Voorbeschouwing openingsraces Supercar Challenge powered by Hankook op Magny-Cours
Op vrijdag 19 april opent de Supercar Challenge seizoen 2019 op het circuit van Magny-Cours. Alle vier divisies en ook de GT & Prototypes komen op het voormalige Formule 1-circuit in Frankrijk in actie, met op vrijdag twee vrije trainingen en de kwalificaties. Zowel op zaterdag als zondag zal er een race gereden worden van 60 minuten plus één ronde.
Tekst en foto's: PR
Historie Magny-Cours
Circuit de Nevers Magny-Cours ligt zo'n 250 kilometer ten zuiden van Parijs. Het circuit werd ontworpen en gebouwd door Jean Bernigaud, oud burgemeester van de gemeente Magny-Cours, op een stuk land naast zijn boerderij. De baan was 1,95 kilometer lang en werd onder andere gebruikt door de beroemde rijschool Winfield, die veel aankomende Franse Formule 1-coureurs heeft opgeleid. Bernigaud besloot de baan uit te breiden en in 1971 werd de nieuwe, 3,85 kilometer lange baan geopend. Latere aanpassingen zorgden ervoor dat het circuit nu 4.4 kilometer lang is. De bochten de bochten Estoril, Nürburgring, Imola en Adelaide zijn gekopieerd van bestaande bochten op deze circuits en kregen daarom de namen van deze circuits. Er werden tussen 1991 en 2008 in totaal 18 Grand Prix' F1 gereden, de laatste werd gewonnen door Felipe Massa voor Ferrari.
Alle divisies in actie
Op Magny-Cours komen de divisies Sport, Supersport 1 & 2, GT en de GT & Prototypes allemaal in actie om te strijden voor de zeges in hun klasse én overall. Op de lijst met deelnemers zien we naast vertrouwde namen ook weer enkele nieuwe coureurs, bovendien ook weer nieuwe auto's.
Sport (+ 5.6 kilo per HP; max. 2.500 cc en max. 4 cilinders).
Dick van Elk zal de nieuwe Mazda MX-5 zijn racedebuut geven in de divisie Sport. Nieuw is ook Danny Wagtmans, die popelt om met zijn Ford Focus Silhouette te gaan racen tegen zijn klassegenoten. Estella van der Wiel en Jaxon Verhoeven nemen plaats achter het stuur van hun BMW E46 Compact. Maar ook Chris Voet en Bart van den Broeck (Peugeot RCZ Cup), Harold Wisselink en Henk Tappel (BMW Zilhouette 2.0) en Rob Nieman (Clio 1.6 Turbo) zijn klaar voor de ongetwijfeld weer hevige strijd in de divisie Sport.
Supersport 2 (+ 4.8 kilo per HP)
In de klasse Supersport 2 besturen Maxime Oosten en Milan Teekens de BMW Zilhouette. Zij zullen de strijd aangaan met de Saker van Robin en Jerome Greenhalgh, maar zullen ook rekening moeten houden met Remco de Beus in de BMW E36 M3, Jim Ringelberg in zijn Seat Leon Supercopa en Nicolas Delencre in de Peugeot 308 Cup.
Supersport 1 (+ 4.1 kilo per HP; max. 6 cilinders),
Dennis de Borst en Stan van Oord (foto hierboven) krijgen na het behalen van de titel in 2018 ook concurrentie uit eigen gelederen, want debutant Thijmen Nabuurs gaat hen bestrijden met eenzelfde Leon Cupra TCR. De titelstrijd zal zich echter zeker niet tot deze twee beperken, want Ronald en Luuk van Loon (BMW E46 M3), Robert en Benjamin van den Berg (BMW E90), Marcel van de Maat (BMW E46 GTR), Jonas de Kimpe en Martin Huisman (VW Golf TCR), Max Veels en Jacky van der Ende (Leon Cupra TCR) zullen het gevecht volop aangaan om tot kampioen van 2019 gekroond te worden.
GT (+ 3.4 kilo per HP),
Nieuwkomer Max Weering hoopt hoge ogen te gooien in de klasse GT in zijn Lamborghini Super Trofeo. Hij zal de strijd moeten aangaan met de Porsches van Bob Herber, John De Wilde en Jos Jansen, die Weering er ongetwijfeld niet zonder slag of stoot met de winst vandoor zullen laten gaan.
GT & Prototype
De echte powercars zien we in de GT & Prototype Challenge, waar schitterende bolides als de Norma V8, de Norma M20FC, de Radical SR3 en de Praga RS1 voor de hoogste trede op het podium zullen gaan strijden. Siegmar Pfeifer denkt in zijn Norma V8 een goede kans op de zege te maken, maar ook Neil Primrose en Thomas Piessens, allen in de Norma M20FC, gaan voor niets minder dan de overwinning op Magny- Cours. Hetzelfde kan gezegd worden voor Antoine Mattéo, Gouraud Hector, Alain Berg in de Radicals.
Programma Supercar Challenge 19-21 april – Magny Cours
Vrijdag
13:20 - 14:00 Eerste vrije training - 40 minuten
Supercar Challenge + GTPrototype Challenge
15:20 - 16:00 Tweede vrije training - 40 minuten
Supercar Challenge + GTPrototype Challenge
16:35 - 16:55 Kwalificatie - 20 minuten
Supercar Challenge divisies: SS1 + SS2 + Sport
17:00 - 17:20 Kwalificatie - 20 minuten
Supercar Challenge divisie GT + GT&Prototype Challenge
Zaterdag
10:15 - 11:15 Race 1 - 60 minuten + 1 ronde
Supercar Challenge + GTPrototype Challenge
Zondag
10:05 - 11:05 Race 2 - 60 minuten + 1 ronde
Supercar Challenge + GTPrototype Challenge