Sportscars: Sebring, ALMS stand van zaken na 10 uur
Stemmig beeld bij het vallen van de avond in Sebring: Biela voor "The Lodge at Sebring", het hotel van Don Panoz
Met nog twee uur te gaan blijft de Audi van Biela, Pirro en Werner aan de leiding in de 12 Uur van Sebring, maar de strijd blijft uitermate spannend, want de Andretti-Green-Acura van Brian Herta, Dario Franchitti en Tony Kanaan rijdt nog steeds in dezelfde ronde en leidt riant in de LM P2-categorie. De derde plaats blijft in handen van de Lowe's Fernandez Racing-Lola-Acura (Fernandez/Diaz/Martinez), die tweede is in LM P2. De tweede fabrieks-Audi is inmiddels weer opgeklommen naar de vierde plaats, maar vanwege een achterstand van vijf ronden op de Lowe's-Lola-Acura lijkt een podiumplaats voor Capello, Kristensen en McNish niet echt waarschijnlijk.
Tekst: René de Boer
Foto: Audi Sportpresse/Bodo Kräling
De strijd om de overwinning in GT1, voor wat die ook waard is met slechts drie deelnemende auto's, gaat tussen de beide fabrieks-Corvettes. De auto met startnummer 4 (Beretta/Gavin/Papis) blijft in dezelfde ronde als de andere Corvette met Magnussen/Fellows/O'Connell, het verschil bedroeg om 20.00 uur 1.42,220 minuten. Ook in de GT2-klasse is het spannend. De Flying Lizard-Porsche met Johannes van Overbeek, Jörg Bergmeister en Marc Lieb kwam zienderogen dichterbij de leidende Risi-Ferrari en even na 18.30 uur nam de Porsche voor het eerst in de wedstrijd de leiding in de klasse over. Een paar minuten later ging Mika Salo met de Ferrari ook nog eens een keer geheel zelfstandig in de rondte. Niettemin hield het Ferrari-team de schade beperkt. In de anderhalf uur die volgden behield het trio de aansluiting met de Porsche en in de laatste ronde voor 20.00 uur passeerde Melo de Porsche met Bergmeister achter het stuur. Om 20.00 uur bedroeg het verschil 2,238 seconden in het voordeel van de Italiaan.
Bij Spyker kende men problemen: eerst had Peter Kox een lekke band rechtsvoor, waarmee hij rond 19.35 uur binnenkwam. De band werd gewisseld, maar twee ronden later meldde Kox zich opnieuw aan de box vanwege aanhoudende problemen met het rechter voorwiel. De oorzaak bleek te zitten in de bevestiging van de remschijf, hetgeen hersteld werd. Het team viel daardoor terug naat de vijfde plaats in de klasse, maar inmiddels rijdt de auto weer naar behoren, zoals blijkt uit de rondetijden, die identiek zijn met die van de concurrentie.
Bij Porsche heeft men ondertussen het probleem boven water dat de Spyders parten speelde. Het bleek te gaan om een bevestigingsoog dat de startmotor met de dynamo verbindt. Dat brak af, waardoor de dynamo niet meer laadde en de accu's stees leegraakten. Het probleem manifesteerde zich zowel bij de Penske- als bij de Dyson-Porsches. Bij de Penske-Porsche met nummer 7 (Dumas/Bernhard/Castroneves) wordt nu bij iedere stop de accu gewisseld, alle beschikbare accu's hangen in de pitbox aan de laders. Bij de nummer 6-Porsche (Maassen/Briscoe/Collard) was de volledige elektrische installatie met dynamo, accu en leidingen al eerder gewisseld.