Formule 1: Daniel Ricciardo - 'Het is welletjes'
De 29-jarige Australische coureur met Italiaans bloed in zijn aderen is na de zoveelste tegenslag die hem de laatste tijd plaagt niet meer de stralende Sunny boy. Voor hem is het inmiddels welletjes. Sinds 2011 is hij actief in de Formule 1 onder andere bij HRT en Toro Rosso. Max Verstappen's teamcollega behaalde met Red Bull Racing acht overwinningen waaronder Monaco dit jaar. Een gesprek.
Door Anjès Verhey
Foto's: PR

Zoals we Daniel Ricciardo kennen, een vrolijke jongen met een "Big smile".
Autosport.nl: Van Red Bull naar het Renault F1 team in 2019. Waagstuk, carrièresprong of wanhoopsdaad?
Daniel: Carrièresprong. Maar gedeeltelijk een waagstuk. Met de resources van Renault ben ik daar echter nauwelijks bang voor.
Autosport.nl: Jouw vrolijke zuidelijke natuur... past die beter bij het joie de vivre van Renault?
Daniel: Vergis je niet in mij noch in Renault. Er is een tijd voor grapjes maar voor mij en Renault geldt dat de tijd voor serieus werken en presteren steeds voorop staat. We willen aan het front meestrijden in 2019. Uiteraard is de titel ons uiteindelijke doel.
Autosport.nl: Met onder andere het 'schoendrinken' heb je je onsterfelijk gemaakt. Zit dat in je Italiaanse natuur?
Daniel: Dat is mijn gimmick! Ik kijk altijd naar de sunny side of life. Italiaans? Kan een trekje zijn, ja. Maar ik ben wel een echte Aussie!
Daniel Ricciardo gaat altijd tot het uiterste en vergt veel van zichzelf en de wagen.
Autosport.nl: Je roert de sunny side of life aan. Maar na je uitval in de Amerikaanse Grand Prix was je ronduit woedend.
Daniel: Ik trok het even niet meer. Zeer vroeg in een veelbelovende positie liggend al uitgeschakeld (accu) worden dat wilde ik niet geloven en niet accepteren. Als het bij een keertje pech blijft nou ja, dan kijk ik positief naar de volgende race. Nu móest ik mijn frustraties kwijt na een reeks van niet te stuiten tegenslag. Het is welletjes geweest, vind ik.
Autosport.nl: Je hebt kennelijk met je vuist een gat in de muur van je box geslagen?
Daniel: Nou ja...., mag ik een keer uit mijn bol gaan en woedend zijn?!
Autosport.nl: Naar Renault's F1 team, was Ferrari voordien een serieuze optie voor je?
Daniel: Beslist. Maar bij wie van ons niet?. Zij, Ferrari, hadden echter al een ander plan getrokken met Charles Leclerc uit hun juniorprogramma. So, that was that!
Max Verstappen en Daniel Ricciardo hebben samen altijd de grootste lol.
Autosport.nl: Hoewel jij het eerste deel van het seizoen beter presteerde dan Max kreeg hij alle aandacht. Stak je dat?
Daniel: Max kreeg aanvankelijk alle pech voor zijn kiezen. Kon weinig laten zien terwijl ik in de tweede helft tegen de pechduivel aanliep. In feite ruilden we kennelijk! Zo gaat dat nu eenmaal en daar moet je doorheen zien te bijten. Al die Max-aandacht steekt me niet maar betekent wel een extra druk op mij. Max is een sterke snelle coming man en ik ben niet jaloers aangelegd.
Autosport.nl: Er wordt gesuggereerd dat je onder die Max aandacht uitwilde. Vandaar je uitstap bij Red Bull Racing.
Daniel: Er wordt zoveel beweerd, geschreven en geroepen. Maar het is voor mij de juiste tijd om nog een nieuwe kans te pakken en die biedt Renault me. Zo simpel ligt dat.
Autosport.nl: Wat verwacht je met Renault te kunnen bereiken?
Daniel: Renault heeft de leerjaren achter de rug en zal vol voor het beste resultaat gaan. Ik ben in mijn loopbaan nu op een punt aangekomen waar het erop of eronder is. Ik heb er het volste vertrouwen in en zie deze unieke kans als een nieuw begin. Bovendien zullen de motoren mannen in Viry niets onbeproefd laten om die nu nog ontbrekende pk's te vinden. Als Mercedes en Ferrari dat lukt moet Renault dat zeker ook kunnen.
De laatste overwinning van Daniel Ricciardo was in Monaco dit seizoen. Hopen dat we dit weer snel gaan zien.
Autosport.nl: Heb je invloed/inspraak bij de ontwikkeling van de 2019 wagen. Technisch? Tenslotte heb je veel ervaring met de Renault motor bij je huidige team.
Daniel: Als rijder ben je het uiteindelijke proefkonijn voor de ingenieurs. Die zijn dus afhankelijk van jouw rapportage over hoe de wagen zich onder alle verschillende omstandigheden gedraagt. In die zin hebben alle coureurs dus invloed op de (door-) ontwikkeling van de wagen. Maar het is niet zo dat ik een say heb in de initiële ontwikkeling en constructie van mijn auto. Dat is heel specialistisch werk dat zich op een vrijwel onbegrijpelijk technisch niveau beweegt.
Autosport.nl: Wat telt meer voor jou, plezier, populariteit of WK-punten?
Daniel: WK-punten bepalen je status. In het team, te midden van je collega's en bij het publiek. Dat wil niet zeggen dat ik er geen plezier in heb! Om populariteit geef ik minder al lijkt dat voor de buitenwereld misschien wél zo te zijn. Maar het is leuk om in mijn vaderland een beetje boven de rest uit te steken door mijn beroep en vooral als ik het goed doe.
Autosport.nl: Nog 3 races dit seizoen.... laat de pechduivel je in Mexico (28 okt.) los?
Daniel: Als jij voor mij wilt duimen........?!
In Amerika sloeg de pechduivel toe. Hopen dat het in de resterende races Daniel bespaart blijft.
Door Anjès Verhey
Foto's: PR

Zoals we Daniel Ricciardo kennen, een vrolijke jongen met een "Big smile".
Autosport.nl: Van Red Bull naar het Renault F1 team in 2019. Waagstuk, carrièresprong of wanhoopsdaad?
Daniel: Carrièresprong. Maar gedeeltelijk een waagstuk. Met de resources van Renault ben ik daar echter nauwelijks bang voor.
Autosport.nl: Jouw vrolijke zuidelijke natuur... past die beter bij het joie de vivre van Renault?
Daniel: Vergis je niet in mij noch in Renault. Er is een tijd voor grapjes maar voor mij en Renault geldt dat de tijd voor serieus werken en presteren steeds voorop staat. We willen aan het front meestrijden in 2019. Uiteraard is de titel ons uiteindelijke doel.
Autosport.nl: Met onder andere het 'schoendrinken' heb je je onsterfelijk gemaakt. Zit dat in je Italiaanse natuur?
Daniel: Dat is mijn gimmick! Ik kijk altijd naar de sunny side of life. Italiaans? Kan een trekje zijn, ja. Maar ik ben wel een echte Aussie!

Autosport.nl: Je roert de sunny side of life aan. Maar na je uitval in de Amerikaanse Grand Prix was je ronduit woedend.
Daniel: Ik trok het even niet meer. Zeer vroeg in een veelbelovende positie liggend al uitgeschakeld (accu) worden dat wilde ik niet geloven en niet accepteren. Als het bij een keertje pech blijft nou ja, dan kijk ik positief naar de volgende race. Nu móest ik mijn frustraties kwijt na een reeks van niet te stuiten tegenslag. Het is welletjes geweest, vind ik.
Autosport.nl: Je hebt kennelijk met je vuist een gat in de muur van je box geslagen?
Daniel: Nou ja...., mag ik een keer uit mijn bol gaan en woedend zijn?!
Autosport.nl: Naar Renault's F1 team, was Ferrari voordien een serieuze optie voor je?
Daniel: Beslist. Maar bij wie van ons niet?. Zij, Ferrari, hadden echter al een ander plan getrokken met Charles Leclerc uit hun juniorprogramma. So, that was that!

Autosport.nl: Hoewel jij het eerste deel van het seizoen beter presteerde dan Max kreeg hij alle aandacht. Stak je dat?
Daniel: Max kreeg aanvankelijk alle pech voor zijn kiezen. Kon weinig laten zien terwijl ik in de tweede helft tegen de pechduivel aanliep. In feite ruilden we kennelijk! Zo gaat dat nu eenmaal en daar moet je doorheen zien te bijten. Al die Max-aandacht steekt me niet maar betekent wel een extra druk op mij. Max is een sterke snelle coming man en ik ben niet jaloers aangelegd.
Autosport.nl: Er wordt gesuggereerd dat je onder die Max aandacht uitwilde. Vandaar je uitstap bij Red Bull Racing.
Daniel: Er wordt zoveel beweerd, geschreven en geroepen. Maar het is voor mij de juiste tijd om nog een nieuwe kans te pakken en die biedt Renault me. Zo simpel ligt dat.
Autosport.nl: Wat verwacht je met Renault te kunnen bereiken?
Daniel: Renault heeft de leerjaren achter de rug en zal vol voor het beste resultaat gaan. Ik ben in mijn loopbaan nu op een punt aangekomen waar het erop of eronder is. Ik heb er het volste vertrouwen in en zie deze unieke kans als een nieuw begin. Bovendien zullen de motoren mannen in Viry niets onbeproefd laten om die nu nog ontbrekende pk's te vinden. Als Mercedes en Ferrari dat lukt moet Renault dat zeker ook kunnen.

Autosport.nl: Heb je invloed/inspraak bij de ontwikkeling van de 2019 wagen. Technisch? Tenslotte heb je veel ervaring met de Renault motor bij je huidige team.
Daniel: Als rijder ben je het uiteindelijke proefkonijn voor de ingenieurs. Die zijn dus afhankelijk van jouw rapportage over hoe de wagen zich onder alle verschillende omstandigheden gedraagt. In die zin hebben alle coureurs dus invloed op de (door-) ontwikkeling van de wagen. Maar het is niet zo dat ik een say heb in de initiële ontwikkeling en constructie van mijn auto. Dat is heel specialistisch werk dat zich op een vrijwel onbegrijpelijk technisch niveau beweegt.
Autosport.nl: Wat telt meer voor jou, plezier, populariteit of WK-punten?
Daniel: WK-punten bepalen je status. In het team, te midden van je collega's en bij het publiek. Dat wil niet zeggen dat ik er geen plezier in heb! Om populariteit geef ik minder al lijkt dat voor de buitenwereld misschien wél zo te zijn. Maar het is leuk om in mijn vaderland een beetje boven de rest uit te steken door mijn beroep en vooral als ik het goed doe.
Autosport.nl: Nog 3 races dit seizoen.... laat de pechduivel je in Mexico (28 okt.) los?
Daniel: Als jij voor mij wilt duimen........?!
