Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Liveblogs

F3/GT/WTCR: Liveblog Suncity Group 65th Macau Grand Prix

181116 Liveblog Marciello

16.45 uur:
Het is niet gedaan voordat het voorbij is. Dat bleek maar weer eens in de kwalificatie van de GT's in Macau, waar Augusto Farfus met de Schnitzer-BMW in eentijd van 2:17,357 minuten al nagenoeg zeker leek van de pole-position voor de kwalificatierace van morgen. Na het vallen van de finishvlag echter dook Mercedes-rijder Raffaele Marciello met 2:16,800 minuten daar riant onder. Zijn tijd was maar liefst 0,557 seconden sneller dan die van Farfus, en dat terwijl Marciello voorafgaand aan de kwalificatie nauwelijks een ronde op snelheid in Macau had kunnen rijden: gisteren waren er problemen met de stuurinrichting van zijn Mercedes, vanmorgen met de bodemplaat. Dat maakte hij nu echter ruimschoots goed met de snelste tijd. Een teleurgestelde Augusto Farfus moest genoegen nemen met de tweede startplaats, Marciello's Mercedes-merkgenoot Maro Engel kwalificeerde zich als derde. Daarachter zorgde Edoardo Mortara ervoor dat er zelfs drie Mercedessen in de top vier staan. De beide Manthey-Porsches van Earl Bamber en Laurens Vanthoor staan op de derde startrij. Daarachter volgt Robin Frijns met de Audi op de zevende positie. Voor onze landgenoot was de sessie voortijdig ten einde, toen hij voor Lisboa zijn rempunt miste en rechtdoor de bandenstapels in schoot. Christopher Haase, Dries Vanthoor (beide Audi) en Mathieu Jaminet (Porsche) completeren de top tien.

181116 Liveblog Ticktum pole

16.05 uur: Dan Ticktum, die na zijn Formule 3-winst van vorig jaar ditmaal terugkeerde om zijn Macau-titel te verdedigen, verschafte zich in ieder geval voor de kwalificatierace van morgenochtend vroeg de ideale uitgangspositie door de pole-position voor zich op te eisen. Zijn tijd van 2:09,910 minuten in de kwalificatie is de snelste ooit gereden ronde in Macau. "Ik was met mijn 2,11 van gisteren al heel tevreden, maar als eerste onder de 2,10 te rijden is wel heel cool", verklaarde de Britse Red Bull-junior, uitkomend voor het Motopark-team. Met Hitech-rijder Callum Ilott op de tweede plaats is de volledige eerste startrij in Britse hand. Daarachrer kwalificeeerde Carlin-coureur Sacha Fenestraz zich met een sterk slotoffensief als derde, voor routinier Joel Eriksson (Motopark) en de Chinees Zhou (Prema).

Uiteraard verliep de kwalificatie niet zonder incidenten. Na een kleine tien minuten gleed Van Amersfoort-rijder Soori bij het aanremmen van Lisboa de bandenrtapels in en nam daarbij de auto van de Japanner Katayama mee. Dat leidde tot een 'full course yellow'. Een rode vlag kwam er een crash van de Japanner Sho Tsuboi. Ook de Japanner Katayama crashte, evenals de Brit Ahmed. Na het laatstgenoemde incident, met nog zo'n acht minuten te gaan, was er opnieuw een 'full course yellow'. Op dat moment stond Joel Eriksson nog bovenaan, maar nadat er weer op volle snelheid kon worden gereden, nam eerst Ilott de leiding over en vervolgens bepaalde Ticktum het tempo. Op zijn eerste vliegende ronde pakte hij al de voorlopige pole met 2:10,198 minuten, om met zijn volgende poging het nieuwe kwalificatierecord te vestigen.

In de slotfase ging het weer mis: Sato crashte bij Moorish en blokkeerde de baan, Sasahara verloor bij het uitkomen van de laatste bocht de controle over zijn auto, knalde bij de R-Bend hard in de bandenstapels en nam de onfortuinlijke Joel Eriksson mee, die geen kant uitkon. Daarop werd de kwalificatie voortijdig gestaakt en niet meer hervat, omdat er toch nog maar een paar seconden op de klok stonden. Mick Schumacher sloot de sessie als negende af, Frederik Vesti was de beste Van Amersfoort-rijder op de 14e plaats, 18e in de totaaloptelling van de beide kwalificatieheats. Sophia Flörsch start als 20e, Keyvan Andres Soori als 25e.

181116 Liveblog Huff rear

15.00 uur: Drie uit drie: ook in de afsluitende kwalificatiegheat met één vliegende ronde voor de snelste vijf eindigde Rob Huff bovenaan. De tijd van 2:29,660 minuten leverde hem de pole-position voor de derde race op. De volgorde daarachter: Esteban Guerrieri, Norbert Michelisz, Jean-Karl Vernay en Yann Ehrlacher.

14.35 uur:
Ook in de tweede kwalificatie eindigde Rob Huff bovenaan. Met zijn tijd van 2:29,207 minuten voerde hij de tijdenlijst aan, 0,407 seconden voor Jean-Karl Vernay. Yann Ehrlacher wwrd als derde geklassseerd en Norbert Michelisz werd vierde, zodat er vier verschillende merken op de eerste vier plaatsen stonden. Ook Esteban Guerrieri mocht door naar Q3, hij kwalificeerde zich als vijfde. Tweevoudig DTM-kampioen Timo Scheider sloot in de Allinkl.com-Honda de sessie als tiende af en heeft daarmee de 'reversed grid pole position' voor de tweede race in handen.

14.05 uur:
Volkswagen, het merk waarmee hij rijdt, had in ons land ooit de slogan: 'Volkswagen, wie anders?'. Dat zou evenzeer van toepassing kunnen zijn op Rob Huff, want net als in de kwalificatie voor de eerste FIA WTCR-race van Macau vanmorgen was de Brit met zijn Golf TCR van Sébastien Loeb Racing ook in de eerste van de drie kwalificatieheats voor races twee en drie het snelst. Ditmaal reed hij 2:29,333, waarmee hij ruim een tiende sneller was dan Esteban Guerrieri in de Allinkl.com-Honda. Huffs SLR-teamgenoot Mehdi Bennani eindigde als derde, voor de drie Fransen Yann Ehrlacher (Allinkl.com-Honda), Jean-Karl Vernay (Leopard-Audi) en Yvan Muller (YMR-Hyundai). Norbert Michelisz (BRC-Hyundai), Pepe Oriola (Campos-Cupra), Timo Scheider (Allinkl.com-Honda), Fred Vervisch (Comtoyou-Audi), Kevin Ceccon (Romeo Ferraris-Alfa) en Nathaniel Berthon (Comtoyou-Audi) completeerden de top twaalf en mogen daarmee door naar Q2.

Dit in tegenstelling tot titelkandidaat Gabriele Tarquini, de leider in de tussenstand van het kampioenschap. De Italiaanse routinier miste zijn  rempunt voor Lisboa en ging frontaal de bandenstapels in. De schade was ogenschijnlijk gering, maar zijn Hyundai werd weggetakeld, waardoor hij niet meer verder kon rijden. Daardoor kwam hij niet verder dan de 14e plaats, wat derhalve zijn startpositie voor races twee en drie wordt. Ook Thed Björk krijgt een lastige opgave, want die start na zijn schade in de kwalificatie van vanmorgen in de beide races van zondag als 13e. Tom Coronel liet de 23e tijd aantekenen, wat voor de beide races op zondag dus ook zijn startpositie is.

13.00 uur: Ook de vrije training van de GT's kwam voortijdig aan zijn einde toen Macau-debutant Christopher Haase bij het uitkomen van de R-Bend, de laatste bocht voor start en finish, iets te wijd ging en met zijn Audi in de bandenstapels belandde. Omdat dat in de laatste minuut gebeurde, werd de training niet meer hervat. De snelste tijd was voor Nieuw-Zeelander Earl Bamber met de Porsche 911, die een tijd van 2:17,436 minuten liet noteren. Met Maro Engel (Mercedes-AMG) op de tweede plaats en onze landgenoot Robin Frijns (Audi) als derde stonden er drie verschillende merken op de eerste drie posities. Daarachter volgden Laurens Vanthoor (Porsche) als vierde, Augusto Farfus (BMW) en Edoardo Mortara (Mercedes-AMG), allemaal binnen 0,6 seconde. De drie Nissans in het veld waren daar ver van af: allemaal met ruim drie seconden achterstand eindigden Oliver Jarvis, Tsugio Matsuda en Alexandre Imperatori op de laatste drie posities.

181116 Liveblog Schumacher F3

12.15 uur:
Net als gisteren was ook vandaag Europees kampioen Mick Schumacher het snelst in de vrije training van de Formule 3. In de slotfase van de 40 minuten durende training reed de Duitser in de Dallara-Mercedes van het SJM Theodore Racing by Prema-team naar een tijd van 2:10,674 minuten, waarmee hij 0,091 seconden sneller was dan Carlin-rijder Callum Ilott. Met Jüri Vips als derde, Dan Ticktum als vijfde en Joel Eriksson als zesde had het Motopark-team opnieuw drie van zijn rijders in de top zes, alleen Jake Hughes (Hitech) wist zich nog daartussen te werken.

Behalve een paar rijders die hun rempunt misten voor Lisboa bleven noemenswaardige incidenten tot de laatste twee minuten uit. Toen echter raakte de Japanner Toshiki Oyu de muur en strandde op de baan, waarop de wedstrijdleider de rode vlag liet zwaaien. De training werd daarna niet meer hervat. Opnieuw gaf Sophia Flörsch de toon aan in het Van Amersfoort Racing-kamp, de rijdster uit München kwam tot de 17e tijd op net iets meer dan anderhalve seconde van Schumacher. Frederik Vesti werd een seconde daarachter als 21e geklasseerd, Keyvan Andres Soori werd 22.

181116 Livrblog WTCR Huff pole

9.45 uur: Esteban Guerrieri was al een feestje aan het vieren, maar toen perste Rob Huff er in de Sébastien Loeb Racing-Golf nog een geweldige ronde uit en kwam daarmee tot een tijd van 2:29,040 minuten, waarmee hij ruimschoots de eerste plaats voor zich opeiste. "Ik had al een goede eerste ronde, toen was er een rode vlag en daarna een gele vlag, toen ik weer op weg was naar ee snelle tijd. Ik wist dus dat er nog meer inzat", verklaarde Huff voor de Eurosport-microfoon van Alexandra Legouix. Uiteindelijk pakte de Brit bijna een halve seconde op Allinkl.com-Honda-rijder Guerrieri, die daarmee genoegen moest nemen met de tweede plaats. Yvan Muller kwalificeerde zich met de YMR-Hyundai als derde, voor zijn neef Yann Ehrlacher in de tweede Allinkl.com-Honda. Jean-Karl Vernay sloot de sessie als beste Audi-rijder op de vijfde plaats af. Tom Coronel verbeterde op zijn laatste run nog zijn klassering van 22 naar 20, maar de optimale snelheid zit er duidelijk niet in.

Eenmaal moest de sessie worden onderbroken, toen Thed Björk na een minuut of acht in de YMR-Hyundai bij Fishermen's Bend de muur had geraakt. Nadat de gestrande auto was verwijderd, kon de training worden hervat. Het enige andere noemenswaardige incident kwam op naam van Aurélien Panis, die bij Pailol een keer rechtdoor de banden in ging, maar zelf weer weg kon rijden en zijn training kon vervolgen. Dat hij daarna wat plastic van zijn Audi verloor, had verder geen invloed op de voortgang van de sessie.

vrijdag 8.30 uur: Goedemorgen vanuit Macau, waar vandaag voor de meeste series de kwalificaties op het programma staan, plus elk nog een vrije training voor de FIA GT World Cup en de FIA F3 World Cup. Die laatste categorie heeft later vanmiddag ook de tweede en beslissende kwalificatie, die de startopstelling voor de kwalificatierace van morgen bepaalt. Het programma voor vandaag luidt:

7.30-8.15 uur: 2e kwalificatie Motorcycle Grand Prix
8.50-9.30 uur: kwalificatie FIA WTCR
9.50-10.20 uur: kwalificatie Lotus Cup
10.40-11.10 uur: kwalificatie Macau Touring Car Cup
11.30-12.10 uur: 2e vrije training FIA F3 World Cup
12.30-13.00 uur: 2e vrije training FIA GT World Cup
13.35-14.50 uur: Q1-3 FIA WTCR
15.10-15.40 uur: 2e kwalificatie FIA F3 World Cup
16.10-16.40 uur: kwalificatie FIA GT World Cup

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet