Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT: FIA GT World Cup voor Augusto Farfus en BMW, Frijns houdt Audi-eer hoog

181118 GT Veld
GT3's in Macau, een geweldige aanblik

In 2008 werd er in Macau voor het eerst met GT's geracet, en afgezien van twee overwinningen voor Lamborghini in 2009 en 2010, maken de Duitse merken er doorgaans de dienst uit. Of, meer specifiek, Audi en Mercedes, want die waren het die in al die overige jaren de buit verdeelden. Dit jaar kan BMW voor het eerst aan de lijst met winnaars van de Macau GT Cup worden toegevoegd, want Augusto Farfus won in zijn M6 GT3 zowel de kwalifcatierace als de hoofdwedstrijd van de FIA GT World Cup. Een fraai afscheidscadeau voor Charly Lamm, die in Macau zijn laatste race als teambaas van de vermaarde Schnitzer-renstal beleefde. Robin Frijns zorgde voor de Nederlandse inbreng in de wedstrijd en was net als vorig jaar de best geklasseerde Audi-rijder in het veld. In de kwalicatierace eindigde hij als zesde, in de hoofdwedstrijd werd hij vijfde, maar speelde door gebrek aan snelheid geen rol in de strijd om de ereplaatsen.

Tekst: René de Boer (vanuit Macau, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Nuchter beschouwd is het stratencircuit van Macau volstrekt ongeschikt voor het rijden met GT3-auto's. Op het snelle, brede stuk langs de haven is het geen probleem, daar kan het potentieel van de krachtige bolides volop worden benut. In de nauwe bochtige passages bovenop de heuvel in het stadsgedeelte echter is de baan soms nauwelijks breder dan de auto. In de eerste vrije training deed zich zelfs de potsierlijke situatie voor dat de Mercedessen moesten steken om de haarspeldbocht te kunnen nemen, iets wat we sinds de vroegste jaren van de Macau GT Cup niet meer hadden gezien. Inhalen is natuurlijk ook lastig en kan feitelijk alleen maar op het rechte stuk tussen Mandarin en Lisboa. En dan is er ook nog eens het gevaar van crashes, wat vorig jaar wel heel duidelijk werd.

181118 GT Reinke
Chris Reinke, hoofd klantensport van Audi, is een warm pleitbezorger van Macau

Bijzonder evenement, bijzonder circuit
En toch is er genoeg voor het evenement te zeggen. "Iedereen zeurt altijd dat we circuits met karakter moeten hebben. Nou, als er één baan met karakter is, dan is dat wel Macau", stelt Chris Reinke, hoofd klantensport bij Audi. "Bij een bijzonder evenement als de FIA GT World Cup past een bijzonder circuit, en dat is Macau. Voor ons als fabrikant is het prachtig. Zouden we het ook doen als het evenement in Bahrein zou plaatsvinden? Ja, waarschijnlijk wel. Zouden we er met net zoveel passie en enthousiasme naartoe gaan? Ik denk van niet." Ook andere fabrikanten ondersteunen het evenement, waarin SRO-promtor Stéphane Ratel als partner van de FIA optreedt. Namens Porsche kwam sportdirecteur dr. Frank-Steffen Walliser op zaterdag speciaal naar Macau, alvorens op zondagochtend vroeg door te vliegen naar de FIA WEC-race in Sjanghai. Voor Mercedes-AMG waren directeur Tobias Moers, hoofd klantensport Stefan Wendl en Ulrich Fritz van partner HWA aanwezig. Alleen BMW had geen hoge vertegenwoordiging – als we onze landgenoot Jeroen den Boer op technisch vlak even buiten beschouwing laten – omdat daar bij het hogere management de voorkeur werd gegeven aan de FIA WEC op Sjanghai. Nissan pakte uit met drie auto's, ingezet door het KCMG-team uit Hongkong.

Verzekeringsproblematiek
Het moet gezegd dat het aantal van 15 auto's wat mager was. De oorzaak daarvan ligt voor een groot deel in de moeilijkheid om de GT3-auto's voor Macau te verzekeren, want na de vorig jaar geleden schade zijn verzekeraars bepaald niet enthousiast om dat risico af te dekken. "Voor ons maakt dat weinig uit, wij verzekeren als fabrikant onze auto's nooit", verklaarde Porsche-sportdirecteur Walliser. Voor privéteams ligt dat uiteraard wat anders. Maar feit is wel dat het rijdersveld kwalitatief dit jaar wederom van hoog niveau was, wat dat betreft viel er zeker weinig te klagen. Bovendien zorgden met name Audi, BMW en Porsche ook nog eens voor flink wat activatie van het evenement door initiatieven van lokale en regionale importeurs.

181118 GT Mercedes
Mercedes-AMG was met drie auto's vertegenwoordigd

Na de trainingen leek Mercedes-AMG, dat met drie auto's van het Aziatische GruppeM-team vertegenwoordigd was, de beste papieren in handen te hebben, want Raffaele Marciello, Maro Engel en Edoardo Mortara stonden allemaal op de eerste twee startrijen van de grid voor de kwalificatierace. De enige niet-Mercedes in de top vier op de grid was BMW-rijder Augusto Farfus, die zich als tweede had weten te kwalificeren. Met een uitstekende start echter nam hij direct de leiding en stond die vervolgens ook niet meer af. In de hoofdrace was er hetzelfde beeld, zodat Farfus na Maro Engel in 2015, Laurens Vanthoor in 2016 en Edoardo Mortara vorig jaar als vierde winnaar van de FIA GT World Cup de boeken ingaat.

181118 GT Bamber
Earl Bamber was de best geklasseerde Porsche-rijder

Raffaele Marciello was tijdens de kwalficatierace als tweede de beste Mercedes-rijder en leek dat resultaat in de hoofdrace te gaan herhalen, totdat hij zijn rempunt voor Lisboa miste en rechtdoor schoot, waardoor hij terugviel tot de tiende plaats. Zo was het uiteindelijk Maro Engel die als tweede eindigde, terwijl Edoardo Mortara als derde het dubbele podiumsucces voor Mercedes veiligstelde. Achter de BMW en de Mercedessen, op zaterdag drie en op zondag twee, kwam Earl Bamber met de Porsche over de eindstreep. Hij moest in de hoofdrace in zijn eentje de eer van het merk uit Stuttgart verdedigen, nadat Laurens Vanthoor op zaterdag zwaar was gecrasht na contact met Mortara en op zondag niet meer kon aantreden. Tegen de BMW en de Mercedessen kon Bamber echter geen vuist maken, ook al omdat het in de smalle straten lastig inhalen is en de concurrenten op het brede circuitgedeelte meer snelheid hadden. Porsche-junior Mathieu Jaminet en de lokale privérijder Darryl O'Young reden achterin het middenveld.

181118 GT Frijns
Robin Frijns was in beide races de beste Audi-rijder, achter hem debutant Christopher Haase

Robin Frijns had zich voorgenomen, bij zijn tweede optreden in Macau op z'n minst zijn podiumplaats van vorig jaar te evenaren, maar daar kwam hij bij lange na niet aan toe. In de kwalificatie was een defect ventiel van de rechter voorband er de oorzaak van dat hij de afgrenzing van de baan raakte. Zo kwam hij in de kwalificatierace niet verder dan de zesde plaats, in de hoofdrace werd hij vijfde. Daarmee was hij beide malen wel de beste Audi-rijder. "Maar dat is niet waar ik voor kwam, ik had wel wat meer gewild", gaf hij ruiterlijk toe. "Daarvoor ontbrak echter de snelheid, echt aanvallen zat er niet in, ondanks dat ik er hard voor gepusht heb." Merkgenoten Christopher Haase en Dries Vanthoor, beide debuterend in Macau, deden het keurig, maar kwamen ook niet verder naar voren. De Nissans tenslotte, die voorafgaand aan de kwalificatierace een gewichtsreductie van 20 kilogram en een verhoging van de maximaal toegestane turbodruk hadden gekregen, speelden het hele weekeinde geen enkele rol van betekenis.

181118 GT Farfus actie
Augusto Farfus zorgde voor de eerste BMW-zege in de FIA GT World Cup

Naar we begrepen zijn er toch weer plannen om meer privérijders aan te trekken voor de GT-race in Macau, wat in vroegere jaren ook een belangrijke bijdrage was aan de snelle groei van de klasse. Dikke GT's in het casinoparadijs: dat past op de een of andere manier heel goed. Naar mogelijkheden om de GT-wedstrijd in stand te houden zal dus omgetwijfeld worden gezocht.

181118 GT Farfus teamfoto
Selfie voor racewinnaar Farfus met het Schnitzer-team van de scheidende Charly Lamm en de mensen van BMW Motorsport, rechts bovenaan de Nederlandse track-engineer Jeroen den Boer
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet