Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
WRC

Rally WRC Chili: Alles is nieuw in Chili

In het tweede deel van de Zuid Amerika expeditie van het WRC ging de karavaan richting Chili. Nog niet eerder had het WRC circus hier haar tenten opgebouwd. Veel nieuws dus voor iedereen, een goed recept voor een spannende wedstrijd met een, meer nog dan bij andere rally's in het kampioenschap, onzekere uitkomst.

06 ChiliTanak Mud
Ott Tanak herstelde zich na een slippertje en voert het klassement aan


Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

Na de wedstrijd bleven de teams allemaal op het Zuid Amerikaanse continent. Argentinië en Chili zijn zogeheten gekoppelde wedstrijden. Dat wil zeggen dat het chassis dat in het eerste land wordt gebruikt, ook in het andere land moet worden gebruikt. Dan heeft het dus geen zin om auto's en materieel terug te vliegen naar Europa en dan weer terug naar Zuid Amerika. De meeste mensen blijven ook daar. Maar een aantal, zoals Ogier Meeke en Lappi, vlogen terug naar Europa om bij hun gezin te zijn. Voor de monteurs was er een strak programma. Vooral bij M-Sport was er veel werk aan de winkel. De wagen van Elfyn Evans werd na de Argentijnse koprol volledig gestript en bijna geheel opnieuw opgebouwd. Dat gebeurde allemaal na de wedstrijd in het Argentijnse servicepark. Bij Citroën was de schade aan de auto van Lappi te groot en daar werd dus een nieuw chassis over gevlogen. Na al het werk werd alles opgeladen op trailers en vertrok de karavaan naar Chili. Voor de meeste medewerkers was er daartussendoor nog tijd voor een paar dagen vakantie.

Maar in de week van de rally was iedereen weer paraat. Bij Hyundai was Sordo naar huis gevlogen, Chili stond niet op zijn programma voor dit jaar. In zijn plaats kwam Sebastien Loeb. In het WRC veld zagen we ook nog Lorenzo Bertelli die weer eens een wedstrijd kwam meedoen. Verder waren alle bekende rijders aanwezig. In totaal 55 teams hadden de weg naar Concepción, waar het rallycentrum was gevestigd, gevonden.

Verkenning
Bij een wedstrijd die voor de eerste keer wordt gereden is de verkenning altijd lastig. Chili was daarin geen uitzondering. De omstandigheden werkten ook niet mee, want een dikke mist zorgde voor een ernstig belemmerd zicht. Daarover hoorden we later nagenoeg alle rijders klagen.

De mooiste ceremoniële start ooit
Tienduizenden fans waren samen gestroomd op het Plaza de la Independencia
In Concepción om de rijders te zien vertrekken voor de rally. Als het enthousiasme van de fans een betrouwbare maatstaf is voor een goed evenement dan is Chili een excellente keuze geweest. Alle deelnemers waren aangenaam verrast en Sebastien Ogier verwoordde dat het best: "Dit is misschien wel een van de beste ceremoniële starts die we ooit gezien hebben!"

Op weg
Het karakter van de Chileense proeven is duidelijk anders dan anders. Er zijn allerlei overeenkomsten met bekende rally's maar uiteindelijk is de ondergrond toch anders. Bovendien was de verkenning dus erg lastig geweest. Zowel Ogier als Tanak werden dan ook op de eerste proef al wakker geschud. Direct na een rustiek bruggetje volgde een bocht naar links. Het onverhard na dat bruggetje bleek veel minder grip te bieden dan verwacht en beide rijders schoten even rechtdoor. Zonder ernstige gevolgen maar toch. Kris Meeke en Jari-Matti Latvala waren even snel en voerden samen het klassement aan. Al snel neemt Tänak echter het heft in handen en pakt de leiding. Hij geeft die vrijdag niet meer uit handen en bouwt zijn voorsprong aan het einde van de dag uit tot 22 seconden op tweede man Ogier. Latvala Neuville en Meeke volgen op korte afstand.

06 Chili-Ogier
Sebastien Ogier ligt op koers voor een tweede plek...

06 CHILE Loeb
.. maar Sebastien Loeb ligt op de loer 


Crash Neuville
Na op de eerste dag al een proef gewonnen te hebben won Thierry Neuville ook de eerste zaterdag proef. Maar op de volgende proef ging het mis. "Ik was duidelijk wat te optimistisch met mijn notes," kon de Belg gelukkig aan het einde van de dag vertellen. Op de filmpjes die via de sociale media werden rond gestuurd zag het er angstaanjagend uit. "We kwamen over een heuveltop", legde hij later uit. "Daarachter lag een bocht naar links, die in mijn notes stond beschreven als 'flat'. Na de landing kwamen we in de berm terecht en daar lag kennelijk een rotsblok." Zoals de filmpjes toonden zorgde dat rotsblok ervoor dat de Hyundai op volle snelheid de lucht in geschoten werd. De auto vloog door de lucht en maakte een aantal pirouettes waarna de Hyundai begon te rollen en uiteindelijk op de zijkant tot stilstand kwam. Beide rijders konden de auto verlaten maar zoals gebruikelijk bij dit soort grote ongelukken werd de standaard procedure gevolgd en werden zij overgebracht naar een ziekenhuis. Uitgebreide onderzoeken toonden dat beide rijders ondanks een aantal blauwe plekken ongedeerd waren en Neuville beloofde dan ook dat hij en navigator Nicolas Gilsoul bij de volgende wedstrijd weer aanwezig zouden zijn.

Tänak blijft aan de leiding
Ondertussen blijft Ott Tänak op koers voor de winst. Aan het einde van de dag heeft hij zijn voorsprong op Ogier uitgebouwd tot een halve minuut. Op de derde plek vinden we Sebastien Loeb die tot nu toe drie proeven wist te winnen. Na wat aanloop problemen voelde de negenvoudig wereldkampioen zich steeds meer op zijn gemak en nu staat hij dus op het virtuele podium. Kris Meeke maakte als vele anderen een koprol. Die leverde veel cosmetische schade en uiteraard flink wat tijdverlies op. Ondanks dat er nogal wat carrosserie delen ontbraken en dat hij de voorruit weg had moeten halen, bleef hij vol gaan maar dat kon niet voorkomen dat hij ver weg zakte in het klassement. Latvala ging de eerste dag heel goed, maar kon de tweede dag zijn ritme niet terug vinden. Op de laatste zaterdag proef botste hij op een steen en verspeelde daarbij zijn ophanging en een aandrijfas. "Jammer van het weekend dat zo goed begon," aldus de Fin. "Maar we geven niet op!"

06 Chili Evans
Elfyn Evans is weer de snelste Fordrijder en is voorlopig vierde

Finale
Zondag gaat de strijd verder, om 18:08 uur Nederlandse tijd begint de beslissende PowerStage. De aandacht zal daarbij vooral uitgaan naar het gevecht tussen de twee 'Sebs' Sebastien Loeb ligt nog vijf tellen achter Sebastien Ogier. Inclusief de PowerStage heeft hij nog een kleine zestig kilometer om dat verschil goed te maken. Het is niet voorbij voor het voorbij is, maar Tänak heeft de beste kansen voor de winst. De eerste zondag proef begint om even over twee Nederlandse tijd en is uiteraard rechtstreeks te volgen via WRC+

Voorlopige stand na 12 van de 16 proeven (zaterdagavond
1 Ott Tänak/Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) 2h41m05.5s
2 Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (Citroën C3 WRC) +30.3s
3 Sebastien Loeb/Daniel Elena (Hyundai i20 Coupe WRC) +35.4s
4 Elfyn Evans/Scott Martin (Ford Fiesta WRC) +1m06.3s
5 Teemu Suninen/Marko Salminen (Ford Fiesta WRC) +3m03.0s
6 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Citroën C3 WRC) +3m13.3s
7 Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger-Amland (Hyundai i20 Coupe WRC) +3m43.4s
8 Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen (Skoda Fabia R5) +6m21.5s
9 Mads Ostberg/Torstein Eriksen (Citroën C3 R5) +6m55.4s
10 Kris Meeke/Seb Marshall (Toyota Yaris WRC) +7m21.9s
13 Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) +10m31.5s 

06 Chili TanakAMBI


















Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet