GT: Frijns laat hoofd niet hangen na schade in kwalificatie Macau

Robin Frijns met de Audi R8 LMS in actie in de straten van Macau
Hij is met zijn zevende startplaats weliswaar de beste Audi-rijder op de grid voor de kwalificatierace van de FIA GT World Cup morgen in Macau, maar niettemin was onze landgenoot Robin Frijns allesbehalve tevreden na afloop van de kwalificatietraining op vrijdagmiddag. Op weg naar een snelle tijd raakte hij in het bochtige stadsgedeelte van het Guia-stratencircuit eenmaal de afgrenzing van de baan, op zijn volgende ronde schoot hij bij Lisboa rechtdoor de bandenstapels in, waarmee de sessie voor hem voortijdig ten einde was. "Zo had ik het me natuurlijk niet voorgesteld", aldus Frijns in gesprek met AUTOSPORT.NL.
Tekst: René de Boer (vanuit Macau, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer, Annette Laqua

Met de snelste tijd in de vrije training van gisteren en de derde tijd in de tweede vrije training vanmorgen vroeg begon het evenement in Macau voor Robin Frijns uitstekend. Vorig jaar sloot onze landgenoot zijn debuut in Macau als tweede af, waarbij hij natuurlijk ook een beetje geluk had met het feit dat hij zonder noemenswaardige kleerscheuren door de mêlee in de kwalificatierace kwam en vervolgens in de hoofdrace goed naar voren kon rijden.

Een schaalmodel van Frijns' Audi van vorig jaar in Macau is nu een populair item
Een schaalmodel van de goudkleurige Audi R8 LMS waarmee hij vorig jaar reed, is dit jaar zowel in 1:43 als in 1:18 een populair item bij de stand van modelautofabrikant Spark aan de buitenzijde van de paddock in Macau. "Ja, die heb ik zelf ook al thuis staan, die wilde ik echt graag hebben", zegt Frijns. "Dit jaar had ik ook wel weer zo'n soort kleur gewild, misschien zilver, omdat ik vorig jaar tweede geworden ben."

Frijns' Audi aan de haak in de paddock van Macau
Nu echter rijdt hij in antracietgrijs en fluorescerend geel met het opschrift 'Zauber', een marketingbureau. Na een goede start in de beide vrije trainingen was de 'zauber' er in de kwalificatie dus een beetje af. "Het was echt moeilijk", erkende Frijns. "Ik heb alles geprobeerd om er een goede rondetijd uit te krijgen. Ik was eigenlijk ook heel goed onderweg: ik was iets van zeven of acht tienden sneller dan de tijd die ik op mijn display had staan, maar toen kuste ik de muur bij Police en daardoor verloor ik alle grip omdat ik op het vuile baangedeelte kwam. In de daaropvolgende ronde had ik een 'snap' en ging ik rechtdoor de banden in."

De bandenstapels in Lisboa lieten hun sporen na
Toch laat Frijns het hoofd niet hangen: "Hier in Macau kan gewoon echt alles gebeuren, altijd. Dat hebben we vorig jaar wel gezien. Je hebt ook wat geluk nodig, je moet uit de ellende blijven en kijken waar je dan eindigt. Eerst morgen die kwalificatierace maar eens doorkomen, daarna zien we wel weer verder!"

Robin Frijns (2e van rechts) in gesprek met broers Laurens (2e van links) en Dries Vanthoor (links), die ook beide weten wat het is om schade te rijden in Macau