Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
V-Max

Supercar Challenge: Dennis de Borst: "Winnen verveelt nooit"

20190420-NRB 2431

Drievoudig kampioen in de Supersport 1-divisie van de Supercar Challenge Dennis de Borst is het winnen nog lang niet moe. De Seat Leon Cupra TCR van het Febo Racing Team is dit seizoen met een heel andere, zeer opvallende kleurstelling gekomen en De Borst is vastberaden om ook voor de vierde titel op rij te strijden. "Het wordt een spannend seizoen, want de concurrentie is groter dan ooit. Zowel zeer ervaren coureurs als jong talent staan te trappelen om ons te verslaan, dus moet wij echt alles uit de kast halen om kampioen te worden", beseft Dennis de Borst.

Tekst en foto's: PR en archief Autosport.nl

20190420-NRB 2410


Voor het tweede seizoen op rij is Stan van Oord zijn teamgenoot. "Toen Stan nog een kind was zag ik hem al op het circuit rondlopen. Zijn vader Cees reed toen net als ik in de Clio Cup", glimlacht De Borst. "Ik zei toen al tegen Stan dat we later samen zouden gaan racen. Toch super dat het ook is uitgekomen en helemaal fantastisch dat we samen kampioen zijn geworden. Wie had dat toen kunnen denken?"

Veelzijdig
Zijn ervaring in de autosport is erg veelzijdig. Jong begonnen met radiografische racewagens was de eerste actieve race van De Borst in 1991 in de autocross. "Een hele leuke tijd. Naast het racen sleutelde ik ook veel en daar heb ik altijd veel profijt van gehad. Maar het kostte me erg veel tijd omdat ik alles zelf moest doen en het ook steeds drukker kreeg binnen het familiebedrijf. Mijn vader zei toen dat ik beter kon stoppen met dat geploeter in de modder en op het circuit moest gaan racen bij Stokvis Racing, waar wij al jaren sponsor waren en dat heb ik in 2001 gedaan."

Clio Cup
"In die tijd was de Clio Cup echt een geweldige raceklasse", weet De Borst nog goed. "Er waren zoveel deelnemers dat je eerst een kwalificatierace moest rijden om te bepalen of je snel genoeg was om mee te doen aan de echte kwalificatie. Er mochten maar 50 Clio's aan de races deelnemen en er waren er soms wel 70, dus dat was echt spektakel. Ik heb van 2001 tot en met 2011 bij verschillende teams door heel Europa gereden. Begonnen bij Stokvis Racing /Pim van Riet, daarna Jetstream, Equipe Verschuur en Team Bleekemolen. Een geweldige tijd."

480 borst actie 1499

Eigen team

"Ik heb lang samen gereden met Martin de Kleijn, ook een hele fijne teamgenoot. Eerst in de Clio Cup en in 2012 zijn we met een Endurance Clio gaan rijden in de Supercar Challenge. Dat beviel ons heel erg goed, de auto was 100 kg lichter, had 30 pk meer en ook een beter onderstel. Ik ben toen mijn eigen raceteam begonnen en heb eerst onderdak gevonden in de tent van Ferry Monster. We werden in 2013 Kampioen in de Sportklasse van de Supercar Challenge. Met Martin heb ik tot en met 2017 samen gereden, we werden in 2016 en 2017 kampioen in de Supersport 1 klasse van de Supercar Challenge. Martin is zich vanaf 2018 gaan focussen op de kartcarrière zijn jongste zoon Christiaan."

20190420-RBN 4662

Ommekeer
"Na de Clio-periode kwam de ommekeer toen ik een Seat Leon Cup Racer (TCR) kon kopen bij het Italiaanse Target Competition Team. Het was de eerste in Nederland, maar de auto was veel te zwaar en we moesten er samen met de enorme expertise van Ferry Monster Autosport veel aan doen om hem competitief te krijgen. We hebben er een sequentiële versnellingsbak in gebouwd, de stalen deuren vervangen door carbon deuren en daarnaast een verbeterd onderstel. Dat was inderdaad een hele verbetering. Inmiddels rijden er meerdere TCR's bij Ferry Monster Autosport in de Supersport 1 divisie van de Supercar Challenge."

Endurance
Naast het racen in de Supercar Challenge rijdt De Borst ook af en toe een endurance race bij Creventic. Zo reed hij samen met Sebastiaan Bleekemolen, Melvin de Groot en Pim van Riet de 24 uur van Silverstone. "Een hele mooie ervaring, maar we hadden in de race het geluk niet aan onze zijde. We reden urenlang aan de leiding, maar na 18,5 uur racen ging de motor van de Seat Leon TCR kapot en vielen we in leidende positie uit. In Dubai reed De Borst samen met Michael en Sebastiaan Bleekemolen en Aart-Jan Ringelberg. Daar ging na tien uur racen de bak kapot, dus ook daar hadden we pech. Maar een nieuw endurance project is op komst. "In oktober willen we meedoen aan de TCR SPA 500. Pim of Lorenzo van Riet, Stan, ik en nog een zeer sterke vierde rijder hopen daar wel de finish te halen en als het even kan te winnen natuurlijk!"

20190419-RBN 3437

Febo
Maar natuurlijk kent iedereen Dennis de Borst van zijn familiebedrijf. Febo is al drie jaar sponsor van de Supercar Challenge en tijdens het Winterkampioenschap op Circuit Zandvoort verwarmde De Borst alle aanwezigen met heerlijke warme snacks. "Ik ben de derde generatie in ons familiebedrijf, mijn opa is in 1941 met Febo begonnen. Hij leerde het vak van een brood- en banketbakker op Ferdinand Bolstraat en ging in de avonduren eigen snacks maken. Daar komt de naam Febo vandaan, de locatie waar mijn opa het vak leerde. De eerste automatiek werd geopend in het woonhuis aan de Karperweg in Amsterdam. Inmiddels hebben we 75 winkels waarvan 12 in eigen beheer en 63 in franchise. En nog steeds wordt alles in Amsterdam-Noord dagvers gemaakt volgens eigen familierecepturen."

febo-vroeger

Gezin
Dennis de Borst heeft twee kinderen, een zoon van 18 en een dochter van 16. "Autosport is nog niet hun ding, ze voetballen liever. Mijn zoon is selectie keeper bij het 1e en 2e bij avv SDZ in Amsterdam, mijn dochter voetbalt bij WSV'30 in Wormer. Voor mij is dat prima, het belangrijkste is dat ze iets doen waar ze veel plezier in hebben", besluit De Borst vol trots.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet