Rally WRC: Nieuwe seizoen van start
Na de finish van de Rally van Australië een paar maanden geleden is er heel wat gebeurt in het Wereld Rallykampioenschap. Vandaag gaat het nieuwe seizoen 2019 van start met de legendarische Rallye Monte Carlo. Eerst even een update van wat er tot nu toe gebeurde bij de verschillende teams:

Bij de rijders is Sebastien Ogier weer een van de grote de favorieten, hij rijdt met nummer 1 in de Citroën C3 WRC
Citroen Total World Rally Team
We beginnen bij het team dat dit jaar met de auto rijdt met nummer 1. Dat is de C3 WRC van Sebastien Ogier en Julien Ingrassia. Zij zijn weg gekocht bij het team van M-Sport en moeten voor Citroën een wereld titel binnen halen. Aan Ogier zal het niet liggen. Hij is erg gebrand op het binnen halen van nog een wereldtitel (Zijn zevende). Als tweede man is Esapekka Lappi aangetrokken door het team. Hij komt over van Toyota en moet wwn goede vleugelman worden voor Ogier. Lange tijd zag het ernaar uit dat er nog een derde auto zou komen maar doordat Abu Dhabi zich (tijdelijk?) terug trok als hoofsponsor. Geen derde auto dus en dus ook minder kan op een titel bij de constructeurs.

Het Toyota team bij de teampresentatie tijdens de lancering van het nieuwe WRC seizoen
Toyota Gazoo Racing
Vorig jaar miste Toyota op een haar na de titel bij de rijders, maar de titel bij de constructeurs haalden ze wel binnen. Van de rijders uit 2018 vertrok Lappi dus naar Citroën. In zijn plaats werd Kris Meeke aangetrokken. Hij is een van de snelste rijders uit de huidige WRC generatie maar is nog wel eens iets te snel. Dat kostte hem vorig jaar zijn vaste plek in het Citroën team. Maar Toyota baas Tommi Mäkinen durfde het wel aan en trok de man aan als derde rijder. Zowel Ott Tänak als Jari-Matti Latvala presteerden, zeker in de tweede helft van vorig jaar heel goed en mochten dus blijven. Op papier is dit een van de sterkste teams en daarmee favoriet voor de beide titels.

De nieuwe kleuren van het M-Sport team
M-Sport Ford World Rally team
Twee jaar lang kon het niet op bij M-Sport. Twee rijders titels (voor Ogier) en een constructeurstitel waren het verdiende loon na heel hard werken. Maar Ogier vertrok omdat Ford weliswaar veel werk achter de schermen doet maar zij wilden zich niet profileren als echt fabrieksteam en dus vertrok de Fransman naar Citroën. Het team uit Cockermouth komt nu met Elfyn Evans en Teemu Suninen aan de start. Teambaas Malcolm Wilson deed een stapje terug als dagelijks leider van het WRC team. Hij blijft zeker wel betrokken maar gaat zich nu meer bezig houden met het reilen en zeilen van het hele bedrijf dat naast rally activiteiten nog een flink aantal andere zaken in de autosport doet. Als team manager is Richard Millener benoemd. Hij werkt al verle jaren voor het team en zal dat werk dus nu uitbreiden met de rol van teammanager.
Een paar subtiele wijzigingen in de 'livery' van het Hyundai team.
Hyundai Shell Mobis World Rallyteam
Vorig jaar had het jaar van Hyundai moeten worden, maar ondanks goede resultaten en de daarbij horende kansen ging het uiteindelijk net allemaal mis en misten ze beide wereld titels op een haar na. In de hogere regionen van het Koreaanse bedrijf was de teleurstelling groot en aan het begin van dit jaar werd dan ook een zondebok gevonden in de persoon van Michel Nandan, die he team vanaf de grond toe had opgebouwd, maar nu mocht vertrekken. Zijn plaats wordt ingenomen door Andrea Adamo. Hij werkt al jaren bij Hyundai en was bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de i20 in R5 uitvoering. Tijdens deze ontwikeling werkte hij onder andere nauw samen met Kevin Abbring. Op het rijdersfront bleven Neuville en Mikkelsen de vaste rijders. Ook Dani Sordo bleef, met een beperkt programma van 8 wedstrijden. Na de vele specualties was het nog nauwelijks een verrassing maar Sebastien Loeb werd de derde rijder van het team. Hij gaat zes wedstrijden Neuville helpen om de rijderstitel binnen te halen en ook nog wat punten binnen te halen voor het constructeurs WK. Hij heeft een contract van twee jaar maar of hij volgend jaar een heel seizoen zal rijden is nog niet bekend. Tijdens Monte Carlo zal hij zijn debuut maken, net terug van een succesvol opreden in Dakar.
Starnummers
Dit jaar mochten de toprijders hun eigen startnummer kiezen waarmee ze het hele seizoen gaan rijden. Een aantal rijders had een originel keuze anderen kon het weinig schele maar hoer volgen de nieuwe nummers met de motivatie van de rijders.
1. Sebastien Ogier is de enige rijder die zijn nummer niet mocht kiezen. Als de regerend kampioen heeft hij natuurlijk nummer 1. "Als ik had mogen kiezen had ik dit nummer ook gekozen, want dat wil toch iedereen," glunderde de Fransman.
3. Teemu Suninen startte zijn carriere met karting. Toen had hij altijd nummer 33. Dit jaar liet hij een drie vallen en zal het hele seizoen starten met nummer 3. Dat hij een 3 moesta laten vallen kwam door zijn teammaat Elfyn Evans die eerder voor 33 koos.
4. Esapekka Lappi hoort duidelijk bij de generatie van de sociale media. "Nu kan ik mijn startnummer in mijn hashtag verwerken. Voor niet ingewijden voegde hij daar aan toe #L4PPI
5. Kris Meeke vroeg zijn vier-jarige dochter een auto te tekenen met een nummer op de zijkant. Op de tekening stond een Toyota met nummer 5. "Dat wordt dus mijn nummer verklaarde de trotse vader."
6. Dani Sordo (6) heeft nu al een paar jaar nummer 6. Daar ben ik nu aan gehecht geraakt dus houd ik me daar maar bij.
8. Ott Tänak koos zijn nummer omdat dat in Japan, een geluksgetal is. Hopelijk brengt dat mij ook geluk."
10. Jari-Matti Latvala: Tijdens mijn eerst Toyota jaar had ik ook nummer 10. Dat was voor mij een goed jaar dus koos ik dat als mijn vaste nummer". Daarna dekte hij de nul af op zijn nummerbord en lachte: "Misschien heb ik dan volgend jaar dit nummer!"
11. Thierry Neuville had een vergelijkbare redenering. Ook had zijn eerste ggoede jaar in de Hyundai met nummer elf. Ook dacht hij op deze wijze ook een dubbele kans te hebben op de eerste plek. "Ik heb nu al twee enen dan lever iker volgend jaar gewoon eentje in."
19. Sebastien Loeb koos nummer 19 om diverse redenen, "Ten eerste is het de geboortedatum van mijn dochter Valentine, verder startte ik 19 jaar geleden in mijn eerst officiële WRC wedstrijd en symboliseert het getal ook mijn ene JWRC en 9 WRC titels.
33. Elfyn Evans: als je 33 in spiegelbeeld zet dan krijg je EE, mijn initialen.
89. Andreas Mikkelsen (89) Anders Jaeger-Synnevaag zijn navigator zijn allebei in 1989 geboren vandaar de keuze voor startnummer 89
Donderdag avond vanaf 18:30 begint de live uitzending van de v=ceremoniële start in Gap, gevolgd door de eerste twee proeven. De live uitzendingen gaan de hele rally door en kunnen gevolgd worden via het betaal kanaal van WRC, alle informatie hierover vond je op https://plus.wrc.com/en/.
Shakedown
Kris Meeke is het nog niet verleerd en was de snelste man op de shakedown, donderdagmoregn in de omgeving van Gap. Op de gortdroge weg was hij 0,1 seconde sneller dan Ogier. De overige rijders volgden op korte afstand:
Uitslag shakedown
1. Kris Meeke Toyota Yaris 1min 56.8sec
2. Sébastien Ogier, Citroën C3 + 0.1sec
3. Esapekka Lappi; Citroën C3 + 0.5sec
4. Ott Tänak Toyota Yaris + 0.8sec
5. Jari-Matti Latvala Toyota Yaris + 1.2sec
6. Thierry Neuville Hyundai i20 + 1.6sec
7. Teemu Suninen Ford Fiesta + 1.7sec
8. Elfyn Evans Ford Fiesta + 2.0sec
9. Andreas Mikkelsen Hyundai i20 + 2.5sec
10. Sébastien Loeb Hyundai i20 + 2.9sec

Bij de rijders is Sebastien Ogier weer een van de grote de favorieten, hij rijdt met nummer 1 in de Citroën C3 WRC
Citroen Total World Rally Team
We beginnen bij het team dat dit jaar met de auto rijdt met nummer 1. Dat is de C3 WRC van Sebastien Ogier en Julien Ingrassia. Zij zijn weg gekocht bij het team van M-Sport en moeten voor Citroën een wereld titel binnen halen. Aan Ogier zal het niet liggen. Hij is erg gebrand op het binnen halen van nog een wereldtitel (Zijn zevende). Als tweede man is Esapekka Lappi aangetrokken door het team. Hij komt over van Toyota en moet wwn goede vleugelman worden voor Ogier. Lange tijd zag het ernaar uit dat er nog een derde auto zou komen maar doordat Abu Dhabi zich (tijdelijk?) terug trok als hoofsponsor. Geen derde auto dus en dus ook minder kan op een titel bij de constructeurs.

Het Toyota team bij de teampresentatie tijdens de lancering van het nieuwe WRC seizoen
Toyota Gazoo Racing
Vorig jaar miste Toyota op een haar na de titel bij de rijders, maar de titel bij de constructeurs haalden ze wel binnen. Van de rijders uit 2018 vertrok Lappi dus naar Citroën. In zijn plaats werd Kris Meeke aangetrokken. Hij is een van de snelste rijders uit de huidige WRC generatie maar is nog wel eens iets te snel. Dat kostte hem vorig jaar zijn vaste plek in het Citroën team. Maar Toyota baas Tommi Mäkinen durfde het wel aan en trok de man aan als derde rijder. Zowel Ott Tänak als Jari-Matti Latvala presteerden, zeker in de tweede helft van vorig jaar heel goed en mochten dus blijven. Op papier is dit een van de sterkste teams en daarmee favoriet voor de beide titels.

De nieuwe kleuren van het M-Sport team
M-Sport Ford World Rally team
Twee jaar lang kon het niet op bij M-Sport. Twee rijders titels (voor Ogier) en een constructeurstitel waren het verdiende loon na heel hard werken. Maar Ogier vertrok omdat Ford weliswaar veel werk achter de schermen doet maar zij wilden zich niet profileren als echt fabrieksteam en dus vertrok de Fransman naar Citroën. Het team uit Cockermouth komt nu met Elfyn Evans en Teemu Suninen aan de start. Teambaas Malcolm Wilson deed een stapje terug als dagelijks leider van het WRC team. Hij blijft zeker wel betrokken maar gaat zich nu meer bezig houden met het reilen en zeilen van het hele bedrijf dat naast rally activiteiten nog een flink aantal andere zaken in de autosport doet. Als team manager is Richard Millener benoemd. Hij werkt al verle jaren voor het team en zal dat werk dus nu uitbreiden met de rol van teammanager.

Hyundai Shell Mobis World Rallyteam
Vorig jaar had het jaar van Hyundai moeten worden, maar ondanks goede resultaten en de daarbij horende kansen ging het uiteindelijk net allemaal mis en misten ze beide wereld titels op een haar na. In de hogere regionen van het Koreaanse bedrijf was de teleurstelling groot en aan het begin van dit jaar werd dan ook een zondebok gevonden in de persoon van Michel Nandan, die he team vanaf de grond toe had opgebouwd, maar nu mocht vertrekken. Zijn plaats wordt ingenomen door Andrea Adamo. Hij werkt al jaren bij Hyundai en was bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de i20 in R5 uitvoering. Tijdens deze ontwikeling werkte hij onder andere nauw samen met Kevin Abbring. Op het rijdersfront bleven Neuville en Mikkelsen de vaste rijders. Ook Dani Sordo bleef, met een beperkt programma van 8 wedstrijden. Na de vele specualties was het nog nauwelijks een verrassing maar Sebastien Loeb werd de derde rijder van het team. Hij gaat zes wedstrijden Neuville helpen om de rijderstitel binnen te halen en ook nog wat punten binnen te halen voor het constructeurs WK. Hij heeft een contract van twee jaar maar of hij volgend jaar een heel seizoen zal rijden is nog niet bekend. Tijdens Monte Carlo zal hij zijn debuut maken, net terug van een succesvol opreden in Dakar.
Starnummers
Dit jaar mochten de toprijders hun eigen startnummer kiezen waarmee ze het hele seizoen gaan rijden. Een aantal rijders had een originel keuze anderen kon het weinig schele maar hoer volgen de nieuwe nummers met de motivatie van de rijders.
1. Sebastien Ogier is de enige rijder die zijn nummer niet mocht kiezen. Als de regerend kampioen heeft hij natuurlijk nummer 1. "Als ik had mogen kiezen had ik dit nummer ook gekozen, want dat wil toch iedereen," glunderde de Fransman.
3. Teemu Suninen startte zijn carriere met karting. Toen had hij altijd nummer 33. Dit jaar liet hij een drie vallen en zal het hele seizoen starten met nummer 3. Dat hij een 3 moesta laten vallen kwam door zijn teammaat Elfyn Evans die eerder voor 33 koos.
4. Esapekka Lappi hoort duidelijk bij de generatie van de sociale media. "Nu kan ik mijn startnummer in mijn hashtag verwerken. Voor niet ingewijden voegde hij daar aan toe #L4PPI
5. Kris Meeke vroeg zijn vier-jarige dochter een auto te tekenen met een nummer op de zijkant. Op de tekening stond een Toyota met nummer 5. "Dat wordt dus mijn nummer verklaarde de trotse vader."
6. Dani Sordo (6) heeft nu al een paar jaar nummer 6. Daar ben ik nu aan gehecht geraakt dus houd ik me daar maar bij.
8. Ott Tänak koos zijn nummer omdat dat in Japan, een geluksgetal is. Hopelijk brengt dat mij ook geluk."
10. Jari-Matti Latvala: Tijdens mijn eerst Toyota jaar had ik ook nummer 10. Dat was voor mij een goed jaar dus koos ik dat als mijn vaste nummer". Daarna dekte hij de nul af op zijn nummerbord en lachte: "Misschien heb ik dan volgend jaar dit nummer!"
11. Thierry Neuville had een vergelijkbare redenering. Ook had zijn eerste ggoede jaar in de Hyundai met nummer elf. Ook dacht hij op deze wijze ook een dubbele kans te hebben op de eerste plek. "Ik heb nu al twee enen dan lever iker volgend jaar gewoon eentje in."
19. Sebastien Loeb koos nummer 19 om diverse redenen, "Ten eerste is het de geboortedatum van mijn dochter Valentine, verder startte ik 19 jaar geleden in mijn eerst officiële WRC wedstrijd en symboliseert het getal ook mijn ene JWRC en 9 WRC titels.
33. Elfyn Evans: als je 33 in spiegelbeeld zet dan krijg je EE, mijn initialen.
89. Andreas Mikkelsen (89) Anders Jaeger-Synnevaag zijn navigator zijn allebei in 1989 geboren vandaar de keuze voor startnummer 89
Donderdag avond vanaf 18:30 begint de live uitzending van de v=ceremoniële start in Gap, gevolgd door de eerste twee proeven. De live uitzendingen gaan de hele rally door en kunnen gevolgd worden via het betaal kanaal van WRC, alle informatie hierover vond je op https://plus.wrc.com/en/.
Shakedown
Kris Meeke is het nog niet verleerd en was de snelste man op de shakedown, donderdagmoregn in de omgeving van Gap. Op de gortdroge weg was hij 0,1 seconde sneller dan Ogier. De overige rijders volgden op korte afstand:
Uitslag shakedown
1. Kris Meeke Toyota Yaris 1min 56.8sec
2. Sébastien Ogier, Citroën C3 + 0.1sec
3. Esapekka Lappi; Citroën C3 + 0.5sec
4. Ott Tänak Toyota Yaris + 0.8sec
5. Jari-Matti Latvala Toyota Yaris + 1.2sec
6. Thierry Neuville Hyundai i20 + 1.6sec
7. Teemu Suninen Ford Fiesta + 1.7sec
8. Elfyn Evans Ford Fiesta + 2.0sec
9. Andreas Mikkelsen Hyundai i20 + 2.5sec
10. Sébastien Loeb Hyundai i20 + 2.9sec