Rally WRC Italie: Sordo wint in Italië
Het venijn zat hem in de staart. Het leek erop dat Ott Tänak rustig naar de finish kon rijden. Voor de laatste proef had hij een ruime voorsprong en het was nog minder dan zeven kilometer naar de finish en dan kon hij met de champagne spuiten. Het lot beschikte anders. Uiteindelijk was het Dani Sordo die (voor de tweede keer in zijn carrière) de bovenste trede van het podium mocht beklimmen.

Dani Sordo reed een sterke wedstrijd en kreeg als beloning de winst in de schoot geworpen
Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR
Maar laten we bij het begin beginnen. Voordat de deelnemers aan het WRC beginnen aan hun 'zomervakantie', moet er nog één wedstrijd worden afgewerkt. Maar op het zonnige eiland Sardinië krijgen ze niet de kans om al vast wat uit te rusten. De wedstrijd op het Italiaanse eiland staat bekend als een van de zwaarste evenementen uit het seizoen. De zeer ruige smalle bergweggetjes hebben vele verrassingen in petto voor de rijders en dat zijn niet altijd prettige. Stenen, boomstronken en andere zaken liggen op de loer om de ophanging te breken of de banden te vernielen. Dus het is nog even hard werken voor de rijders.

Teemu Suninen pakte met zijn nieuwe navigator de tweede plek
Ogier
Sebastien Ogier voert voor de wedstrijd de stand in titelstrijd aan. Dat betekent wel dat hij als eerste moet starten. Juist in Sardinië is dat geen pretje. De losse zandlaag die bovenop de keiharde ondergrond ligt, maakt de weggetjes onberekenbaar glad. Na het passeren van de eerste deelnemers is die toplaag wel weg, maar Ogier is één van de straatvegers. Hij tempert dan ook de verwachtingen voor een goed resultaat hier. "Het zal erg moeilijk worden hier goed te scoren," verklaart hij voor de wedstrijd. Hoewel hij de eerste proef wint, bewijst hij niet veel later dat hij toch gelijk heeft. Hij stuurt iets te vroeg in. Daardoor vindt hij een flinke steen op zijn pad en zijn ophanging breekt. Zijn eerste dag zit erop. Er wordt bij Citroën druk overlegd. Zullen we morgen wel opnieuw starten? Er valt weinig te halen, want Ogier zal ook de volgende dagen weer als een van de eersten moeten starten. Uiteindelijk besluit het team toch weer te starten. "Op deze manier kunnen we een aantal zaken testen op wedstrijd snelheid," aldus teamchef Budar.

Voor Ott Tänak was zijn vijfde plaats minder dan een troostprijs.
Neuville
Bij de tegenstanders gaat het al niet veel beter. Thierry Neuville heeft het de hele eerste dag al lastig, vooral omdat hij uit voorzorg twee reservebanden heeft meegenomen. "De balans is helemaal weg," legt Neuville uit. Die middag vergaat het de Belg weinig beter. Hij gaat van de weg af en blijft steken in een greppel. Hij krijgt de Hyundai weer op de weg maar onderweg naar de volgende proef moet hij nog wel even een lek in zijn radiateur repareren. Aan het einde van de dag bezet hij de zevende plek in de tussenstand.
Tänak
Ook Tänak heeft uiteraard last van zijn positie op de weg, toch lijkt hij er minder last van te hebben dan zijn concurrenten in de titelstrijd. Hij rijdt snelle tijden en bekleedt aan het einde van de eerste dag in derde positie met slechts 11 tellen achterstand. Op zaterdag hoeft hij niet meer als in de kop te starten en wint hij alle proeven. Aan het einde van de zaterdag heeft hij een voorsprong opgebouwd van ruim 25 seconden op zijn grootste rivaal in deze wedstrijd Dani Sordo. De Spanjaard rijdt in zijn Hyundai een goede wedstrijd. In de beginfase maakt hij optimaal gebruik van zijn start positie en eindigt dan ook als de leider in de wedstrijd. Die positie behoudt hij tot de beruchte Monte Lerno proef. In deze proef met de fameuze Mickey's Jump moet hij zijn meerdere erkennen in de ontketende Ott Tänak. Nog een paar proeven op zondag en dan...
Leiders in de wedstrijd
In het begin komen de titelkandidaten door hun startpositie nog niet aan te pas. Weliswaar wint Ogier de eerste proef maar vanaf vrijdagmorgen zien we nogal wat wisselingen in de top. Eerst is het Teemu Suninen die zich op de eerste plek meldt. Maar op proef 4 is het Latvala die de leiding overneemt. Op de zesde proef neemt Sordo het heft in handen en pakt de kop. Hij houdt die vast tot en met de twaalfde proef de volgende dag. Dan neemt Tänak de leiding over.

Ogier reed alles uit de kast op de PowerStage maar moest het hoofd buigen voor Andreas Mikkelsen.
Zondagse thriller
Het leek erop dat alles al besloten was voor we zondagmorgen met het laatste deel van de rally begonnen. Het enig echte gevecht was tussen Andreas Mikkelsen en Elfyn Evans. Mikkelsen had duidelijk een missie en won alle proeven. Dat betekent dus ook de PowerStage waar hij, ondanks een uitstekende tijd van Ogier, naar de winst reed. Evans had geen antwoord en viel terug naar de vierde plek. Dani Sordo deed het 'rustig' aan, hij reed een negende tijd op de PowerStage, en consolideerde dus zijn tweede plek. Terwijl hij aan de finish stond, kreeg hij een bericht door van de Hyundai teamleiding. "Tanak is gestopt." Hij kon zijn oren niet geloven. Maar het bleek waar te zijn. Wat er gebeurd is, is nog onduidelijk maar het lijkt op een probleem met de stuurbekrachtiging. Met een zeer moeilijk bestuurbare wagen, strompelde hij na een klein uitstapje naar de finish, maar verloor zoveel tijd dat hij van de eerste naar de vijfde plek tuimelde. Na zijn twee overwinningen in de afgelopen twee rally's leek een hattrick voor het grijpen maar dat gebeurde dus niet. Ook Teemu Suninen profiteerde maar ook hij had een zeer goede wedstrijd gereden. Voor het eerst reed hij met zijn nieuwe navigator de zeer ervaren Jarmo Lehtinen, die vroeger bij Mikko Hirvonen de notes las. De samenwerking werkt kennelijk goed en die werd beloond met een tweede plaats op het podium.
Vlak voor de zomerstop, pakte Tänak. door de eerdere pech van Ogier, weliswaar de kop in het kampioenschap, maar de verschillen blijven minimaal en in Finland beginnen de toppers dus bijna weer overnieuw.
Constructeurs
Voor de stand bij de constructeurs had het uitvallen van Tänak wel grote gevolgen. Hyundai maakte een flinke pas voorwaarts. Maar Andrea Adamo is een sportief mens: "Ik ben natuurlijk blij voor Hyundai en voor Dani Sordo en Andreas Mikkelsen, maar dit is nu de tweede keer dat we dit jaar winnen door pech van een ander. Misschien ben ik teveel sportman maar eigenlijk wil ik alleen maar winnen door eerste te worden, niet omdat iemand anders dat niet wordt. Ik heb intens medelijden met Tommi Mäkinen, en met Ott Tänak, zij hadden de overwinning verdiend!"
Voorlopige eindstand Rally Italia Sardegna 2019
1. Sordo-Del Barrio Hyundai i20 WRC 3:32:27.2
2. Suninen-Lehtinen Ford Fiësta WRC +13.7
3. Mikkelsen-Jaeger Hyundai i20 WRC +32.6
4. Evans-Martin Ford Fiësta WRC +33.5
5. Tänak-Järveoja Toyota Yaris WRC +1:30.1
6. Neuville-Gilsoul Hyundai i20 WRC +2:06.7
7. Lappi-Ferm Toyota Yaris WRC +2:59.6
8. Meeke-Marshall Toyota Yaris WRC +4:40.1
2019 FIA Wereld Rallykampioenschap voor rijders Voorlopige tussenstand na 8 ronden (van 14)
1 Tanak 150
2 Ogier 146
3 Neuville 143
4 Evans 78
5 Suninen 62
6 Meeke 60
7 Mikkelsen 56
8 Sordo 52
9 Latvala 40
10 Lappi 40
11 Loeb 39
2019 FIA Wereld Rallykampioenschap voor constructeurs Voorlopige tussenstand na 8 ronden (van 14)
1 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 242
2 Toyota Gazoo Racing World Rally Team 195
3 Citroën Total World Rally Team 164
4 M-Sport Ford World Rally Team 152
ALLE UITSLAGEN ONDER VOORBEHOUD

Dani Sordo reed een sterke wedstrijd en kreeg als beloning de winst in de schoot geworpen
Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR
Maar laten we bij het begin beginnen. Voordat de deelnemers aan het WRC beginnen aan hun 'zomervakantie', moet er nog één wedstrijd worden afgewerkt. Maar op het zonnige eiland Sardinië krijgen ze niet de kans om al vast wat uit te rusten. De wedstrijd op het Italiaanse eiland staat bekend als een van de zwaarste evenementen uit het seizoen. De zeer ruige smalle bergweggetjes hebben vele verrassingen in petto voor de rijders en dat zijn niet altijd prettige. Stenen, boomstronken en andere zaken liggen op de loer om de ophanging te breken of de banden te vernielen. Dus het is nog even hard werken voor de rijders.

Teemu Suninen pakte met zijn nieuwe navigator de tweede plek
Ogier
Sebastien Ogier voert voor de wedstrijd de stand in titelstrijd aan. Dat betekent wel dat hij als eerste moet starten. Juist in Sardinië is dat geen pretje. De losse zandlaag die bovenop de keiharde ondergrond ligt, maakt de weggetjes onberekenbaar glad. Na het passeren van de eerste deelnemers is die toplaag wel weg, maar Ogier is één van de straatvegers. Hij tempert dan ook de verwachtingen voor een goed resultaat hier. "Het zal erg moeilijk worden hier goed te scoren," verklaart hij voor de wedstrijd. Hoewel hij de eerste proef wint, bewijst hij niet veel later dat hij toch gelijk heeft. Hij stuurt iets te vroeg in. Daardoor vindt hij een flinke steen op zijn pad en zijn ophanging breekt. Zijn eerste dag zit erop. Er wordt bij Citroën druk overlegd. Zullen we morgen wel opnieuw starten? Er valt weinig te halen, want Ogier zal ook de volgende dagen weer als een van de eersten moeten starten. Uiteindelijk besluit het team toch weer te starten. "Op deze manier kunnen we een aantal zaken testen op wedstrijd snelheid," aldus teamchef Budar.

Voor Ott Tänak was zijn vijfde plaats minder dan een troostprijs.
Neuville
Bij de tegenstanders gaat het al niet veel beter. Thierry Neuville heeft het de hele eerste dag al lastig, vooral omdat hij uit voorzorg twee reservebanden heeft meegenomen. "De balans is helemaal weg," legt Neuville uit. Die middag vergaat het de Belg weinig beter. Hij gaat van de weg af en blijft steken in een greppel. Hij krijgt de Hyundai weer op de weg maar onderweg naar de volgende proef moet hij nog wel even een lek in zijn radiateur repareren. Aan het einde van de dag bezet hij de zevende plek in de tussenstand.
Tänak
Ook Tänak heeft uiteraard last van zijn positie op de weg, toch lijkt hij er minder last van te hebben dan zijn concurrenten in de titelstrijd. Hij rijdt snelle tijden en bekleedt aan het einde van de eerste dag in derde positie met slechts 11 tellen achterstand. Op zaterdag hoeft hij niet meer als in de kop te starten en wint hij alle proeven. Aan het einde van de zaterdag heeft hij een voorsprong opgebouwd van ruim 25 seconden op zijn grootste rivaal in deze wedstrijd Dani Sordo. De Spanjaard rijdt in zijn Hyundai een goede wedstrijd. In de beginfase maakt hij optimaal gebruik van zijn start positie en eindigt dan ook als de leider in de wedstrijd. Die positie behoudt hij tot de beruchte Monte Lerno proef. In deze proef met de fameuze Mickey's Jump moet hij zijn meerdere erkennen in de ontketende Ott Tänak. Nog een paar proeven op zondag en dan...
Leiders in de wedstrijd
In het begin komen de titelkandidaten door hun startpositie nog niet aan te pas. Weliswaar wint Ogier de eerste proef maar vanaf vrijdagmorgen zien we nogal wat wisselingen in de top. Eerst is het Teemu Suninen die zich op de eerste plek meldt. Maar op proef 4 is het Latvala die de leiding overneemt. Op de zesde proef neemt Sordo het heft in handen en pakt de kop. Hij houdt die vast tot en met de twaalfde proef de volgende dag. Dan neemt Tänak de leiding over.

Ogier reed alles uit de kast op de PowerStage maar moest het hoofd buigen voor Andreas Mikkelsen.
Zondagse thriller
Het leek erop dat alles al besloten was voor we zondagmorgen met het laatste deel van de rally begonnen. Het enig echte gevecht was tussen Andreas Mikkelsen en Elfyn Evans. Mikkelsen had duidelijk een missie en won alle proeven. Dat betekent dus ook de PowerStage waar hij, ondanks een uitstekende tijd van Ogier, naar de winst reed. Evans had geen antwoord en viel terug naar de vierde plek. Dani Sordo deed het 'rustig' aan, hij reed een negende tijd op de PowerStage, en consolideerde dus zijn tweede plek. Terwijl hij aan de finish stond, kreeg hij een bericht door van de Hyundai teamleiding. "Tanak is gestopt." Hij kon zijn oren niet geloven. Maar het bleek waar te zijn. Wat er gebeurd is, is nog onduidelijk maar het lijkt op een probleem met de stuurbekrachtiging. Met een zeer moeilijk bestuurbare wagen, strompelde hij na een klein uitstapje naar de finish, maar verloor zoveel tijd dat hij van de eerste naar de vijfde plek tuimelde. Na zijn twee overwinningen in de afgelopen twee rally's leek een hattrick voor het grijpen maar dat gebeurde dus niet. Ook Teemu Suninen profiteerde maar ook hij had een zeer goede wedstrijd gereden. Voor het eerst reed hij met zijn nieuwe navigator de zeer ervaren Jarmo Lehtinen, die vroeger bij Mikko Hirvonen de notes las. De samenwerking werkt kennelijk goed en die werd beloond met een tweede plaats op het podium.
Vlak voor de zomerstop, pakte Tänak. door de eerdere pech van Ogier, weliswaar de kop in het kampioenschap, maar de verschillen blijven minimaal en in Finland beginnen de toppers dus bijna weer overnieuw.
Constructeurs
Voor de stand bij de constructeurs had het uitvallen van Tänak wel grote gevolgen. Hyundai maakte een flinke pas voorwaarts. Maar Andrea Adamo is een sportief mens: "Ik ben natuurlijk blij voor Hyundai en voor Dani Sordo en Andreas Mikkelsen, maar dit is nu de tweede keer dat we dit jaar winnen door pech van een ander. Misschien ben ik teveel sportman maar eigenlijk wil ik alleen maar winnen door eerste te worden, niet omdat iemand anders dat niet wordt. Ik heb intens medelijden met Tommi Mäkinen, en met Ott Tänak, zij hadden de overwinning verdiend!"
Voorlopige eindstand Rally Italia Sardegna 2019
1. Sordo-Del Barrio Hyundai i20 WRC 3:32:27.2
2. Suninen-Lehtinen Ford Fiësta WRC +13.7
3. Mikkelsen-Jaeger Hyundai i20 WRC +32.6
4. Evans-Martin Ford Fiësta WRC +33.5
5. Tänak-Järveoja Toyota Yaris WRC +1:30.1
6. Neuville-Gilsoul Hyundai i20 WRC +2:06.7
7. Lappi-Ferm Toyota Yaris WRC +2:59.6
8. Meeke-Marshall Toyota Yaris WRC +4:40.1
2019 FIA Wereld Rallykampioenschap voor rijders Voorlopige tussenstand na 8 ronden (van 14)
1 Tanak 150
2 Ogier 146
3 Neuville 143
4 Evans 78
5 Suninen 62
6 Meeke 60
7 Mikkelsen 56
8 Sordo 52
9 Latvala 40
10 Lappi 40
11 Loeb 39
2019 FIA Wereld Rallykampioenschap voor constructeurs Voorlopige tussenstand na 8 ronden (van 14)
1 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 242
2 Toyota Gazoo Racing World Rally Team 195
3 Citroën Total World Rally Team 164
4 M-Sport Ford World Rally Team 152
ALLE UITSLAGEN ONDER VOORBEHOUD