Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Anita Mäkelä en Jimmy Ålund op herhaling, David Vegter runner-up op Tierp

jedborn
Daniel Jedborn

Dragsters hebben de overhand
In de Top Methanol klasse pakte debutant Daniel Jedborn verrassend de eerste kwalificatiepositie. Nadat de Zweed op vrijdag nog zijn laatste licentierun met goed gevolg had afgelegd, snelde hij in zijn laatste run naar een tijd van 5,34 seconden. Daarmee bleef Jedborn voormalig kampioen Jonny Lagg (5,35 seconden) een fractie voor.

bellio
Sandro Bellio

Sandro Bellio zag diverse runs verloren gaan door tyreshake, maar pakte uiteindelijk toch de derde kwalificatiepositie. Op plek vier met Silvio Strauch nog een debutant. In de ex Peter Schöfer Racing dragster deed de Duitser het meer dan uitstekend, verbeterde zich bijna iedere run om uiteindelijk uit te komen op een tijd van 5,46 seconden.

strauch1
Silvio Strauch

Met helaas slechts vier deelnemers was de Top Methanol klasse in de eliminaties meteen toe aan de halve finales. Strauch moest het daarbij opnemen tegen Jedborn, en terwijl de Duitser weer een solide 5,56 seconden liet noteren, kwam de Zweed direct na de start in de problemen waardoor Strauch verrassend doorging naar de finale.

lagg
Jonny Lagg

Bellio had in zijn run grote koppelingsproblemen en omdat Lagg met 5,36 seconden geen fouten maakte, was de Zweedse race voor het Belgische team over.

tmfinal ti19 el
De finale

Met Lagg en Strauch een tweetal dragsters in de finale. Uiterst verrassend zette Strauch met 5,48 tegen 5,53 seconden de snellere tijd op de klokken, maar omdat de Duitser uiterst traag had gereageerd op het verspringen van de lichten (0,08 voor Lagg en 0,30 seconden voor Strauch) passeerde de Zweed toch als eerste de finish en pakte de winst.

alund1
Jimmy Ålund

Wel winst voor Jimmy Ålund in Pro Stock
In de Pro Stock klasse waren de verschillen in de kwalificatie weer minimaal, waarbij in de laatste run de snelste tijden op de klokken werden gezet. Toch wel enigszins verrassend pakte Michael Malmgren met een tijd van 6,55 seconden de eerste kwalificatiepositie af van Jimmy Ålund (6,56 seconden).

ljungdahl2
Bengt Ljungdahl

Direct daarachter met 6,57 seconden regerend kampioen Bengt Ljungdahl, terwijl Stefan Ernryd met 6,61 seconden goed in het spoor van de top drie bleef. Met 6,644 en 6,649 seconden was het verschil tussen Thomas Lindström en Robin Norén op de plaatsen vijf en zes nog kleiner.

ernryd1
Stefan Ernryd

En omdat Christian Sagelv als nummer zeven ook nog een tijd van 6,65 seconden liet aantekenen, stond de gehele top zeven binnen 0,1 seconde van elkaar. Simon Gustafsson was met 6,74 seconden de achtste en laatste rijder die zich voor de eliminaties wist te plaatsen.

malmgren1
Michael Malmgren

Malmgren maakte in de eliminaties geen fouten en plaatste zich ten koste van Gustafsson en Ernryd voor de finale.

noren
Robin Norén

Datzelfde gold voor Ålund die eerst Sagelv het nakijken gaf en vervolgens in de halve finale op Norén stuitte, die uiterst verrassend in de kwartfinale Ljungdahl op reactietijd naar huis had gestuurd. Ook in de halve finale was Norén eerder weg, maar dit keer was het niet genoeg om de snellere Ålund te verrassen.

psfinal ti19 el
De finale

In de finale nam Ålund bij de start met een betere reactietijd direct al een kleine voorsprong en omdat de 10-voudig Europees Pro Stock kampioen met 6,60 tegen 6,62 seconden ook in de run sneller was, ging de winst net als twee weken geleden op Santa Pod naar Ålund .
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet