V8 Supercars: Van Gisbergen roept Ford hegemonie op Symmons Plains een halt toe. McLaughlin wint R1
Triple Eight-coureur Shane van Gisbergen wist in R2 van de Tyrepower Tasmania Supersprint de Mustang hegemonie eindelijk te doorbreken en bezorgde Holden haar eerste seizoensoverwinning op het Tasmaanse Symmons Plains. De eerste wedstrijd op zaterdag leverde een dubbeloverwinning voor DJR Team Penske op met Scott McLaughlin als winnaar.
Prachtig begin van het weekend. Mark Winterbottom mocht vanaf pole vertrekken maar McLaughlin had de beste start.
Tekst Willem J. Staat
Foto's DJR Team Penske/Tickford/Red Bull/Holden/PR
Van Gisbergen roep Ford hegemonie op Symmons Plains een halt toe
Vanaf pole bezorgde Van Gisbergen op het Tasmaanse Symmons Plains Holden haar eerste seizoensoverwinning. Gedurende de 84 ronden tellende wedstrijd viel SVG kortstondig achter de DJR Team Penske Mustangs van Scott McLaughlin en Fabian Coulthard terug. Halverwege de wedstrijd kreeg SVG opnieuw de leiding in handen en versloeg Fabian Coulthard met een voorsprong van ruim 5.1877 secs. Onder lichte motregen nam SVG op slicks direct de leiding met Fabian Coulthard in zijn kielzog. Tot aan de eerste stops bleef Coulthard druk op SVG uitoefenen maar ten tijde van de eerste stops in de 24e ronde beschikte de DJR Team Penske rijder al over een achterstand van ruim drie seconden. Mark Winterbottom(Irwin Holden) en Scott McLaughlin toucheerden elkaar licht maar het incident bleef verder zonder gevolgen. In de 26e ronde kwamen Jamie Whincup en Winterbottom voor hun eerste stop naar binnen. Drie ronden later volgden SVG en David Reynolds.
Van Gisbergen wist als eerste dit seizoen de onoverwinnelijke Mustangs te verslaan.
Direct bij zijn out-lap toucheerde SVG McLaughlin lichtjes maar dit incident bleef eveneens zonder gevolgen. Na de reguliere stops beschikte Coulthard nog over een marge van 2.6 secs. maar in de 43e ronde ging SVG definitief aan de DJR Team Penske-rijder voorbij en wist zijn voorsprong verder op te bouwen. In de 66e ronde moest Coulthard bijna zijn tweede positie aan David Reynolds prijsgeven maar laatstgenoemde bond onmiddellijk in toen hij er vanwege de regen bijna vanaf ging. Scott McLaughlin reed in vierde positie eigenlijk een eenzame wedstrijd. En hoewel Mark WinterbottomI(Irwin Holden) over een klein bandenvoordeel in de slotfase beschikte kwam hij tegenover Jamie Whincup te kort.
Shane van Gisbergen: "Goed om er weer één terug te hebben. Een prachtige wedstrijd. Met dank aan het Red Bull Holden Racing Team een grote stap vooruit. Het is een megagoed weekend geweest. Goed om na het schockerend resultaat van de vorige keer terug te kunnen slaan." Voor merkgenoot David Reynolds was het zijn eerste podium dit seizoen.
David Reynolds: "Een verademing. Hopelijk gaan er meer komen. Prachtig duel met Fabian Coulthard maar ik wilde dat ik tweede geworden was. Maar hij kreeg het voor elkaar. Ik wilde dat ik tweede geworden was. Ook prachtig werk door het team en mega pitstops. Penrite Racing gaf mij een goede auto."
Sterk optreden van Jamie Whincup in R8.
Na een slechte eerste wedstrijd deed SVG's teamgenoot Jamie Whincup het in de tweede wedstrijd met een vijfde plek uitstekend.Whincup wist vanuit een dertiende plek maar liefst acht posities goed te maken en eindigde als vijfde. In de tussenstand van het kampioenschap betekent dit dat hij de derde plek inneemt. Jamie Whincup: "Goed om na een slechte kwalificatie toch weer terug te slaan en om als vijfde te eindigen. Het grote nieuws is natuurlijk dat Shane Holden haar eerste overwinning dit seizoen wist te bezorgen. Dit is een fantastisch resultaat voor het team"
Voor de van Tickford overgestapte Mark Winterbottom was het ondanks zijn vijfde plek eveneens een goed weekend in de Holden. Mark Winterbottom: "Met één pitbox zijn we natuurlijk maar een erg klein team. En ik heb nogal wat poles gehad, maar die van de zaterdag was er wel één om bijzonder trots op te zijn"
Geweldige wedstrijd van Lee Holdsworth met de Mustang.
Vanuit laatste positie reed Tickford-coureur Lee Holdsworth een schitterende wedstrijd. Lee Holdsworth: " Chaz Mostert liet voor mij de motor afslaan en ik moest rondom hem heen. Dit kostte wat tijd. Ik liet Nick Percat voorbij gaan en bevond me in Turn 2 in een sandwich en werd ik van achteren geraakt en viel ik naar de laatste plek terug. Wij beschikten over een goede auto en een goede levensduur in de banden. Ook was er een grote verbetering in de balans. Bij één van de stops sloeg de motor af en wilde niet direct aanslaan. Ik verloor vijf seconden. Maar ik was erg verheugd om op P9 terug te komen."
Incident tussen Mostert van SVG tijdens de kwalificatie op zondag. De Stewards ondernamen geen actie.
Wel was er gedurende de kwalificatie nog een incidentje tussen SVG en Tickford coureur Chaz Mostert die de acties van SVG "borderline dangerous" noemde. SVG had net zijn pole lap beëindigd terwijl Mostert zich nog in zijn "flying lap" bevond. SVG ging volgens Mostert te snel van zijn gas af waardoor hij in de grindbak belandde. De stewards zagen geen aanleiding voor dit incident om verdere actie te ondernemen.
Prachtig begin van het weekend. Mark Winterbottom mocht vanaf pole vertrekken maar McLaughlin had de beste start.
Tekst Willem J. Staat
Foto's DJR Team Penske/Tickford/Red Bull/Holden/PR
Van Gisbergen roep Ford hegemonie op Symmons Plains een halt toe
Vanaf pole bezorgde Van Gisbergen op het Tasmaanse Symmons Plains Holden haar eerste seizoensoverwinning. Gedurende de 84 ronden tellende wedstrijd viel SVG kortstondig achter de DJR Team Penske Mustangs van Scott McLaughlin en Fabian Coulthard terug. Halverwege de wedstrijd kreeg SVG opnieuw de leiding in handen en versloeg Fabian Coulthard met een voorsprong van ruim 5.1877 secs. Onder lichte motregen nam SVG op slicks direct de leiding met Fabian Coulthard in zijn kielzog. Tot aan de eerste stops bleef Coulthard druk op SVG uitoefenen maar ten tijde van de eerste stops in de 24e ronde beschikte de DJR Team Penske rijder al over een achterstand van ruim drie seconden. Mark Winterbottom(Irwin Holden) en Scott McLaughlin toucheerden elkaar licht maar het incident bleef verder zonder gevolgen. In de 26e ronde kwamen Jamie Whincup en Winterbottom voor hun eerste stop naar binnen. Drie ronden later volgden SVG en David Reynolds.
Van Gisbergen wist als eerste dit seizoen de onoverwinnelijke Mustangs te verslaan.
Direct bij zijn out-lap toucheerde SVG McLaughlin lichtjes maar dit incident bleef eveneens zonder gevolgen. Na de reguliere stops beschikte Coulthard nog over een marge van 2.6 secs. maar in de 43e ronde ging SVG definitief aan de DJR Team Penske-rijder voorbij en wist zijn voorsprong verder op te bouwen. In de 66e ronde moest Coulthard bijna zijn tweede positie aan David Reynolds prijsgeven maar laatstgenoemde bond onmiddellijk in toen hij er vanwege de regen bijna vanaf ging. Scott McLaughlin reed in vierde positie eigenlijk een eenzame wedstrijd. En hoewel Mark WinterbottomI(Irwin Holden) over een klein bandenvoordeel in de slotfase beschikte kwam hij tegenover Jamie Whincup te kort.
Shane van Gisbergen: "Goed om er weer één terug te hebben. Een prachtige wedstrijd. Met dank aan het Red Bull Holden Racing Team een grote stap vooruit. Het is een megagoed weekend geweest. Goed om na het schockerend resultaat van de vorige keer terug te kunnen slaan." Voor merkgenoot David Reynolds was het zijn eerste podium dit seizoen.
David Reynolds: "Een verademing. Hopelijk gaan er meer komen. Prachtig duel met Fabian Coulthard maar ik wilde dat ik tweede geworden was. Maar hij kreeg het voor elkaar. Ik wilde dat ik tweede geworden was. Ook prachtig werk door het team en mega pitstops. Penrite Racing gaf mij een goede auto."
Sterk optreden van Jamie Whincup in R8.
Na een slechte eerste wedstrijd deed SVG's teamgenoot Jamie Whincup het in de tweede wedstrijd met een vijfde plek uitstekend.Whincup wist vanuit een dertiende plek maar liefst acht posities goed te maken en eindigde als vijfde. In de tussenstand van het kampioenschap betekent dit dat hij de derde plek inneemt. Jamie Whincup: "Goed om na een slechte kwalificatie toch weer terug te slaan en om als vijfde te eindigen. Het grote nieuws is natuurlijk dat Shane Holden haar eerste overwinning dit seizoen wist te bezorgen. Dit is een fantastisch resultaat voor het team"
Voor de van Tickford overgestapte Mark Winterbottom was het ondanks zijn vijfde plek eveneens een goed weekend in de Holden. Mark Winterbottom: "Met één pitbox zijn we natuurlijk maar een erg klein team. En ik heb nogal wat poles gehad, maar die van de zaterdag was er wel één om bijzonder trots op te zijn"
Geweldige wedstrijd van Lee Holdsworth met de Mustang.
Vanuit laatste positie reed Tickford-coureur Lee Holdsworth een schitterende wedstrijd. Lee Holdsworth: " Chaz Mostert liet voor mij de motor afslaan en ik moest rondom hem heen. Dit kostte wat tijd. Ik liet Nick Percat voorbij gaan en bevond me in Turn 2 in een sandwich en werd ik van achteren geraakt en viel ik naar de laatste plek terug. Wij beschikten over een goede auto en een goede levensduur in de banden. Ook was er een grote verbetering in de balans. Bij één van de stops sloeg de motor af en wilde niet direct aanslaan. Ik verloor vijf seconden. Maar ik was erg verheugd om op P9 terug te komen."
Incident tussen Mostert van SVG tijdens de kwalificatie op zondag. De Stewards ondernamen geen actie.
Wel was er gedurende de kwalificatie nog een incidentje tussen SVG en Tickford coureur Chaz Mostert die de acties van SVG "borderline dangerous" noemde. SVG had net zijn pole lap beëindigd terwijl Mostert zich nog in zijn "flying lap" bevond. SVG ging volgens Mostert te snel van zijn gas af waardoor hij in de grindbak belandde. De stewards zagen geen aanleiding voor dit incident om verdere actie te ondernemen.