Rally WRC Portugal: Tänak controleert kampioenschap
Met het einde van de Rally van Portugal bereikte het Wereld Rallykampioenschap de finish van de eerste helft van het seizoen 2019. Aan de vooravond van de Portugese ronde is er nog geen peil op te trekken wie er kampioen gaat worden. Neuville raakte door zijn 0 resultaat in Chili even een beetje achterop, maar de afstand tussen nummer 1 Ogier en nummer twee Tänak is slechts 10 punten en met Neuville 12. Dat betekent in ieder geval dat de Fransman in Portugal als eerste zal moeten starten. Met de hoge temperaturen in het Zuid-Europese land zijn de zandpaden kurkdroog, dus de bovenlaag zal eerst moeten worden geveegd. Die schone taak rust op de schouders van de regerend wereldkampioen.
Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

Ott Tänak straalt zelfvertrouwen uit en wint
Op de deelnemerslijst valt het meteen op dat Andreas Mikkelsen er niet op staat. In zijn plaats koos Andrea Adamo de teambaas van Hyundai voor Sebastien Loeb. "We moeten zo veel mogelijk punten scoren voor het Wereldkampioenschap bij de constructeurs," legt Adamo in Portugal uit. "En met dit team lijken we de beste kansen te hebben." Het is duidelijk dat Adamo impopulaire maatregelen niet schuwt om zijn doel te bereiken.

Thierry Neuville rehabiliteert zich na Chili en pakt tweede plek
Bij M-Sport zien we een extra inschrijving in de persoon van Gus Greensmith die van het team de kans krijgt om zich ook in de grootste klasse te bewijzen. Normaal rijdt hij voor M-Sport in de WRC2 Pro klasse.

Sebastien Ogier leidt tot zijn eigen verbazing, het kampioenschap
De wedstrijd
Na de ceremoniële start in de historische universiteitsstad Coïmbra gaan de rijders vrijdagmorgen van start voor het echte werk. Dani Sordo maakte optimaal gebruik van zijn start positie en rijdt twee maal een 'scratch' op de eerste twee proeven. Op de derde proef komt hij aan de finish en slaat met zijn vuisten op het stuur. Zijn Hyundai heeft problemen met de brandstof toevoer. Op de verbindingsroute zien we de Spanjaard naast zijn auto zitten terwijl hij achter zijn stoel aan het werk is. Op de volgende proef is hij weer de snelste man maar zijn achterstand van de vorige proef werpt hem ver terug in het klassement. Ook Sebastien Loeb kampt met de zelfde problemen en valt ook terug. Bij het Hyundai trekt men zich de haren uit het hoofd. "Het is onze fout,' geeft Adamo later toe. "We hebben een fout gemaakt. Nu moeten we zorgen dat we de schade beperkt houden. Thierry Neuville is volgens eigen zeggen wat te voorzichtig van start gegaan. Zijn crash in Chili is begrijpelijkerwijs nog niet helemaal uit zijn systeem. Ott Tänak kent weliswaar wat problemen, maar geeft de toppositie niet uit handen. Achter hem zijn het vooral Latvala, Meeke en Suninen die het tempo aangeven. Halverwege de vrijdag moet Suninen afhaken met remproblemen, die hem bijna een minuut kosten.
Toyota 1,2,3
Aan het einde van de vrijdag is het Latvala die tweede ligt met kort daarachter Meeke op plek 3. Neuville en Ogier komen inmiddels weer wat dichterbij, maar hun achterstand is toch meer dan 20 tellen. Teemu Suninen gaat weer erg snel en ligt nu zesde met team collega Gus Greensmith niet ver daarachter.
Het zelfde liedje
Op zaterdag is het beeld niet veel anders. Tänak krijgt het echter niet cadeau. Ook hij heeft wat technische dingetjes. Aan het einde van de dag maakt hij zelfs een spin. Deze wordt mede veroorzaakt door een gebroken demper, een zelfde probleem waarmee ook Latvala kreeg te kampen. Meeke, Neuville en Ogier blijven op korte afstand. Maar Tänak blijft de leider met vier tellen voorsprong.
Hyundai
De strijd om de titel is, zeker voor Hyundai, erg belangrijk. Alle trucks worden dan ook uit de kast gehaald om zoveel mogelijk pinten binnen te halen. Nu zowel Sordo als Loeb achterop zijn geraakt met brandstof problemen krijgt eerst Loeb en later ook Sordo opdracht om zich met creatief inklokken tussen Ogier en Neuville te manoeuvreren. Op deze manier kunnen ze de weg wat meer vegen met als resultaat een betere uitgangspositie voor de Belg. Uiteraard wordt hierover door diverse mensen gemord, maar ook M-Sport heeft vorig jaar de trukendoos een paar keer open getrokken en zolang het binnen de reglementen past is hiertegen natuurlijk niets in te brengen.
Verrassingen op zondag
De eerste 'verrassing' is voor Lappi. In een haarspeldbocht gaat hij iets te wijd en raakt met zijn achterkant de wegkant. Een langzame koprol is het gevolg. Hij kan weer redelijk snel op weg maar aan de stopfinish wordt duidelijk dat het einde verhaal is. Zijn achterwielophanging heeft het niet overleefd. Op de een na laatste proef heeft ook Kris Meeke een probleem in precies de zelfde bocht. Hij rolt niet en komt er schadevrij maar hij komt wel achterstevoren op de proef terecht. Hij moet een stukje terug om te draaien maar kan door zijn eigen stof de weg niet meer vinden. Voor het incident had hij een voorsprong van 10 tellen op Neuville. Bij de stopfinish had hij zeven tellen achterstand. Met deze stand leek de wedstrijd beslist. Maar er is nog een proef te gaan: de PowerStage. Op de vorige proeven zagen we al aardig wat mensen hun banden sparen dus daar kunnen we nog een felle strijd verwachten.

Teemu Suninen is uiteindelijk de beste Ford man.
PowerStage
Het is niet voorbij, voor het voorbij is. Het is een al wat roestig gezegde maar gaat toch steeds weer op. Het begon met Sebastien Loeb. Hij raakt een stoeprand en daarbij breekt de wielophanging linksachter. Hij strompelt naar de finish, maar verliest veel tijd. Het volgende slachtoffer is Gus Greensmith. Ergens onderweg raakt de stuurstang van zijn rechtervoorwiel los. Na de landing op de beroemde jump. Is de auto onbestuurbaar en komt nat een pirouette midden op de baan tot stilstand. Latvala is dan al gestart maar krijgt de rode vlag. Geen PowerStage overwinning voor hem dus. Het stof is nog niet opgetrokken als er al weer een slachtoffer is. Deze keer is het Meeke. Na zijn spin op de voorlaatste proef is hij niet helemaal geconcentreerd, volgens teamleider Tommi Mäkinen. In een lange rechterbocht raakt hij met zijn trechter voorwiel een steen of boomstronk. Het wiel breekt los en de Toyota verdwijnt in het struikgewas. Ogier heeft dan net een mooie tijd gereden maar Neuville en Tänak staan nog op de startlijn. Hun banden remmen en alle andere mechanische componenten koelen af doordat ze langer moeten stilstaan dan de bedoeling was. Neuville verslaat Ogier net niet als Tanak voluit weg rijdt. Hij gaat heel snel maar navigator Järveoja kijkt behalve in zijn notes ook op zijn stopwatch. Vlak voor de finish gaat Tänak even van het gas en op de rem. Als derde in de PowerStage komt hij over de finish. In puntentotaal komt hij daardoor achter Ogier, zodat hij tijdens de zware Rally Sardinië niet als eerste hoeft te starten. Is dit de beslissende keuze in het kampioenschap? De tijd zal het leren.
Voorlopige eindstand Vodafone Rally de Portugal 2019
1. Tänak-Järveoja Toyota Yaris WRC 3:20:22.8
2. Neuville-Gilsoul Hyundai i20 WRC +15.9
3. Ogier-Ingrassia Citroën C3 WRC +57.1
4. Suninen-Salminen Ford Fiësta WRC +2:41.5
5. Evans-Martin Ford Fiësta WRC +7:08.3
6. Rovanperä-Halttunen Skoda Fabia R5 +10:34.2
7. Latvala-Antilla Toyota Yaris WRC +11:28.2
2019 FIA Wereld Rallykampioenschap voor rijders Voorlopige tussenstand na 7 ronden (van 14)
1 Ogier 142
2 Tanak 140
3 Neuville 132
4 Evans 65
5 Meeke 56
6 Suninen 44
7 Loeb 39
7 Mikkelsen 36
2019 FIA Wereld Rallykampioenschap voor constructeurs Voorlopige tussenstand na 7 ronden (van 14)
1 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 202
2 Toyota Gazoo Racing World Rally Team 182
3 Citroën Total World Rally Team 158
4 M-Sport Ford World Rally Team 122
Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

Ott Tänak straalt zelfvertrouwen uit en wint
Op de deelnemerslijst valt het meteen op dat Andreas Mikkelsen er niet op staat. In zijn plaats koos Andrea Adamo de teambaas van Hyundai voor Sebastien Loeb. "We moeten zo veel mogelijk punten scoren voor het Wereldkampioenschap bij de constructeurs," legt Adamo in Portugal uit. "En met dit team lijken we de beste kansen te hebben." Het is duidelijk dat Adamo impopulaire maatregelen niet schuwt om zijn doel te bereiken.

Thierry Neuville rehabiliteert zich na Chili en pakt tweede plek
Bij M-Sport zien we een extra inschrijving in de persoon van Gus Greensmith die van het team de kans krijgt om zich ook in de grootste klasse te bewijzen. Normaal rijdt hij voor M-Sport in de WRC2 Pro klasse.

Sebastien Ogier leidt tot zijn eigen verbazing, het kampioenschap
De wedstrijd
Na de ceremoniële start in de historische universiteitsstad Coïmbra gaan de rijders vrijdagmorgen van start voor het echte werk. Dani Sordo maakte optimaal gebruik van zijn start positie en rijdt twee maal een 'scratch' op de eerste twee proeven. Op de derde proef komt hij aan de finish en slaat met zijn vuisten op het stuur. Zijn Hyundai heeft problemen met de brandstof toevoer. Op de verbindingsroute zien we de Spanjaard naast zijn auto zitten terwijl hij achter zijn stoel aan het werk is. Op de volgende proef is hij weer de snelste man maar zijn achterstand van de vorige proef werpt hem ver terug in het klassement. Ook Sebastien Loeb kampt met de zelfde problemen en valt ook terug. Bij het Hyundai trekt men zich de haren uit het hoofd. "Het is onze fout,' geeft Adamo later toe. "We hebben een fout gemaakt. Nu moeten we zorgen dat we de schade beperkt houden. Thierry Neuville is volgens eigen zeggen wat te voorzichtig van start gegaan. Zijn crash in Chili is begrijpelijkerwijs nog niet helemaal uit zijn systeem. Ott Tänak kent weliswaar wat problemen, maar geeft de toppositie niet uit handen. Achter hem zijn het vooral Latvala, Meeke en Suninen die het tempo aangeven. Halverwege de vrijdag moet Suninen afhaken met remproblemen, die hem bijna een minuut kosten.
Toyota 1,2,3
Aan het einde van de vrijdag is het Latvala die tweede ligt met kort daarachter Meeke op plek 3. Neuville en Ogier komen inmiddels weer wat dichterbij, maar hun achterstand is toch meer dan 20 tellen. Teemu Suninen gaat weer erg snel en ligt nu zesde met team collega Gus Greensmith niet ver daarachter.
Het zelfde liedje
Op zaterdag is het beeld niet veel anders. Tänak krijgt het echter niet cadeau. Ook hij heeft wat technische dingetjes. Aan het einde van de dag maakt hij zelfs een spin. Deze wordt mede veroorzaakt door een gebroken demper, een zelfde probleem waarmee ook Latvala kreeg te kampen. Meeke, Neuville en Ogier blijven op korte afstand. Maar Tänak blijft de leider met vier tellen voorsprong.
Hyundai
De strijd om de titel is, zeker voor Hyundai, erg belangrijk. Alle trucks worden dan ook uit de kast gehaald om zoveel mogelijk pinten binnen te halen. Nu zowel Sordo als Loeb achterop zijn geraakt met brandstof problemen krijgt eerst Loeb en later ook Sordo opdracht om zich met creatief inklokken tussen Ogier en Neuville te manoeuvreren. Op deze manier kunnen ze de weg wat meer vegen met als resultaat een betere uitgangspositie voor de Belg. Uiteraard wordt hierover door diverse mensen gemord, maar ook M-Sport heeft vorig jaar de trukendoos een paar keer open getrokken en zolang het binnen de reglementen past is hiertegen natuurlijk niets in te brengen.
Verrassingen op zondag
De eerste 'verrassing' is voor Lappi. In een haarspeldbocht gaat hij iets te wijd en raakt met zijn achterkant de wegkant. Een langzame koprol is het gevolg. Hij kan weer redelijk snel op weg maar aan de stopfinish wordt duidelijk dat het einde verhaal is. Zijn achterwielophanging heeft het niet overleefd. Op de een na laatste proef heeft ook Kris Meeke een probleem in precies de zelfde bocht. Hij rolt niet en komt er schadevrij maar hij komt wel achterstevoren op de proef terecht. Hij moet een stukje terug om te draaien maar kan door zijn eigen stof de weg niet meer vinden. Voor het incident had hij een voorsprong van 10 tellen op Neuville. Bij de stopfinish had hij zeven tellen achterstand. Met deze stand leek de wedstrijd beslist. Maar er is nog een proef te gaan: de PowerStage. Op de vorige proeven zagen we al aardig wat mensen hun banden sparen dus daar kunnen we nog een felle strijd verwachten.

Teemu Suninen is uiteindelijk de beste Ford man.
PowerStage
Het is niet voorbij, voor het voorbij is. Het is een al wat roestig gezegde maar gaat toch steeds weer op. Het begon met Sebastien Loeb. Hij raakt een stoeprand en daarbij breekt de wielophanging linksachter. Hij strompelt naar de finish, maar verliest veel tijd. Het volgende slachtoffer is Gus Greensmith. Ergens onderweg raakt de stuurstang van zijn rechtervoorwiel los. Na de landing op de beroemde jump. Is de auto onbestuurbaar en komt nat een pirouette midden op de baan tot stilstand. Latvala is dan al gestart maar krijgt de rode vlag. Geen PowerStage overwinning voor hem dus. Het stof is nog niet opgetrokken als er al weer een slachtoffer is. Deze keer is het Meeke. Na zijn spin op de voorlaatste proef is hij niet helemaal geconcentreerd, volgens teamleider Tommi Mäkinen. In een lange rechterbocht raakt hij met zijn trechter voorwiel een steen of boomstronk. Het wiel breekt los en de Toyota verdwijnt in het struikgewas. Ogier heeft dan net een mooie tijd gereden maar Neuville en Tänak staan nog op de startlijn. Hun banden remmen en alle andere mechanische componenten koelen af doordat ze langer moeten stilstaan dan de bedoeling was. Neuville verslaat Ogier net niet als Tanak voluit weg rijdt. Hij gaat heel snel maar navigator Järveoja kijkt behalve in zijn notes ook op zijn stopwatch. Vlak voor de finish gaat Tänak even van het gas en op de rem. Als derde in de PowerStage komt hij over de finish. In puntentotaal komt hij daardoor achter Ogier, zodat hij tijdens de zware Rally Sardinië niet als eerste hoeft te starten. Is dit de beslissende keuze in het kampioenschap? De tijd zal het leren.
Voorlopige eindstand Vodafone Rally de Portugal 2019
1. Tänak-Järveoja Toyota Yaris WRC 3:20:22.8
2. Neuville-Gilsoul Hyundai i20 WRC +15.9
3. Ogier-Ingrassia Citroën C3 WRC +57.1
4. Suninen-Salminen Ford Fiësta WRC +2:41.5
5. Evans-Martin Ford Fiësta WRC +7:08.3
6. Rovanperä-Halttunen Skoda Fabia R5 +10:34.2
7. Latvala-Antilla Toyota Yaris WRC +11:28.2
2019 FIA Wereld Rallykampioenschap voor rijders Voorlopige tussenstand na 7 ronden (van 14)
1 Ogier 142
2 Tanak 140
3 Neuville 132
4 Evans 65
5 Meeke 56
6 Suninen 44
7 Loeb 39
7 Mikkelsen 36
2019 FIA Wereld Rallykampioenschap voor constructeurs Voorlopige tussenstand na 7 ronden (van 14)
1 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 202
2 Toyota Gazoo Racing World Rally Team 182
3 Citroën Total World Rally Team 158
4 M-Sport Ford World Rally Team 122
