Indycar: Indycar test op COTA. Rossi zet de maatstaf
Drie Indycar teams waren gisteren present op COTA(Circuit of the Americas) dat door de Formule 1 de rug werd toegekeerd maar waar Indycar nu met open armen ontvangen wordt. De teams van A.J. Foyt en Andretti Autosport verzamelden data voor Firestone terwijl RC Enerson, die in 2016 voor het laatst reed bij Carlin aanwezig was voor een rookie test. RC Enerson reed in 2016 voor het laatst bij Dale Coyne Racing.
Alexander Rossi was de snelste man tijdens de bandentest op COTA.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
Indycar test op COTA. Rossi zet de maatstaf
Zowel Kanaan als Rossi legden beiden meer dan 100 ronden af ter voorbereiding van de wedstrijd die op 24 maart a.s. plaatsvindt. De bezoekersaantallen van de F1 zullen niet gehaald worden maar bij Indycar gaat men uit van ongeveer 50.000 toeschouwers.
Tony Kanaan: "Een zuivere baan. Een mix van Road America, Laguna Seca en een klein beetje van Sonoma. Een roadcourse waar je niet overal kunt passeren maar er zijn twee plekken waar het gemakkelijker is en andere zijn er om te proberen. Het gaat een spannende wedstrijd worden omdat de rondetijden ongeveer gelijk zullen zijn. En je hebt 20 auto's die kunnen winnen.
Geen F1 maar Indycar. Een betere of mindere show op COTA in maart?
We hebben veel rondjes op nieuwe banden afgelegd. Turn 16,17, 18 voor de pits zijn werkelijk erg lang. Maar er moet nog wel aan de nek gewerkt worden."
Bij Andretti Autosport begon men aan testdag met een vertrouwde set-up voor Alexander Rossi. Nadat men de rijhoogte had bijgesteld was de auto supersnel aldus Andretti engineer Jeremy Milless.
"De baan beschikt over 6 Turn 11 bochten van Sonoma. Er is één tweede versnellingsbocht, vijf eerste versnellingsbochten en wat hoge snelheidsbochten die erg snel zijn. De baan beschikt niet over medium speed bochten. Na de lange rechte stukken volgt er een langzame bocht. We hebben vooral aan de langzame bochten gewerkt" aldus de Andretti engineer. De verwachting is dat de Indycars bij het raceweekend van 22-24 maart zeker twee seconden sneller zullen zijn.
Tony Kanaan vindt nog wel dat er flink aan de nekspieren gewerkt moet worden.
Alexander Rossi was de snelste man tijdens de bandentest op COTA.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
Indycar test op COTA. Rossi zet de maatstaf
Zowel Kanaan als Rossi legden beiden meer dan 100 ronden af ter voorbereiding van de wedstrijd die op 24 maart a.s. plaatsvindt. De bezoekersaantallen van de F1 zullen niet gehaald worden maar bij Indycar gaat men uit van ongeveer 50.000 toeschouwers.
Tony Kanaan: "Een zuivere baan. Een mix van Road America, Laguna Seca en een klein beetje van Sonoma. Een roadcourse waar je niet overal kunt passeren maar er zijn twee plekken waar het gemakkelijker is en andere zijn er om te proberen. Het gaat een spannende wedstrijd worden omdat de rondetijden ongeveer gelijk zullen zijn. En je hebt 20 auto's die kunnen winnen.
Geen F1 maar Indycar. Een betere of mindere show op COTA in maart?
We hebben veel rondjes op nieuwe banden afgelegd. Turn 16,17, 18 voor de pits zijn werkelijk erg lang. Maar er moet nog wel aan de nek gewerkt worden."
Bij Andretti Autosport begon men aan testdag met een vertrouwde set-up voor Alexander Rossi. Nadat men de rijhoogte had bijgesteld was de auto supersnel aldus Andretti engineer Jeremy Milless.
"De baan beschikt over 6 Turn 11 bochten van Sonoma. Er is één tweede versnellingsbocht, vijf eerste versnellingsbochten en wat hoge snelheidsbochten die erg snel zijn. De baan beschikt niet over medium speed bochten. Na de lange rechte stukken volgt er een langzame bocht. We hebben vooral aan de langzame bochten gewerkt" aldus de Andretti engineer. De verwachting is dat de Indycars bij het raceweekend van 22-24 maart zeker twee seconden sneller zullen zijn.
Tony Kanaan vindt nog wel dat er flink aan de nekspieren gewerkt moet worden.