Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT: CMR Alpine winnaar eerste GT4 International Cup

BAH-2018-11-BAH-08S-1009-DBWP0077

Pierre Sancinena en Pierre-Alexandre Jean hebben de eerste GT4 International Cup op hun naam geschreven. De Fransen waren met hun door CMR geprepareerde Alpine A110 GT4 het sterkste op het Bahrain International Circuit. Milan Dontje en zijn Deense teamgenoot Nicolaj Møller-Madsen eindigden met hun Audi R8 LMS GT4 als tweede, voor de BMW M4 GT4 van Enzo Guibbert en Gilles Vannelet.


Tekst: Marcel ten Caat
Foto: SRO Motorsports Group

Milan Dontje vertrok vanaf pole position in de eerste editie van de GT4 International Cup en de Nederlandse coureur dook met zijn Phoenix Racing Audi R8 LMS GT4 als eerste van de 20 deelnemers de eerste bocht in. Achter hem raakten enkele coureurs elkaar, met als voornaamste slachtoffers de als derde en zesde gestarte Sainteloc Junior Team Audis. Achter Dontje sloten Matt Nicoll-Jones (McLaren) en Gilles Vannelet (BMW) als tweede en derde aan.

De als 18e gestarte Pierre-Alexandre Jean maakte met de CMR Alpine A110 GT4 al snel korte metten met de auto's voor hem en na twee ronden lag de jonge Fransman al op de vijfde plaats. Jean passeerde niet lang daarna de AKKA-ASP Team Mercedes van Jerome Policand en de 3Y Technology BMW van Gilles Vannelet.

Aan de kop van het veld wist Milan Dontje een mooie voorsprong op te bouwen, maar die voorsprong verdween als sneeuw voor de zon toen de #38 Sportscarboutique Porsche Cayman GT4 CS MR stilviel en de safety car op de baan kwam. Dontje's voorsprong van ruim vijf seconden op de Academy Motorsport McLaren 570S GT4 werd gereduceerd tot enkele tienden, terwijl ook Jean aan kon sluiten.

BAH-2018-11-BAH-20S-3007-DBWP8032

Enkele minuten na de herstart wist Jean de McLaren van Nicoll-Jones te passeren en al snel zat de Alpine direct achter de Audi. Dontje dook in de 13e ronde als leider de pits in, waardoor Jean de leiding over kon nemen. Jean gaf het stuur een ronde later over aan Pierre Sancinena, die vervolgens net voor Dontje's teamgenoot Nicolaj Møller-Madsen de pits uit reed en zijn Alpine bij het insturen van de eerste bocht voor diens Audi kon houden.

Sancinena wist daarna elke ronde enkele tienden van een seconde uit te lopen en finishte uiteindelijk na 25 ronden met een voorsprong van bijna zes seconden op Møller-Madsen als winnaar. Enzo Guibbert eindigde namens 3Y Technology als derde algemeen, nadat hij kort na de pit stops Finlay Hutchison in de Academy Motorsport McLaren had weten te passeren. Guibbert en Vannelet werden daarmee tevens het beste Pro-Am duo.

Hutchison leek in de slotfase zelfs de vierde plaats nog te verliezen aan de Sainteloc Junior Team Audi R8 LMS GT4 van Steven Palette, maar de wedstrijdleiding bestrafte Palette met een drive through voor het inhalen buiten de 'track limits'. Palette kwam nog wel voor de McLaren over de streep, maar verloor die plek vrijwel direct weer in de uitslag. De RHC Jorgensen/Strom by Marc Cars BMW M4 GT4 ging er met de overwinning in de AM-klasse vandoor.

Voor Liesette en Luc Braams eindigde de GT4 International Cup na 14 ronden, nadat het duo in de tweede kwalificatierace nog als derde in de AM-klasse was geëindigd. Liesette Braams verbeterde tijdens haar stint haar rondetijden vrijwel continu en won ook enkele posities, maar kort na de rijderswissel moest Luc Braams de Las Moras Racing McLaren 570S GT4 in de pits parkeren. Ricardo van der Ende kwam zelfs helemaal niet in actie in de hoofdrace, nadat zijn Ekris M4 GT4 al in de eerste kwalificatierace op zaterdagochtend uitviel.

BAH-2018-11-BAH-11S-1009-DBWP1602

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet