Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Grand Prix van Vietnam vanaf 2020 op de kalender

GP Vietnam circuit

Terwijl we ons in Nederland hard maken voor een Grand Prix in eigen land, heeft Vietnam de buit al binnen. In april 2020 wordt in de straten van hoofdstad Hanoi de eerste Grand Prix van Vietnam gereden.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Formula 1.com

Vietnam is het eerste nieuwe evenement uit de koker van Liberty Media. Eerder leek die eer te beurt te vallen aan Miami, maar dat evenement voor 2019 is met ten minste een jaar uitgesteld. F1-baas Chase Carey: "Sinds we in 2017 in de sport zijn gestapt, zijn we aan het kijken naar nieuwe steden om de aantrekkingskracht van de Formule 1 te vergroten. Met de Vietnamese Grand Prix realiseren we deze ambitie. Hanoi is een van de leukste steden ter wereld, met een rijke historie en rooskleurige toekomst. Dat is de perfecte combinatie om een nieuw hoogtepunt op de F1-kalender te worden."

Vietnam is de vierde race in Azië, naast China, Japan en Singapore.

Het circuit
"Ons Motorsport-team heeft in samenwerking met de stad en promoter Vingroup een circuit samengesteld dat uitdagend is voor de rijders en voor toeschouwers spektakel garandeert", vervolgt Carey.

Het stratencircuit, het vierde na Monaco, Singapore en Azerbeidzjan, is 5,565 km lang, telt 22 bochten en 2 lange rechte stukken. Het is een semi-permanent stratencircuit dat deels loopt over bestaande wegen, aangevuld door speciaal aangelegd asfalt.

Ter inspiratie heeft het team van Hermann Tilke overal ter wereld inspiratie opgedaan – net zoals bij het circuit van Texas is gebeurd. Het mag dan wel een stratencircuit heten, maar het team heeft zijn best gedaan om 90-graden bochten, een grote bron voor treintje-rijden, te vermijden en een circuit te ontwerpen dat wheel-to-wheel racing mogelijk maakt.

GP Vietnam bocht 1-2

De bochten 1 en 2 zijn geïnspireerd door de eerste bochten van de Nürburgring – doorgaans een prima punt voor actie.

GP Vietnam bocht 12-15

De bochten 12 tot 15 doen denken aan de eerste sector in Monaco – die levert doorgaans meer mooie plaatjes dan inhaalacties.

GP Vietnam bocht 16-19

Bocht 16 tot 19 toont gelijkenissen met de S-bochten van Suzuka – wederom een mooie sectie, maar ook eentje waar dicht achter de voorganger rijden vaak moeilijk blijkt. Maar als het goed is wordt dit met de auto's van 2019 en 2020 gemakkelijker.

GP Vietnam rechte stuk

De laatste drie bochten tot slot is vergelijkbaar met Sepang: een snelle links-rechts-combinatie, gevolgd door een scherpe bocht en een lang recht stuk. Een foutje in die technische combinatie geeft de mogelijkheid om aan te vallen op het rechte stuk. Daarvan zijn er twee, met de langste 1,5 kilometer.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet