Rally WRC Zweden: Tanak beste sneeuwdanser
De enige winter rally van het Wereld Rallykampioenschap heeft dit jaar te kampen met lente achtige temperaturen. Dat levert voor de rijders nogal wat problemen op. Bij het begin van de rally waren de meeste wegen dik besneeuwd, maar gaandeweg het evenement werden de Zweedse bospaden steeds meer modderpaden met een laag smeltende sneeuw erbovenop. Dit was dus het decor van de 2019 editie van de tweede ronde van het WRC. Hoe deden de toppers het?

Ott Tanak is de momenteel de snelste man in het veld, ook getuige zijn winst in Zweden
Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR
Tanak valt aan.
Ott Tãnak wordt dit jaar gezien als een van de grootste kanshebbers voor de titel. Het was dan ook geen verrassing dat de man uit Estland al snel de leiding pakt. Weliswaar is Thierry Neuville de snelste man op de SuperSpecial Karlstadt, die de rally donderdagavond opent, maar Tanak slaat de volgende ochtend toe. Hij pakt de leiding voor Ogier en Neuville. Maar ook Teemu Suninen, de Finse M-Sportrijder, meldt zich in de top. An het einde van de ochtend ronde, die zich gedeeltelijk in Noorwegen en gedeeltelijk in Zweden afspeelde, heeft Tanak een voorsprong op Suninen van 5,5 seconde. Latvala en Neuville volgen op korte afstand en Ogier en Lappi weer iets verder weg.

In het begin liep het niet helemaal naar wens, maar in de slotfase stuurde Esapekka Lappi zijn Citroen C3 naar een 2e plek
Na de middag geeft Latvala zijn Yaris de sporen en wordt na Neuville en Tanak de derde rijder die de tussenstand aanvoert. Tanak valt wat terug en Suninen houdt zijn tweede plek vast. In Monte-Carlo schoot hij nog in de beginfase van de weg, maar in Zweden liet hij zien waarom Malcolm Wilson hem gekozen had in zijn team. Een proef verder mogen we al weer een nieuw leider verwelkomen, deze keer is dat Teemu Suninen die voor de eerste keer in zijn carrière aan de leiding van een WK rally staat. Op die proef verdwijnt wel Sebastien Ogier van het toneel. Iets te hard glijdt hij een bocht uit tegen een sneeuwbank en wordt terug geketst in de richting van een andere sneeuwbank die hem volledig opslokt in ieder geval zo ver dat hij er zonder hulp van het hier net niet aanwezige publiek niet uit kan komen. Zijn rally zit er, in ieder geval voor de vrijdag, op. Hij is niet het enige slachtoffer van de omstandigheden. Jari-Matti Latvala glijdt ook van de weg en uit de wedstrijd en ook onze landgenoot Kees Burger treft dit lot. Hij glijdt in een flauwe bocht naar rechts van de weg op een sneeuwhoop en kan niet verder. Maar uiteindelijk is het Suninen die met een zeer kleine voorsprong van 1,8 seconde op Tanak als leider mag gaan slapen.
Thierry Neuville reed een sterke wedstrijd en pakte een podiumplaats voor Hyundai (en hemzelf!)
Maar Tänak laat het er uiteraard niet bij zitten en neemt vanaf de eerste proef op zaterdag de leiding weer over. Aan het einde van de dag heeft de Est een voorsprong van net geen minuut opgebouwd op Lappi. Deze Citroen rijder moet zijn tweede plek delen met Andreas Mikkelsen. Neuville ligt daar weer een dikke 2 seconden achter dus de strijd voor zondag is nog zeker niet gestreden. Sebastien Ogier en Jari-Matti Latvala rijden in de achterhoede door hun uitstapjes van vrijdag, maar ze laten toch wel even zien dat ze er wel bij horen. Ogier wint, ondanks dat 'het moeilijk is de motivatie te vinden', drie proeven en ook Latvala wint een proef. Maar de Fin is niet fortuinlijk als hij ook op zaterdag weer van de weg gaat. ("ik wilde proberen of ik wat sneller, kon, maar dat is dus niet gelukt.) Grootste verliezer vandaag was Teemu Suninen. Aan het begin van de zaterdag was hij nog volop in de slag om de overwinning maar op proef 10 gaat het mis. Hij glijdt, als zovelen, van de weg, komt wel terug maar het kost hem zo'n anderhalve minuut. Aan het einde van de dag gaat hij er nog een keer af. Na een bezoek aan een sneeuwbank maakt zijn auto een pirouette en knalt op een boom. Net voor het achterwiel is een flinke deuk te zien en een poot van de rolkooi is totaal verbogen. Een geluk voor de Fin is dat M-Sport de kooien zelf maakt. In de service kunnen zij daarom de kooi weer in het gareel brengen zodat Suninen zondag weer kan starten.

Lange tijd was Teemu Suninen de snelste man bij M-Sport, maar uiteindelijk was het Elfyn Evans (foto) die de hoogste klassering haalde voor zijn team.
Strijd der oud-kampioenen
In zweden rijden behalve regerend kampioen Ogier nog twee (ex-) kampioenen rond: Sebastien Loeb en Marcus Grönholm. De eerste rijdt echt voor de punten voor zijn part time werkgever Hyundai de tweede doet het helemaal voor de lol. Vorig jaar werd hij vijftig toen was er geen auto beschikbaar maar dit jaar zag hij zijn kans schoon en 'kreeg' hij een auto uit de Toyota stal. In het begin van de rally was hij nog erg fanatiek: Na een spin vraagt hij bijvoorbeeld aan navigator Timo Rautiainen: "hoeveel tijd hebben we verloren?" het antwoord (anderhalve minuut) was nogal teleurstellend voor de Fin maar hij heeft zich daarna uitstekend geamuseerd getuige zijn brede glimlach. Sebastien Loeb heeft een hele andere insteek. Hij rijdt voor het 'echie'. Zijn zevende plaats algemeen geeft aan dat hij er nog steeds bij hoort.
Marcus Grönholm vermaakte zich uitstekend met zijn verjaardags presentje
De grote finale
De finale op zondag was niet meer zo spannend voor de winnaar. Maar de plaatsen daarachter waren fel bestreden. Maar uiteindelijk veranderde er in de slotfase weinig alleen Neuville wist zijn positie te verbeteren en landde op het fel begeerde podium. Daarmee deed hij uitstekende zaken voor het kampioenschap, ook vanwege zijn tweede plek op de PowerStage en de daarbij horende extra punten. Elfyn Evans reed ook heel goed en pakte op de PowerStage de derde plek. Maar de oppermachtige winnaar was Ott Tanak. Hij was met zijn Toyota snelste over de hele rally en deed het op de PowerStage nog eens dunnetjes over door ook die te winnen. 30 punten dus voor de Est. Daarmee neemt hij de toppositie in het tussenklassement van Ogier over. Ook Neuville passeert Ogier, die nu derde is in de stand van het kampioenschap.
Voorlopige eindstand Rally Zweden
1 O. Tänak M. Järveoja Toyota Yaris WRC 2:47:30.0
2 E. Lappi J. Ferm Citroën C3 WRC +53.7
3 T. Neuville N. Gilsoul Hyundai i20 Coupe WRC +56.7
4 A. Mikkelsen A. Jæger-Amland Hyundai i20 Coupe WRC +1:05.4
5 E. Evans S. Martin Ford Fiesta WRC +1:08.2
6 K. Meeke S. Marshall Toyota Yaris WRC +1:38.8
7 S. Loeb D. Elena Hyundai i20 Coupe WRC +1:49.7
8 P. Tidemand O. Fløene Ford Fiesta WRC +3:37.7
9 O. Veiby J. Andersson Volkswagen Polo GTI R5 +6:34.0
10 J. Tuohino M. Markkula Ford Fiesta WRC +8:21.4
Voorlopige tussenstand na Rally Zweden, ronde 2 van 14 in het Wereld Rallykampioenschap voor rijders:
1 O. Tanak 47
2 T. Neuville 40
3 S. Ogier 31
4 K. Meeke 21
5 E. Lappi 19
6 S.Loeb 18
7 E. Evans 13
8 A. Mikkelsen 12
9 J.M Latvala 10
10 G. Greensmith 6
Voorlopige tussenstand na Rally Zweden, ronde 2 van 14 in het Wereld Rallykampioenschap voor constructeurs:
1 Toyota Gazoo Racing World Rally Team 58
2 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 57
3 Citroën Total World Rally Team 47
4 M-Sport Ford World Rally Team 30

Ott Tanak is de momenteel de snelste man in het veld, ook getuige zijn winst in Zweden
Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR
Tanak valt aan.
Ott Tãnak wordt dit jaar gezien als een van de grootste kanshebbers voor de titel. Het was dan ook geen verrassing dat de man uit Estland al snel de leiding pakt. Weliswaar is Thierry Neuville de snelste man op de SuperSpecial Karlstadt, die de rally donderdagavond opent, maar Tanak slaat de volgende ochtend toe. Hij pakt de leiding voor Ogier en Neuville. Maar ook Teemu Suninen, de Finse M-Sportrijder, meldt zich in de top. An het einde van de ochtend ronde, die zich gedeeltelijk in Noorwegen en gedeeltelijk in Zweden afspeelde, heeft Tanak een voorsprong op Suninen van 5,5 seconde. Latvala en Neuville volgen op korte afstand en Ogier en Lappi weer iets verder weg.

In het begin liep het niet helemaal naar wens, maar in de slotfase stuurde Esapekka Lappi zijn Citroen C3 naar een 2e plek
Na de middag geeft Latvala zijn Yaris de sporen en wordt na Neuville en Tanak de derde rijder die de tussenstand aanvoert. Tanak valt wat terug en Suninen houdt zijn tweede plek vast. In Monte-Carlo schoot hij nog in de beginfase van de weg, maar in Zweden liet hij zien waarom Malcolm Wilson hem gekozen had in zijn team. Een proef verder mogen we al weer een nieuw leider verwelkomen, deze keer is dat Teemu Suninen die voor de eerste keer in zijn carrière aan de leiding van een WK rally staat. Op die proef verdwijnt wel Sebastien Ogier van het toneel. Iets te hard glijdt hij een bocht uit tegen een sneeuwbank en wordt terug geketst in de richting van een andere sneeuwbank die hem volledig opslokt in ieder geval zo ver dat hij er zonder hulp van het hier net niet aanwezige publiek niet uit kan komen. Zijn rally zit er, in ieder geval voor de vrijdag, op. Hij is niet het enige slachtoffer van de omstandigheden. Jari-Matti Latvala glijdt ook van de weg en uit de wedstrijd en ook onze landgenoot Kees Burger treft dit lot. Hij glijdt in een flauwe bocht naar rechts van de weg op een sneeuwhoop en kan niet verder. Maar uiteindelijk is het Suninen die met een zeer kleine voorsprong van 1,8 seconde op Tanak als leider mag gaan slapen.
Maar Tänak laat het er uiteraard niet bij zitten en neemt vanaf de eerste proef op zaterdag de leiding weer over. Aan het einde van de dag heeft de Est een voorsprong van net geen minuut opgebouwd op Lappi. Deze Citroen rijder moet zijn tweede plek delen met Andreas Mikkelsen. Neuville ligt daar weer een dikke 2 seconden achter dus de strijd voor zondag is nog zeker niet gestreden. Sebastien Ogier en Jari-Matti Latvala rijden in de achterhoede door hun uitstapjes van vrijdag, maar ze laten toch wel even zien dat ze er wel bij horen. Ogier wint, ondanks dat 'het moeilijk is de motivatie te vinden', drie proeven en ook Latvala wint een proef. Maar de Fin is niet fortuinlijk als hij ook op zaterdag weer van de weg gaat. ("ik wilde proberen of ik wat sneller, kon, maar dat is dus niet gelukt.) Grootste verliezer vandaag was Teemu Suninen. Aan het begin van de zaterdag was hij nog volop in de slag om de overwinning maar op proef 10 gaat het mis. Hij glijdt, als zovelen, van de weg, komt wel terug maar het kost hem zo'n anderhalve minuut. Aan het einde van de dag gaat hij er nog een keer af. Na een bezoek aan een sneeuwbank maakt zijn auto een pirouette en knalt op een boom. Net voor het achterwiel is een flinke deuk te zien en een poot van de rolkooi is totaal verbogen. Een geluk voor de Fin is dat M-Sport de kooien zelf maakt. In de service kunnen zij daarom de kooi weer in het gareel brengen zodat Suninen zondag weer kan starten.

Lange tijd was Teemu Suninen de snelste man bij M-Sport, maar uiteindelijk was het Elfyn Evans (foto) die de hoogste klassering haalde voor zijn team.
Strijd der oud-kampioenen
In zweden rijden behalve regerend kampioen Ogier nog twee (ex-) kampioenen rond: Sebastien Loeb en Marcus Grönholm. De eerste rijdt echt voor de punten voor zijn part time werkgever Hyundai de tweede doet het helemaal voor de lol. Vorig jaar werd hij vijftig toen was er geen auto beschikbaar maar dit jaar zag hij zijn kans schoon en 'kreeg' hij een auto uit de Toyota stal. In het begin van de rally was hij nog erg fanatiek: Na een spin vraagt hij bijvoorbeeld aan navigator Timo Rautiainen: "hoeveel tijd hebben we verloren?" het antwoord (anderhalve minuut) was nogal teleurstellend voor de Fin maar hij heeft zich daarna uitstekend geamuseerd getuige zijn brede glimlach. Sebastien Loeb heeft een hele andere insteek. Hij rijdt voor het 'echie'. Zijn zevende plaats algemeen geeft aan dat hij er nog steeds bij hoort.

De grote finale
De finale op zondag was niet meer zo spannend voor de winnaar. Maar de plaatsen daarachter waren fel bestreden. Maar uiteindelijk veranderde er in de slotfase weinig alleen Neuville wist zijn positie te verbeteren en landde op het fel begeerde podium. Daarmee deed hij uitstekende zaken voor het kampioenschap, ook vanwege zijn tweede plek op de PowerStage en de daarbij horende extra punten. Elfyn Evans reed ook heel goed en pakte op de PowerStage de derde plek. Maar de oppermachtige winnaar was Ott Tanak. Hij was met zijn Toyota snelste over de hele rally en deed het op de PowerStage nog eens dunnetjes over door ook die te winnen. 30 punten dus voor de Est. Daarmee neemt hij de toppositie in het tussenklassement van Ogier over. Ook Neuville passeert Ogier, die nu derde is in de stand van het kampioenschap.
Voorlopige eindstand Rally Zweden
1 O. Tänak M. Järveoja Toyota Yaris WRC 2:47:30.0
2 E. Lappi J. Ferm Citroën C3 WRC +53.7
3 T. Neuville N. Gilsoul Hyundai i20 Coupe WRC +56.7
4 A. Mikkelsen A. Jæger-Amland Hyundai i20 Coupe WRC +1:05.4
5 E. Evans S. Martin Ford Fiesta WRC +1:08.2
6 K. Meeke S. Marshall Toyota Yaris WRC +1:38.8
7 S. Loeb D. Elena Hyundai i20 Coupe WRC +1:49.7
8 P. Tidemand O. Fløene Ford Fiesta WRC +3:37.7
9 O. Veiby J. Andersson Volkswagen Polo GTI R5 +6:34.0
10 J. Tuohino M. Markkula Ford Fiesta WRC +8:21.4
Voorlopige tussenstand na Rally Zweden, ronde 2 van 14 in het Wereld Rallykampioenschap voor rijders:
1 O. Tanak 47
2 T. Neuville 40
3 S. Ogier 31
4 K. Meeke 21
5 E. Lappi 19
6 S.Loeb 18
7 E. Evans 13
8 A. Mikkelsen 12
9 J.M Latvala 10
10 G. Greensmith 6
Voorlopige tussenstand na Rally Zweden, ronde 2 van 14 in het Wereld Rallykampioenschap voor constructeurs:
1 Toyota Gazoo Racing World Rally Team 58
2 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 57
3 Citroën Total World Rally Team 47
4 M-Sport Ford World Rally Team 30
