Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: ALMS: Sebring, stand van zaken na 2 uur

sebring17

De start van de race om 10.00 uur lokale tijd met de beide Audi's aan de leiding

Na twee uur in de 12 Uur van Sebring rijdt de Audi met het startnummer 1 (Kristensen/Capello/McNish) aan de leiding. De tweede Audi (Biela/Pirro/Werner) viel terug naar de zesde plaats, nadat na anderhalf uur de linker achterband van de auto was afgelopen, net op het moment dat Biela de pitmuur gepasseerd was. Dat betekende dat de Duitser een hele ronde op drie wielen moest afleggen, wat uiteraard voor flink tijdverlies zorgde. Ook bij Porsche bleef men niet van problemen gevrijwaard: na zo'n 40 minuten kwam Sascha Maassen in de Porsche met nummer 6 (Maassen/Briscoe/Collard) de pits binnen met remproblemen. De oorzaak bleek te liggen in een lek in de remleiding. De Porsche werd de paddock in gebracht voor reparatie en verloor 13 ronden, maar is inmiddels weer in de race. Op de tweede plaats rijdt na twee uur de andere Porsche met Dumas, Bernhard en Castroneves. 46,466 seconden achter de leidende Audi. De Dyson-Porsche met Wallace, Leitzinger en Lally is derde op 1,27 minuten.

Tekst: René de Boer
Foto: Rebocar Automotive Productions

In de GT1-klasse leidt de Corvette met Magnussen, O'Connell en Fellows voor de zusterauto met Papis, Beretta en Gavin. De leiding in de GT2-klasse is in handen van de Risi-Ferrari van Mika Salo, Jaime Melo en Johnny Mowlem. De Spyker C8 met Peter Kox en Jarek Janis rijdt op de 21e plaats overall en de achtste positie in GT2. De Nederlandse bolide moest vanuit de pitstraat starten omdat de auto niet op tijd voor het sluiten van de pitstraat naar de grid kon rijden. In de tent van het team zaten de steunen van de hydropneumatische krik vast in het beton, waardoor de auto niet kon vertrekken. Arie Luyendijk jr. rijdt met het echtpaar Robertson op de 14e plaats in de klasse.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet