Rally WRC Mexico: UPDATE Ogier de beste na uitputtingsslag
Na drie dagen afzien met onder andere twee lekke banden en nog zo wat ongemakken was het toch weer Sebastien Ogier die als eerste aan kwam op het plein in Guanajuato waar de finish Rally Mexico was. Niet allen won hij de rally maar ook op de PowerStage was hij 0,1 seconde sneller dan tweede man op die proef, Kris Meeke die op zijn beurt een halve seconde sneller was dan Thierry Neuville. In de rally won de Fransman met een halve minuut voorsprong op Ott Tanak en driekwart minuut op Elfyn Evans.
Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

Ogier deed goede zaken voor het kampioenschap door zowel de rally als de PowerStage te winnen. Dat gaf hem de maximale score van 30 punten, goed voor een tweede plek in het kampioenschap.
Na de winterse temperaturen in Zweden was het even wennen in Mexico. In León lagen de temperaturen rond de 30 graden! Ook werd zee niveau verwisseld door de hoogst gelegen proeven in het WK rally. Helaas was slechts een klein startveld afgereisd naar Mexico, maar de toppers waren er uiteindelijk allemaal.

Ott Tanak had wat pech maar haalde uiteindelijk toch zijn tweede plek terug.
Dat had nog wel wat voeten in de aarde want Citroën moest op het laatste moment allerlei noodzakelijke spullen invliegen omdat het schip waarin alles op weg was naar Mexico, in een haven onderweg lag met panne. Ook bij M-Sport was het spannend maar hun boot kwam uiteindelijk nog net op tijd aan, al moesten de medewerkers wel 's-nachts doorwerken om de tenten op tijd op te kunnen zetten.
De eerste volle dag
In de wedstrijd begon Esapekka Lappi voortvarend door de eerste proef te winnen. Daarbij moet wel worden vermeld dat deze proef in de straten van Guanajuato werd afgelast, zodat niet iedereen heeft gereden. De wedstrijdleiding besloot de proef te stoppen omdat de springschans aan het einde van de proef niet veilig bleek te zijn. Lappi landde na een zeer hoge sprong heel hardhandig en kwam onrustbarend dicht bij het publiek. Terecht dus dat de proef werd afgelast.

Thierry Neuville hield aansluiting bij de top maar moest t och toezien dat Ogier uitliep
Andreas Mikkelsen nam de volgende dag de leiding door twee proeven te winnen maar niet veel later viel hij uit met een probleem aan de ophanging. Ook Dani Sordo, met een elektrisch probleem, en Jari-Matti Latvala, ook met een technisch probleem, haalden de finish van de dag niet. Helemaal aan het begin van de dag was het Teemu Suninen die uitviel. Hij ging van de weg en het bleek niet mogelijk de auto in Mexico te repareren. Geen herstart voor hem dus. Uiteindelijk was het Ogier die de leiding in handen nam. "Het was geen gemakkelijke dag," zei de regerend kampioen. "Maar ik ben niet ontevreden over het resultaat."
Zaterdag
Op de tweede voile wedstrijddag was al meteen commotie. Esapekka Lappi ging van de weg en blokkeerde die weg voor en gedeelte. Dat was voor de wedstrijdleiding aanleiding de proef stil te leggen. Ook Sebastien Ogier kreeg een rode lamp (aanduiding voor een rode vlag situatie) in zijn auto en ging, zoals het reglement dat voorschrijft, van het gas af. Op dat moment reed hij al niet zijn volle snelheid omdat hij een lekke band had. Daar had hij dus geluk want de tijd die hij later toegewezen kreeg van de wedstrijdleiding was niet slecht voor hem. Of dat veel verschil maakte zal nooit duidelijk worden maar in ieder geval lag hij aan het einde van de dag aan de leiding. Hij had 27 tellen voorsprong op Evans. Zijn grootste tegenstanders Tanak en Neuville hadden hun dag niet. Zij lagen op de derde en vierde plek met respectievelijk een halve en ruim een minuut achterstand.

Elfyn Evans bekleedde enige tijd een verdiende tweede plek maar moest die uiteindelijk net afstaam aan Ott Tanak.
De finale
Onder tropische temperaturen werden de laatste proeven gereden en voor de PowerStage had Ogier een voorsprong van 24 seconden op Ott Tanak. Derde in de rally was Elfyn Evans, die vlak voor het begin van de PowerStage nog een straf kreeg van 10 seconden voor het te laat inklokken. In Corsica de volgende wedstrijd, zal Ott Tanak nog wel als als bezemwagen voor de troepen uit moeten gaan, dat is nu eenmaal voorbehouden aan de leider in het kampioenschap, maar Ogier nadert hem tot op vier punten. Neuville de in Mexico niet zo lekker in zijn vel zat is nu 3e met 10 punten achterstand achter leider Tänak.
Voorlopige eindstand van de Rally Guanajuato México, 3e ronde in het WK Rally 2019
1 S. Ogier J. Ingrassia Citroën C3 WRC 3:37:08.0
2 O. Tänak M. Järveoja Toyota Yaris WRC +30.2
3 E. Evans S. Martin Ford Fiesta WRC +49.9
4 T. Neuville N. Gilsoul Hyundai i20 Coupe WRC +1:27.0
5 K. Meeke S. Marshall Toyota Yaris WRC +6:06.2
6 B. Guerra J. Zapata Škoda Fabia R5 +15:35.5
7 M. Bulacia F. Cretu Škoda Fabia R5 +18:51.5
8 J.M Latvala M. Anttila Toyota Yaris WRC +18:55.9
9 D. Sordo C. del Barrio Hyundai i20 Coupe WRC +22:44.1
10 R. Triviño M. Martí Škoda Fabia R5 +26:21.7

FIA Wereld Rally Kampioenschap voor rijders 2019; Stand na 3e ronde
1 O. Tanak 65
2 S. Ogier 61
3 T. Neuville 55
4 K. Meeke 35
5 E. Evans 28
6 E. Lappi 20
7 S.Loeb 18
8 J.M Latvala 14
9 A. Mikkelsen 12
10 Benito Guerra 8
FIA Wereld Rally Kampioenschap voor constructeurs 2019; Stand na 3e ronde
1 Toyota Gazoo Racing World Rally Team 86
2 Citroën Total World Rally Team 78
3 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 77
4 M-Sport Ford World Rally Team 45
Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

Ogier deed goede zaken voor het kampioenschap door zowel de rally als de PowerStage te winnen. Dat gaf hem de maximale score van 30 punten, goed voor een tweede plek in het kampioenschap.
Na de winterse temperaturen in Zweden was het even wennen in Mexico. In León lagen de temperaturen rond de 30 graden! Ook werd zee niveau verwisseld door de hoogst gelegen proeven in het WK rally. Helaas was slechts een klein startveld afgereisd naar Mexico, maar de toppers waren er uiteindelijk allemaal.

Ott Tanak had wat pech maar haalde uiteindelijk toch zijn tweede plek terug.
Dat had nog wel wat voeten in de aarde want Citroën moest op het laatste moment allerlei noodzakelijke spullen invliegen omdat het schip waarin alles op weg was naar Mexico, in een haven onderweg lag met panne. Ook bij M-Sport was het spannend maar hun boot kwam uiteindelijk nog net op tijd aan, al moesten de medewerkers wel 's-nachts doorwerken om de tenten op tijd op te kunnen zetten.
De eerste volle dag
In de wedstrijd begon Esapekka Lappi voortvarend door de eerste proef te winnen. Daarbij moet wel worden vermeld dat deze proef in de straten van Guanajuato werd afgelast, zodat niet iedereen heeft gereden. De wedstrijdleiding besloot de proef te stoppen omdat de springschans aan het einde van de proef niet veilig bleek te zijn. Lappi landde na een zeer hoge sprong heel hardhandig en kwam onrustbarend dicht bij het publiek. Terecht dus dat de proef werd afgelast.

Thierry Neuville hield aansluiting bij de top maar moest t och toezien dat Ogier uitliep
Andreas Mikkelsen nam de volgende dag de leiding door twee proeven te winnen maar niet veel later viel hij uit met een probleem aan de ophanging. Ook Dani Sordo, met een elektrisch probleem, en Jari-Matti Latvala, ook met een technisch probleem, haalden de finish van de dag niet. Helemaal aan het begin van de dag was het Teemu Suninen die uitviel. Hij ging van de weg en het bleek niet mogelijk de auto in Mexico te repareren. Geen herstart voor hem dus. Uiteindelijk was het Ogier die de leiding in handen nam. "Het was geen gemakkelijke dag," zei de regerend kampioen. "Maar ik ben niet ontevreden over het resultaat."
Zaterdag
Op de tweede voile wedstrijddag was al meteen commotie. Esapekka Lappi ging van de weg en blokkeerde die weg voor en gedeelte. Dat was voor de wedstrijdleiding aanleiding de proef stil te leggen. Ook Sebastien Ogier kreeg een rode lamp (aanduiding voor een rode vlag situatie) in zijn auto en ging, zoals het reglement dat voorschrijft, van het gas af. Op dat moment reed hij al niet zijn volle snelheid omdat hij een lekke band had. Daar had hij dus geluk want de tijd die hij later toegewezen kreeg van de wedstrijdleiding was niet slecht voor hem. Of dat veel verschil maakte zal nooit duidelijk worden maar in ieder geval lag hij aan het einde van de dag aan de leiding. Hij had 27 tellen voorsprong op Evans. Zijn grootste tegenstanders Tanak en Neuville hadden hun dag niet. Zij lagen op de derde en vierde plek met respectievelijk een halve en ruim een minuut achterstand.

Elfyn Evans bekleedde enige tijd een verdiende tweede plek maar moest die uiteindelijk net afstaam aan Ott Tanak.
De finale
Onder tropische temperaturen werden de laatste proeven gereden en voor de PowerStage had Ogier een voorsprong van 24 seconden op Ott Tanak. Derde in de rally was Elfyn Evans, die vlak voor het begin van de PowerStage nog een straf kreeg van 10 seconden voor het te laat inklokken. In Corsica de volgende wedstrijd, zal Ott Tanak nog wel als als bezemwagen voor de troepen uit moeten gaan, dat is nu eenmaal voorbehouden aan de leider in het kampioenschap, maar Ogier nadert hem tot op vier punten. Neuville de in Mexico niet zo lekker in zijn vel zat is nu 3e met 10 punten achterstand achter leider Tänak.
Voorlopige eindstand van de Rally Guanajuato México, 3e ronde in het WK Rally 2019
1 S. Ogier J. Ingrassia Citroën C3 WRC 3:37:08.0
2 O. Tänak M. Järveoja Toyota Yaris WRC +30.2
3 E. Evans S. Martin Ford Fiesta WRC +49.9
4 T. Neuville N. Gilsoul Hyundai i20 Coupe WRC +1:27.0
5 K. Meeke S. Marshall Toyota Yaris WRC +6:06.2
6 B. Guerra J. Zapata Škoda Fabia R5 +15:35.5
7 M. Bulacia F. Cretu Škoda Fabia R5 +18:51.5
8 J.M Latvala M. Anttila Toyota Yaris WRC +18:55.9
9 D. Sordo C. del Barrio Hyundai i20 Coupe WRC +22:44.1
10 R. Triviño M. Martí Škoda Fabia R5 +26:21.7

FIA Wereld Rally Kampioenschap voor rijders 2019; Stand na 3e ronde
1 O. Tanak 65
2 S. Ogier 61
3 T. Neuville 55
4 K. Meeke 35
5 E. Evans 28
6 E. Lappi 20
7 S.Loeb 18
8 J.M Latvala 14
9 A. Mikkelsen 12
10 Benito Guerra 8
FIA Wereld Rally Kampioenschap voor constructeurs 2019; Stand na 3e ronde
1 Toyota Gazoo Racing World Rally Team 86
2 Citroën Total World Rally Team 78
3 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 77
4 M-Sport Ford World Rally Team 45