Olivier Naaktgeboren is in de Mazda MX-5 Cup helemaal op zijn plek
Een nieuwe naam in het merkencup racen was de verrassing tijdens de Jumbo Racedagen. Olivier Naaktgeboren heeft slechts enkele jaren race-ervaring, kreeg het kort voor de start van de nieuwe Mazda MX-5 Cup voor elkaar om deel te nemen aan de eerste vier evenementen en is hard op zoek naar sponsoring om het hele seizoen te kunnen rijden. Hopelijk lukt dat hem, want in de eerste race tijdens de Jumbo Racedagen liet hij met prachtige gevechten zien dat hij een smaakmaker is en in deze klasse prima op zijn plek is. In de tweede race werd hij buiten zijn schuld uit de race getikt, maar de euforie van zijn schitterende eerste race en tweede podiumplek overheerst.
Tekst en foto's: PR
De Rotterdamse coureur begon op 14-jarige leeftijd met karten op Strijen. Hoewel dat best aardig ging werd zijn aandacht getrokken door motorcross en tot zijn 18e werd dat zijn passie.
In 2014 lonkte de autosport en op het circuit van Spa-Francorchamps kocht hij zijn eerste race-auto, een oude BMW. "Dat had ik dus beter niet kunnen doen", weet Olivier nog goed. "Wat een slechte auto was dat zeg. De benzinepomp zou kapot zijn en als ik die zou vervangen was het een perfecte auto verzekerden ze mij. Maar ook met een andere pomp was het helemaal niets, wat een miskoop!"
De jonge voorman in een fabriek voor industriële reinigingsmachines besloot het anders aan te pakken. Het nieuwe project werd een BMW E46 M3 straatauto, die hij samen met zijn vader ombouwde tot een echte racer. "Dat lukte prima, ik heb met deze auto bij de DNRT enkele races gewonnen en er in 2018 mee gereden in de STWC, de Super Toer Wagen Cup. Ik heb de eerste race van dat seizoen jammer genoeg gemist en kwam aan het einde van het seizoen net één puntje tekort om kampioen te worden."
Voor 2019 zocht hij een nieuwe uitdaging en na veel gesprekken, dubben en vooral veel rekenen besloot Naaktgeboren in te schrijven voor de Mazda MX-5 Cup. "Ik betaal en regel alles zelf en ben afhankelijk van sponsors om alles rond te krijgen. Ik heb een stichting opgezet en heb keihard gewerkt om voldoende sponsors te werven. Moeilijk, maar niet onmogelijk, zo bleek en inmiddels hoop ik de eerste vier evenementen in elk geval te kunnen meedoen. Maar er zal nog hard gewerkt moeten worden, naast mijn drukke baan, om het hele seizoen aan de start te kunnen verschijnen."
De opvallende bestickering van de Mazda met startnummer 75 is niet zomaar tot stand gekomen. "Dit is de kleurstelling van de eerste overwinning van Mazda in de 24 uur van Le Mans, de Mazda 787B. Mijn sponsor Absolute Motors heeft deze bijzondere uitstraling voor mij verzorgd, echt fantastisch. We hopen hiermee ook andere sponsors te kunnen overtuigen."
Samen met zijn beste vriend Nico Boeren (monteur) en Hans van der Beek (oud ETCC fabrieks-coureur voor Mazda), die hij nog kent uit zijn tijd in karting, doet Olivier alles zelf om zijn auto raceklaar te krijgen.
"Mijn vriendin helpt me met het vormgeven van sponsordocumenten,kleding etc. Zo gaan we proberen met een klein budget en samen hard werken toch het kampioenschap binnen te halen. Want dat is echt mijn doelstelling voor dit seizoen."