Retro: Ook titel voor Mercedes in Tourenwagen Classics. Succes voor de Nederlanders
In het kader van de DTM Finale op Hockenheim vond ook de slotwedstrijd van de populaire Tourenwagen Classics plaats. En amper een uur nadat Gary Paffett de DTM titel had binnen gehaald, sleepte het merk uit Stuttgart voor de tweede achtereenvolgende maal de Tourenwagen Classics titel ook nog eens binnen.
Ook DTM. De geschiedenis herhaalt zich. Van Ommen, Mayländer en Rupp(Fisichella....) maken de show in Hockenheim.
Tekst en Foto's Willem J. Staat
Back to the ninetees? No 2018
Ook titel voor Mercedes in Tourenwagen Classics. Succes voor de Nederlanders
Oude tijden herleefden afgelopen weekend in het Motodrom van Hockenheim. Zelfs in de Tourenwagen Classics haalde het merk van de driepuntige ster nog een titel binnen. Voor de finale op Hockenheim ontving de organisatie een record van maar liefst 35 inschrijvingen waaronder diverse unieke DTM/BTCC/STW bolides. Oud Mercedes fabriekscoureur Jörg van Ommen kwalificeerde zich met exact dezelfde Mercedes AMG C-Klasse DTM als vierde en zorgde vooral in de openingsfase van de wedstrijd voor enorm veel spektakel met zijn oude merkencollega's Bernd Mayländer en Klaus Ludwig. Helaas moest van Ommen na negen ronde de wedstrijd staken.
F1 safetycar rijder Bernd Mayländer had ervan genoten.
Nadat Van Ommen uit beeld verdwenen was werd het een Mercedes onderonsje tussen de bolides van de combinatie Thorsten Stadtler/Bernd Mayländer, Jörg Hatscher/Klaus Ludwig (Mercedes C-Klasse DTM) en de bloedmooie Alfa 155 V6 ITC van Stefan Rupp. Zij eindigden ook in deze volgorde. Voor Jörg Hatscher betekende het zijn tweede achtereenvolgende Tourenwagen Classics Titel met de Mercedes AMG DTM C- Klasse. Overigens is dit het ex- Ellen Lohr Chassis. Hatscher/Ludwig wonnen de wedstrijd met een ex Jan Magnussen bolide. Een dubbele titel bij het DTM Mercedes afscheid op Hockenheim. Mooier konden de locals uit Baden Württemberg het zich eigenlijk niet wensen.
Marc Seesing goed bezig op Hockenheim afgelopen weekend.
BMW M3 successen voor de Nederlanders
Binnen de Tourenwagen Classics was de DTM/Groep A klasse met 14 inschrijvingen wel het sterkst bezet. De combinatie Ralph Bar/Grohs werd na de kwalificatie naar achterste regionen in de startopstelling terugverwezen en reden een mooie inhaalwedstrijd. Uiteindelijk zouden zij als negende algemeen en derde in de klasse eindigen. In hun klasse werden zij kampioen maar in de titelstrijd moesten zij met een derde plek genoegen nemen. De Nederlander Marc Seesing kwam met zijn FINA M3 verrassend als zevende over de streep en pakte de overwinning in de DTM/Groep A klasse!
Marc Seesing. Direct vanaf het begin in de Tourenwagen Classics actief.
Marc Seesing is al vanaf het ontstaan van de Tourenwagen Classics actief. Eerst in de Youngtimers(2011) en later met een originele BMW Motorsport roadversie die tot wedstrijd versie werd omgeturnd en van een 2,3L Motor werd voorzien. De auto is geheel volgens Groep A specificatie opgebouwd Vanaf een 18e plek algemeen kwam Seesing als zevende algemeen over de finish. Na het uitvallen van de Ford Sierra RS 500 van Michael Schneider/Sebastian Asch was de weg vrij voor een fraaie klasse-overwinning.
Hessel/Schmickler vielen helaas uit.
Series organisator Marc Hessel deelt ditmaal zijn BMW M3 samen met Frank Schmickler, die eveneens jarenlang in de DTM uitkwam. Nadat Hessel de M3 van Schmickler had overgenomen moest hij na een furieuze inhaaljacht met een kapotte gaskabel definitief opgeven.
Sjacco Griffioen, een oude bekende, nu actief in de Tourenwagen Classics en met succes.
Sjacco Griffioen, vroeger in de VLN en diverse andere klasses actief, eindigt met zijn BMW M3 als vijfde en eindigt als eerste in het Groep H klassement. Achter Griffioen eindigt de Mercedes combinatie Gerbert Luttikhuis/Kurt Thiim als zesde. Voor Luttikhuis een mooi resultaat want hij wordt met zijn Mercedes kampioen in de Klasse 2 DTM/Groep H.
Ondanks veel pech toch kampioen in Klasse 4.
Ondanks veel pech gedurende het slotweekend wint Alexander Schmidt met de fraaie ex Alain Menu BTCC Renault Laguna de titel in de STW/BTCC klasse. Schmidt moest in de eerste ronde al met een kapotte remschijf opgeven. En ook zijn directe concurrent Gerhard Füller werd met de ex Uwe Alzen Opel Vectra was na een zware trainingscrash geen partij meer.
Titel voor Gerbert Luttikhuis met zijn Mercedes 190E EVO2
35 auto's bij de Finale en het startveld gaat nog verder groeien zo begrepen wij in Hockenheim. Diverse partijen zouden bij enkele teams c.q. fabrikanten nog de nodige restbestanden uit het verleden opgekocht hebben. Mooier kan eigenlijk niet.
Mayländer Van Ommen wat een duel.
Uitslag Hockenheim
1. Jörg Hatscher/Klaus Ludwig (D), Mercedes-Benz AMG C-Klasse ITC, 40:04.080 Min. (136,987 km/h)
2. Thorsten Stadler/Bernd Mayländer (D), Mercedes-Benz AMG C-Klasse DTM, + 10.829 Sek.
3. Stefan Rupp (D), Alfa Romeo 155 V6 ITC, + 15,518 Sek.
Pole Position: Stadler/Mayländer, 1:45.713 Min. (155,765 km/h)
Snelste ronde: Rupp, 1:46.437 Min. (154,706 km/h)
Stefan Rupp, met de snelle Alfa 155 V6 ITC in actie.
Eindstad kampioenschap
1: Thorsten Stadler (D), Mercedes-Benz AMG C-Klasse ITC
2: Jörg Hatscher (D), Mercedes-Benz AMG C-Klasse ITC
3: Ralph Bahr (D) und Harald Grohs (D), BMW E30 M3
De Zwitser Jörg Dürig kwam met zijn fraaie Eggenberger 635 CSI alleen tijdens de trainingen in actie.
Kampioenen per klasse
Klasse 1 (DTM/ITC): Jörg Hatscher (D), Mercedes-Benz AMG C-Klasse ITC
Klasse 2 (DTM/Gruppe H): Gerbert Luttikhuis (NL), Mercedes 190E EVO2
Klasse 3 (DTM/Gruppe A): Ralph Bahr (D) und Harald Grohs (D), BMW E30 M3
Klasse 4 (STW/BTCC): Alexander Schmidt (D), Renault Laguna BTCC
Klasse 5 (DTC/Gruppe N): Ferdi Weischenberg, Mercedes 190E 2,5 DTC
Zelfs de moderne dames zijn van de Tourenwagen Classics onder de indruk. Retro is in.
Ook DTM. De geschiedenis herhaalt zich. Van Ommen, Mayländer en Rupp(Fisichella....) maken de show in Hockenheim.
Tekst en Foto's Willem J. Staat
Back to the ninetees? No 2018
Ook titel voor Mercedes in Tourenwagen Classics. Succes voor de Nederlanders
Oude tijden herleefden afgelopen weekend in het Motodrom van Hockenheim. Zelfs in de Tourenwagen Classics haalde het merk van de driepuntige ster nog een titel binnen. Voor de finale op Hockenheim ontving de organisatie een record van maar liefst 35 inschrijvingen waaronder diverse unieke DTM/BTCC/STW bolides. Oud Mercedes fabriekscoureur Jörg van Ommen kwalificeerde zich met exact dezelfde Mercedes AMG C-Klasse DTM als vierde en zorgde vooral in de openingsfase van de wedstrijd voor enorm veel spektakel met zijn oude merkencollega's Bernd Mayländer en Klaus Ludwig. Helaas moest van Ommen na negen ronde de wedstrijd staken.
F1 safetycar rijder Bernd Mayländer had ervan genoten.
Nadat Van Ommen uit beeld verdwenen was werd het een Mercedes onderonsje tussen de bolides van de combinatie Thorsten Stadtler/Bernd Mayländer, Jörg Hatscher/Klaus Ludwig (Mercedes C-Klasse DTM) en de bloedmooie Alfa 155 V6 ITC van Stefan Rupp. Zij eindigden ook in deze volgorde. Voor Jörg Hatscher betekende het zijn tweede achtereenvolgende Tourenwagen Classics Titel met de Mercedes AMG DTM C- Klasse. Overigens is dit het ex- Ellen Lohr Chassis. Hatscher/Ludwig wonnen de wedstrijd met een ex Jan Magnussen bolide. Een dubbele titel bij het DTM Mercedes afscheid op Hockenheim. Mooier konden de locals uit Baden Württemberg het zich eigenlijk niet wensen.
Marc Seesing goed bezig op Hockenheim afgelopen weekend.
BMW M3 successen voor de Nederlanders
Binnen de Tourenwagen Classics was de DTM/Groep A klasse met 14 inschrijvingen wel het sterkst bezet. De combinatie Ralph Bar/Grohs werd na de kwalificatie naar achterste regionen in de startopstelling terugverwezen en reden een mooie inhaalwedstrijd. Uiteindelijk zouden zij als negende algemeen en derde in de klasse eindigen. In hun klasse werden zij kampioen maar in de titelstrijd moesten zij met een derde plek genoegen nemen. De Nederlander Marc Seesing kwam met zijn FINA M3 verrassend als zevende over de streep en pakte de overwinning in de DTM/Groep A klasse!
Marc Seesing. Direct vanaf het begin in de Tourenwagen Classics actief.
Marc Seesing is al vanaf het ontstaan van de Tourenwagen Classics actief. Eerst in de Youngtimers(2011) en later met een originele BMW Motorsport roadversie die tot wedstrijd versie werd omgeturnd en van een 2,3L Motor werd voorzien. De auto is geheel volgens Groep A specificatie opgebouwd Vanaf een 18e plek algemeen kwam Seesing als zevende algemeen over de finish. Na het uitvallen van de Ford Sierra RS 500 van Michael Schneider/Sebastian Asch was de weg vrij voor een fraaie klasse-overwinning.
Hessel/Schmickler vielen helaas uit.
Series organisator Marc Hessel deelt ditmaal zijn BMW M3 samen met Frank Schmickler, die eveneens jarenlang in de DTM uitkwam. Nadat Hessel de M3 van Schmickler had overgenomen moest hij na een furieuze inhaaljacht met een kapotte gaskabel definitief opgeven.
Sjacco Griffioen, een oude bekende, nu actief in de Tourenwagen Classics en met succes.
Sjacco Griffioen, vroeger in de VLN en diverse andere klasses actief, eindigt met zijn BMW M3 als vijfde en eindigt als eerste in het Groep H klassement. Achter Griffioen eindigt de Mercedes combinatie Gerbert Luttikhuis/Kurt Thiim als zesde. Voor Luttikhuis een mooi resultaat want hij wordt met zijn Mercedes kampioen in de Klasse 2 DTM/Groep H.
Ondanks veel pech toch kampioen in Klasse 4.
Ondanks veel pech gedurende het slotweekend wint Alexander Schmidt met de fraaie ex Alain Menu BTCC Renault Laguna de titel in de STW/BTCC klasse. Schmidt moest in de eerste ronde al met een kapotte remschijf opgeven. En ook zijn directe concurrent Gerhard Füller werd met de ex Uwe Alzen Opel Vectra was na een zware trainingscrash geen partij meer.
Titel voor Gerbert Luttikhuis met zijn Mercedes 190E EVO2
35 auto's bij de Finale en het startveld gaat nog verder groeien zo begrepen wij in Hockenheim. Diverse partijen zouden bij enkele teams c.q. fabrikanten nog de nodige restbestanden uit het verleden opgekocht hebben. Mooier kan eigenlijk niet.
Mayländer Van Ommen wat een duel.
Uitslag Hockenheim
1. Jörg Hatscher/Klaus Ludwig (D), Mercedes-Benz AMG C-Klasse ITC, 40:04.080 Min. (136,987 km/h)
2. Thorsten Stadler/Bernd Mayländer (D), Mercedes-Benz AMG C-Klasse DTM, + 10.829 Sek.
3. Stefan Rupp (D), Alfa Romeo 155 V6 ITC, + 15,518 Sek.
Pole Position: Stadler/Mayländer, 1:45.713 Min. (155,765 km/h)
Snelste ronde: Rupp, 1:46.437 Min. (154,706 km/h)
Stefan Rupp, met de snelle Alfa 155 V6 ITC in actie.
Eindstad kampioenschap
1: Thorsten Stadler (D), Mercedes-Benz AMG C-Klasse ITC
2: Jörg Hatscher (D), Mercedes-Benz AMG C-Klasse ITC
3: Ralph Bahr (D) und Harald Grohs (D), BMW E30 M3
De Zwitser Jörg Dürig kwam met zijn fraaie Eggenberger 635 CSI alleen tijdens de trainingen in actie.
Kampioenen per klasse
Klasse 1 (DTM/ITC): Jörg Hatscher (D), Mercedes-Benz AMG C-Klasse ITC
Klasse 2 (DTM/Gruppe H): Gerbert Luttikhuis (NL), Mercedes 190E EVO2
Klasse 3 (DTM/Gruppe A): Ralph Bahr (D) und Harald Grohs (D), BMW E30 M3
Klasse 4 (STW/BTCC): Alexander Schmidt (D), Renault Laguna BTCC
Klasse 5 (DTC/Gruppe N): Ferdi Weischenberg, Mercedes 190E 2,5 DTC
Zelfs de moderne dames zijn van de Tourenwagen Classics onder de indruk. Retro is in.