Indycar: Josef Newgarden wint R1 double header Detroit
Penske-coureur Josef Newgarden wist in Detroit R1 van de double header op zijn naam te schrijven. De wedstrijd ging vanwege heftige onweersbuien met een uur vertraging van start en werd van 70 ronden tot 75 minuten ingekort. Alexander Rossi slaagde er niet in om zijn pole te verzilveren en eindigde als tweede.

Start van R1 in Detroit. Alexander Rossi slaagde er niet in om vanaf pole te winnen.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
Josef Newgarden wint R1 double header Detroit
Na de openingswedstrijd in St.Petersburg behaalde Penske-coureur Josef Newgarden zijn tweede seizoensoverwinning en leidt nu zelfs in de tussenstand van het kampioenschap. Alexander Rossi, die vorige week tijdens de Indy 500 als tweede eindigde, moest andermaal met een tweede plek genoegen nemen. De Japanner Takuma Sato kwam eveneens voor het tweede achtereenvolgende weekend als derde over de meet. Vreugde ook in de autostad Detroit. Sinds 2016 won er weer een bolide met een Chevrolet krachtbron.
Vanwege het slechte zicht werd er onder safetycar "single-file" ofwel één rij achter elkaar gestart. Zach Veach ging al in de eerste ronde achterstevoren maar wist alsnog als achtste te eindigen.
Alexander Rossi reed gedurende lange tijd aan de leiding maar verspeelde die door een neutralisatie voor Ed Jones. De ECR-rijder belandde op het verraderlijke Detroit in de bandenstapels. Het moment waarin men bij Penske de strategische beslissing nam om Newgarden als eerste naar binnen te halen. Dit bracht hem definitief aan de leiding. Josef Newgarden: "Veel dank aan Tim Cindric die kennelijk de juiste strategie geroken had."
Een zeldzame verschijning. Een Penske-driewieler dat zijn we niet gewend en dat nog wel op het thuiscircuit van Chevrolet en promotor Roger Penske himself.
Meesterzet Marco Andretti ging niet op
Vanaf een 18e startplek ging Marco Andretti als eerste naar binnen om naar slicks te wisselen. Het leek een meesterzet worden maar de strategie ging niet op omdat Marco nog voor een extra brandstofstop naar binnen moest. Zowel bij Team Penske als bij Ganassi waren er blunders. Will Power en Scott Dixon waren de ongewenste hoofdrolspelers.
Bij de Penkse-rijder werd het rechter voorwiel niet goed vastgezet. Vervolgens toucheerde hij bij het uitrijden de pitmuur en moest met zijn driewieler nog een extra ronde afleggen om vervolgens ook nog eens een "drive-through" te ondergaan. Het leverde slechts een magere 18e plek op. Scott Dixon maakte één van zijn zeldzame fouten en belandde in de bandenstapels en moest opgeven. Voor Dixon betekende het overigens zijn eerste opgave bij het team van Chip Ganassi sinds 2017.
Dixon's teamgenoot Felix Rosenqvist profiteerde kortstondig van diens fout. Hij moest al vrij snel zijn derde plek aan een oprukkende Takuma Sato prijsgeven. Mattheus Leist(A.J. Foyt Racing) zorgde wederom voor een neutralisatie(na de beginfase de tweede overigens). Na de herstart leek Sato nog even druk op Rossi en Newgarden te gaan uitoefenen maar haakte uiteindelijk toch af.

Binnen één week tweemaal derde. Takuma Sato is nog steeds competitef.
Rossi besloot in de slotfase op safe te rijden en ging niet meer tot de aanval over. In de 43 ronden tellende wedstrijd reed de Andretti Autosport-rijder er overigens 18 aan de leiding. Met een voorsprong van slechts 0.8 seconden ging Newgarden als eerste over de streep. Polesitter Takuma Sato eindigde als derde gevolgd door Felix Rosenqvist, Ryan Hunter Reay en Indy 500 winnaar Simon Pagenaud. Voor Josef Newgarden betekende het zijn 12e Indycar-overwinning sinds 2015.

Prachtig duel tussen Josef Newgarden en Alexander Rossi.


Start van R1 in Detroit. Alexander Rossi slaagde er niet in om vanaf pole te winnen.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
Josef Newgarden wint R1 double header Detroit
Na de openingswedstrijd in St.Petersburg behaalde Penske-coureur Josef Newgarden zijn tweede seizoensoverwinning en leidt nu zelfs in de tussenstand van het kampioenschap. Alexander Rossi, die vorige week tijdens de Indy 500 als tweede eindigde, moest andermaal met een tweede plek genoegen nemen. De Japanner Takuma Sato kwam eveneens voor het tweede achtereenvolgende weekend als derde over de meet. Vreugde ook in de autostad Detroit. Sinds 2016 won er weer een bolide met een Chevrolet krachtbron.
Vanwege het slechte zicht werd er onder safetycar "single-file" ofwel één rij achter elkaar gestart. Zach Veach ging al in de eerste ronde achterstevoren maar wist alsnog als achtste te eindigen.
Alexander Rossi reed gedurende lange tijd aan de leiding maar verspeelde die door een neutralisatie voor Ed Jones. De ECR-rijder belandde op het verraderlijke Detroit in de bandenstapels. Het moment waarin men bij Penske de strategische beslissing nam om Newgarden als eerste naar binnen te halen. Dit bracht hem definitief aan de leiding. Josef Newgarden: "Veel dank aan Tim Cindric die kennelijk de juiste strategie geroken had."

Meesterzet Marco Andretti ging niet op
Vanaf een 18e startplek ging Marco Andretti als eerste naar binnen om naar slicks te wisselen. Het leek een meesterzet worden maar de strategie ging niet op omdat Marco nog voor een extra brandstofstop naar binnen moest. Zowel bij Team Penske als bij Ganassi waren er blunders. Will Power en Scott Dixon waren de ongewenste hoofdrolspelers.
Bij de Penkse-rijder werd het rechter voorwiel niet goed vastgezet. Vervolgens toucheerde hij bij het uitrijden de pitmuur en moest met zijn driewieler nog een extra ronde afleggen om vervolgens ook nog eens een "drive-through" te ondergaan. Het leverde slechts een magere 18e plek op. Scott Dixon maakte één van zijn zeldzame fouten en belandde in de bandenstapels en moest opgeven. Voor Dixon betekende het overigens zijn eerste opgave bij het team van Chip Ganassi sinds 2017.
Dixon's teamgenoot Felix Rosenqvist profiteerde kortstondig van diens fout. Hij moest al vrij snel zijn derde plek aan een oprukkende Takuma Sato prijsgeven. Mattheus Leist(A.J. Foyt Racing) zorgde wederom voor een neutralisatie(na de beginfase de tweede overigens). Na de herstart leek Sato nog even druk op Rossi en Newgarden te gaan uitoefenen maar haakte uiteindelijk toch af.

Binnen één week tweemaal derde. Takuma Sato is nog steeds competitef.
Rossi besloot in de slotfase op safe te rijden en ging niet meer tot de aanval over. In de 43 ronden tellende wedstrijd reed de Andretti Autosport-rijder er overigens 18 aan de leiding. Met een voorsprong van slechts 0.8 seconden ging Newgarden als eerste over de streep. Polesitter Takuma Sato eindigde als derde gevolgd door Felix Rosenqvist, Ryan Hunter Reay en Indy 500 winnaar Simon Pagenaud. Voor Josef Newgarden betekende het zijn 12e Indycar-overwinning sinds 2015.

Prachtig duel tussen Josef Newgarden en Alexander Rossi.
