel van de nieuwe combinatie want na een aftastende testrun snelde Vegter in zijn derde run naar 5,804 seconden, goed voor een top drie positie in de lijst met snelste Pro Modified-tijden ooit in Europa gereden! Niet alleen scherpte de PTTM-rijder zijn vorig jaar in Finland gereden persoonlijk record van 5,856 seconden flink aan, ook veroverde Vegter in het 24 auto's tellende veld vol Europese toppers de eerste kwalificatiepositie. "En dan te bedenken dat het zeker geen perfecte run was. In de eindsnelheid van 240,30 mph (386,7 km/u) is nog veel te winnen en de eerste meters in de testrun die we daarvoor reden waren beter dan die bij de 5,80-run", blikte een tevreden PTTM-piloot terug.

De eerste eliminatieronde van The Main Event leverde een mooie 6,01 seconden en een overwinning op. Helaas moest de Nederlander in de kwartfinales verstek laten gaan. In de pits werd kort voor het vertrek richting de start lekkage bij de converter ontdekt en hoewel het team alles in het werk stelde om het euvel op tijd gerepareerd te krijgen, lukte dit niet en was The Main Event voor Vegter over.

Iets meer dan een week na de openingswedstrijd stond met de Tierp Internationals op Tierp Arena in Zweden alweer de tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap op het programma. In de kwalificatie toonde Vegter aan met de PTTM '67 Camaro niet alleen over een van de snelste combinaties van Europa te beschikken, maar met een serie van vier runs tussen de 5,90 en 5,95 seconden ook nog eens de meest constante auto in handen te hebben. Met zijn snelste tijd van 5,904 seconden sloot Vegter de kwalificaties in het extreem sterke veld af op een vierde plaats en moest het daarmee in de eerste eliminatieronde opnemen tegen Kim Kristiansen.

Vegter verbeterde zich tot 5,86 seconden, scherpte met zijn eindsnelheid van 398,5 km/u (247,6 mph) zijn persoonlijk record aan en liet de Deen kansloos. Na een bye-run in de kwartfinale wachtte in de halve finale de confrontatie met Andreas Arthursson, de nummer één uit de kwalificaties en met 5,75 seconden tevens Europees recordhouder. Bij de start was Vegter meteen al beter weg en snelde naar 5,836 seconden, opnieuw een verbetering van zijn snelste tijd van het weekend en tevens ruim voldoende om Arthursson het nakijken te geven. Met een eindsnelheid van 398,8 km/u (247,8 mph) verbeterde Vegter bovendien opnieuw zijn persoonlijk record en benaderde de magische 400 km/u-grens.


In de finale stuitte Vegter vervolgens op Jan Ericsson en aangezien de Zweed in zijn halve finale een tijd van 5,84 seconden op de klokken had gezet, leek een spannende eindstrijd gegarandeerd. Met een uitstekende reactietijd van 0,04 seconden nam Vegter bij de start direct een voorsprong en leek op weg naar de winst, toen halverwege de run een technisch probleem opdook en de Camaro ook nog eens last kreeg van tyreshake. Om de zaak te redden moest de PTTM-coureur van het gas en dat was voor Ericsson voldoende om langszij te komen en de winst te pakken. Met een runner-up positie en de gereden snelle en constante tijden mochten Vegter en zijn team echter meer dan tevreden zijn. "In de finale kreeg ik een probleem met de oliepomp. Gelukkig viel de schade mee. Het mag duidelijk zijn dat de nieuwe blower daadwerkelijk meer vermogen levert en dat we met de set-up op de goede weg zijn. Er is echter nog steeds op diverse gebieden winst te behalen, dus er zit zeker nog meer in", aldus een optimistisch vooruitkijkende Vegter.

In de tussenstand van het kampioenschap bezet Vegter na twee wedstrijden een vierde plaats, op slechts elf punten van de nummer twee positie en 22 punten achter leider Ericsson. De volgende wedstijd van het FIA Europees Kampioenschap is de FHRA Nitro Nationals op de nieuwe baan van het Finse Kauhava. Deze wedstrijd staat op de kalender voor 5 tot en met 7 juli.
PedalToTheMetal Drag Racing wordt gesteund door PedalToTheMetal Musclecar Performance, DutchBoxx Golfkarton, HKR Techniek, WVB Holland en Marlog Car Handling B.V.. Daarnaast kan het team rekenen op de steun van de 'vrienden van PTTM Drag Racing', zoals daar zijn Miedema Accountants, Vivante Yachts en De Vries Classic Cars & Automotive Restorations.