Racing Shows: Nog tot en met zondag volop te genieten tijdens Techno Classica Essen
Imposante Mercedes recordvoertuigen
Het SLX Protoype uit 1966
Midden zestiger jaren begon het bij Mercedes Benz toch weer een beetje richting sportiviteit te jeuken. Het merk had zich na het Le Mans drama van 1955 eigenlijk volledig van de racerij en snelheid gedistantieerd. In 1966 kwam het merk voor het eerst met een designstudie, de SLX, een door Giorgio Battisstella en Paul Bracq ontworpen supersportwagen met dwarsgeplaatste motor. In 1969 verscheen de C111 die op het Autosalon van Frankfurt gepresenteerd werd. Al gauw kwam er een opvolger tijdens het Automobielsalon van Geneve, maar de met een wankelmotor uitgeruste bolide ging nooit in productie. In 1976 presenteerde Mercedes andermaal een nieuw recordvoertuig, de C111 IID waarmee maar liefst 16 internationale records werden gevestigd. De opvolger hiervan de C111 111 vestigde in 1978 eveneens wat snelheids records.
Achterdeurproject bij Mercedes. Zijn tijd ver vooruit, de C111 IV. Een topsnelheid van meer dan 403 km/u
In 1979 komt men bij Mercedes met de C111 IV op de proppen. Het doel was om de in 1975 gevestigde records te verbeteren. De C111 III kreeg een nieuw front en een totaal nieuwe achterkant die van een soort skirts voorzien waren. De auto vestigt een nieuw record in het Italiaanse Nardo, een topsnelheid van 403 km/u. Volgens ingewijden een achterdeurproject want een aantal managementsfunctionarissen waren niet exact op de hoogte. Maar waren achteraf wel enorm trots op hetgeen gepresteerd werd. Negen jaar later zou Mercedes Benz zich weer officieel met de circuitsport gaan bemoeien. Overigens begonnen de eerste sportprojecten begin tachtiger jaren serieuze vormen aan te nemen. Maar een fantastisch gezicht van wat Mercedes Benz in Essen laat zien.
Op de stand van de samenwerkende musea waaronder Louwman, Autoworld, Beaulieu zagen we onder andere deze unieke Italcorsa Tarf II bolide die met een 2,5L Ferrari motor is uitgerust en in 1951 met Piero Taruffi diverse records vestigde.
De Siata vestigde in 1938 wat wereldrecords met een Fiat Topolino blok.
Mario Theissen is tegenwoordig vice president van de FIVA, de Internationale Oldtimer origanisatie en legde bij de opening de nadruk op het feit dat Old Timers zorgen voor cultuurbehoud, maar dat de Youngtimers gezien de recente ontwikkelingen de nodige zorgen opleveren en dat vooral de jongere generatie hier behoedzaam mee moet omgaan.