Peter Auto: Geen prijzen voor Nederlanders in Imola Classic

De Nederlandse deelnemers aan de Imola Classic hebben geen podiumplaatsen kunnen veroveren. In het regenachtige slotweekend van het Peter Auto-seizoen waren er geen bekers voor Michiel van Duijvendijk, Pascal Pandelaar en Jan Gijzen. Armand Adriaans was deze keer niet van de partij.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Carlo Senten (Retro Racing Magazine)
De weinige Nederlanders die actief waren op Imola, kwamen allemaal in actie in de Sixties Endurance-wedstrijd van zaterdag. Christophe van Riet won weer eens in zijn Cobra, met ruime voorsprong op de Cobra van Pierre-Alain & Erwin France, terwijl Michiel van Duijvendijk en Pascal Pandelaar net naast het GT2-podium grepen in hun 911.

Jan Gijzen en zijn Belgische co-equipier eindigden in hun Lister Knobbly op een verdienstelijke 14e plaats algemeen.

Gijzen kwam vervolgens ook nog aan de bak in de twee Greatest's Trophy-races. In zijn ouwe getrouwe Ferrari 275 GTB/4 finishte hij in de eerste race als achtste, de tweede race reed hij helaas niet uit - op de foto is te zien waarom niet. Afschin Fatemi (Porsche 904) versloeg Carlo & Alain Vögele (Porsche 904/6) in de eerste race, maar de Zwitsers zegevierden een dag later nadat Fatemi niet aan de start verscheen.

In CER1 ging de zege naar de watervlugge Chevron B19 van Maurizio Bianco, maar de dikke Lola T70 Mk3's van Christophe van Riet en Marc Devis/Martin O'Connell zaten de Italiaan kort op de hielen. 'Mr John of B' schreef samen met Soheil Ayari de GT-klasse op zijn naam, in hun Ford GT40, maar niet nadat 'usual suspects' Raymond Narac/Michel Lecourt (Porsche 911 RSR) door een diskwalificatie de klassewinst werd ontnomen.

Yves Scemama won met zijn Toj SC304 weer eens CER2, terwijl achter de Fransman Maxime Guenat (Lola T280) en Franco Meiners (Lancia Beta Montecarlo) streden om de tweede plaats. Guenat won die strijd met een halve seconde voorsprong, maar Meiners was wel de afgetekende winnaar van de GT's.

David Tomlin (Rondel M1) en Martin Stretton (March 712) verdeelden de buit in de laatste twee Euro F2 Classic-wedstrijden, die opnieuw niet meer dan zeven deelnemers trokken. Of dit initiatief van Stretton in 2019 nog een vervolg krijgt, was al een tijd de vraag, maar inmiddels is zeker dat de stekker eruit wordt getrokken en dat Stretton & Co. zich weer bij de HSCC F2 aansluiten, zoals twee weken geleden al op Dijon gebeurde.

In Group C kwamen gelukkig een gezonde 18 auto's aan de start. Steve Tandy overwon in de eerste race met zijn Spice-Cosworth SE90C, maar Michael Lyons (Gebhardt C91) was Tandy te vlug af in de tweede race. Die veroverde daarmee ook de titel, waarna na acht jaar trouwe dienst diens succesmonteur Matt Dobson afscheid nam. Hij wordt in de Formule E de monteur van Jean-Eric Vergne bij Tcheetah.

Geen Armand Adriaans deze keer in de Heritage Touring Cup, die werd gewonnen door de Capri 3100 RS van Steve Dance, met in zijn kielzog de 3.0 CSL van Christian Traber en de Capri 2600 RS van Grahame en Oliver Bryant.
