Bobbe Veldkamp bewijst dat een Race Director best sympathiek kan zijn
Zonder de mensen op Racecontrol wordt er geen enkele race gereden. Toch kennen de meeste coureurs en zeker het publiek deze ontzettend belangrijke groep mensen niet of nauwelijks. De Race Director van onder andere de Supercar Challenge, Ford Fiesta Sprint Cup en nu ook de Mazda MX-5 Cup is Bobbe Veldkamp. Wie is deze onmisbare schakel in de organisatie en hoe gaat hij te werk?
Tekst en foto's: PR
Racecontrol
Bewapend met een portofoon, 26 monitoren en een groep van zo'n tien medewerkers voert Bobbe Veldkamp zijn taak uit. Tijdens de rijdersbriefing, kwalificaties en races van onder andere de evenementen van V-Max Racing is hij de vaste Race Director. Elke beweging op de baan wordt nauwlettend gevolgd via de camera's die het hele circuit in de gaten houden, zelfs vanuit verschillende hoeken. Baanposten melden alles wat volgens hen niet geoorloofd is. Situaties worden bekeken, teruggespoeld, nog eens bekeken tot echt duidelijk is wat er precies gebeurd is. Dan neemt Bobbe de beslissing; Straf, geen straf of, zoals ook vaak tijdens de Formule 1 race in beeld verschijnt: "The incident involving cars # and # will be investigated after the race".
Hoe het begon
Bobbe Veldkamp las in 1995 in de Autoweek een advertentie waarin mensen werden gevraagd voor de OCA, de Officials Club Automobielsport. Samen met zijn broer besloot hij OCA te worden en hij begon met vlaggen in een baanpost. Bobbe had met zijn broer afgesproken geen echte verantwoordelijkheid op zich te willen nemen, aangezien hij als ondernemer in zijn werk al voldoende verantwoordelijkheid had. Puur voor de ontspanning en de liefde voor de autosport was hun idee. Maar het bloed gaat waar het niet gaan kan. Bobbe werd baanposthoofd en later zelfs instructeur voor nieuwe OCA's.
Opleiding tot wedstrijdleider
De volgende stap kwam in 2003, toen een aantal mensen in de wedstrijdtoren was gestopt. Samen met Jeroen Steenhuis en Jeroen Frieman volgde Bobbe met succes de opleiding tot wedstrijdleider en enkele jaren volbracht hij zijn taak tot aller tevredenheid.
V-Max Racing
In 2008 werd de Supercar Challenge zo populair dat organisator Dick van Elk een eigen wedstrijdleider wilde voor zijn evenementen. Bobbe had daar wel oren naar en inmiddels is hij al twaalf jaar lang de vaste Race director van de Supercar Challenge. Sinds vorig jaar ook van de Ford Fiesta Sprint Cup en nu is daar dus de Mazda MX-5 Cup bij gekomen.
Geen namen
Wat opvalt op Racecontrol is dat niemand namen van rijders noemt, alles gaat over startnummers. "We moeten elke persoonlijke betrokkenheid vermijden en met nummers gaat dat veel beter. Pas wanneer er echt actie moet worden ondernomen, als bijvoorbeeld de teammanager zich moet melden op Racecontrol, wordt bekeken wie de coureur is", legt Bobbe uit.
Eigen stijl
In de loop der jaren heeft Bobbe veel meegemaakt en moeilijke beslissingen moeten nemen. "Elke Race director heeft zijn eigen stijl. Zelf probeer ik altijd alles samen op te lossen, het verhaal van een rijder aanhoren is belangrijk. Wanneer een coureur merkt dat er naar hem geluisterd wordt is hij vrijwel altijd bereid om de straf of waarschuwing die ik hem opleg te accepteren. Ik heb nog nooit iemand naar huis gestuurd en hoop ook dat dit nooit zal voorkomen."
Soort VAR
"Als wedstrijdleider ben je de scheidsrechter en heb je op Racecontrol de beschikking over een soort VAR (Video analyse). Tactisch aanpakken is belangrijk. Het is wel voorgekomen dat ik de avond voor een race een drankje met een coureur drink en hem de volgende dag de zwarte vlag geef. Dat moet je kunnen en door het persoonlijk uit te praten zorg je ervoor dat je tijdens het volgende evenement gewoon weer samen een drankje kunt drinken."
Luchtige briefing
Een evenement begint voor Bobbe meestal op donderdag. Hij arriveert dan in alle rust met zijn camper op het circuit en heeft dan de tijd om even los te komen van zijn drukke baan. Dat lukt hem altijd uitstekend. "Als ik op het circuit bent denk ik helemaal niet meer aan mijn werk, dat vind ik ook erg belangrijk. Door vroeg aanwezig te zijn heb ik de tijd om mijn briefing voor een evenement goed voor te bereiden. Ik wil zoveel mogelijk info over het evenement geven in een zo kort mogelijke tijd, want ik weet dat teams en rijders hiervoor niet zoveel geduld hebben. Van een goede briefing heeft iedereen, inclusief ikzelf, veel plezier voor het weekend. Door het luchtig te houden kun je de aandacht het beste vasthouden."
Zelf achter het stuur
Om goed te weten hoe het is om zelf te racen volgde Bobbe een racecursus en behaalde hij zijn racelicentie. Samen met collega Race director Jeroen Frieman reed hij vele jaren bij de DNRT, in het Winter Endurance kampioenschap en andere endurance races. Dat heeft hem een brede kijk gegeven en helpt zeker bij het nemen van beslissingen.
Instructeur
Ook zijn er door Bobbe, samen met Jeroen Frieman en Martin van de Pavert, nieuwe mensen getraind voor wedstrijdleider. "Dat is erg leuk om te doen en geeft veel voldoening. Het is een lang traject om wedstrijdleider te worden, maar het is fantastisch om te doen", besluit Bobbe Veldkamp zijn verhaal.