Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Vier dagen historisch genieten op Porsche Rennsport Reunion

181001 RRVI opening


Het afgelopen weekeinde stond voor Porsche-liefhebbers geheel in het teken van de zesde editie van de Porsche Rennsport Reunion op het circuit van Laguna Seca in Californië. In totaal 81.500 bezoekers kwamen af op het evenement, waar de rijke racehistorie van Porsche centraal stond. AUTOSPORT.NL was er ook en maakte een impressie. Een uitgebreide fotoreeks is te vinden aan het eind van het artikel.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Porsche, Rebocar Automotive Productions

181001 RRVI 30
Meerijden met Gijs van Lennep in de Porsche 718 RS60

Gijs van Lennep heeft het duidelijk naar zijn zin. "Dit is toch gaaf?", vraagt hij retorisch. "Al die mannen van vroeger, de auto's van toen, in een mooie omgeving. We worden natuurlijk wel allemaal ouder. Het wel een beetje van 'oh, die is er nog, en die is er ook nog'. Buiten evenementen als dit om heb ik met de meesten niet zo regelmatig contact, maar hier ontmoet je elkaar weer en kun je weer eens leuk bijpraten. En met leuke auto's rijden natuurlijk." Wat heet: uw verslaggever vergezelt de tweevoudig Le Mans-winnaar op zondagochtend voor drie paraderonden over het circuit in een 718 RS60, een van de drie race-Porsches die zijn afgebeeld op het affiche en het programmaboek van het evenement. Het is geen wedstrijd, maar Van Lennep geeft de lage lichtgewicht tweezitter goed de sporen. "Tuurlijk, je moet wel een beetje gasgeven", vindt hij. En terecht.

181001 RRVI 33
Brian Redman was ooit samen met Bob Carlson initiatiefnemer van de Rennsport Reunion

"Ik verdien er nu niks meer mee"
De Porsche Rennsport Reunion werd in 2001 in het leven geroepen door oud-coureur Brian Redman, die samen met zijn zoon James een evenement wilde organiseren en in Bob Carlson, de actieve PR-man van Porsche Cars North America, een medestander vond. Zo werd de eerste editie in 2001 gehouden op het circuit van Lime Rock ten noorden van New York. De première was direct een succes, zodat de volgende Rennsport Reunion in 2004 in Daytona gehouden werd, waar veel meer ruimte was. Daar vond in 2007 ook de derde aflevering plaats. Na het plotseling overlijden van PR-man Bob Carlson, die met de Amerikaanse Porsche-importeur de volledige organisatie van het evenement had overgenomen, duurde het tot 2011 voordat de volgende editie plaatsvond. Van de oostkust verhuisde de Rennsport Reunion naar de westkust, naar het circuit van Laguna Seca in Californië. Geen slechte keuze, want van alle Porsches die naar de VS geïmporteerd werden, bevindt zich ongeveer de helft in Californië. Als het een apart land zou zijn, was het voor Porsche in omvang de zesde afzetmarkt wereldwijd. In 2015 was er de vijfde Rennsport Reunion, dit jaar vond dus de zesde editie plaats. "Het is prachtig om te zien hoe het evenement gegroeid is tot waarschijnlijk wel het grootste Porsche-evenement ter wereld", zegt initiatiefnemer Redman. "Alleen jammer dat wij niks meer met de organisatie te maken hebben, ik verdien er niks meer mee. Aan de andere kant geeft het me wel de gelegenheid er lekker rustig van te genieten!"

181001 RRVI 36

En te genieten viel er volop. Ter gelegenheid van het 70-jarig jubileum had Porsche heel wat auto's uit de fabriekscollectie naar Laguna Seca laten brengen, particuliere verzamelaars zorgden voor de overige Porsches. In de paddock was met sponsoring van Chopard een grote expositie ingericht met 70 belangrijke auto's uit de historie van het merk, van de 'Berlin-Rom-Wagen' uit het museum Prototyp in Hamburg en vroege 356'en via raceauto's als de 904, 906, 908, 910, 917, 956 en 956, de McLaren-Formule 1 met TAG-Porsche-turbomotor en dePorsche Indycars tot aan diverse derivaten van de 911 en de recente 919 Hybrid-LMP1-sportwagen. Verderop, in de pitboxen, stond nog eens een selectie van zo'n 20 bijzondere auto's, zoals de Le Mans-winnende 917 van Gijs van Lennep uit 1971, de Dakar-winnende 959 uit 1986, de 911 GT1 die in 1998 Le Mans won, de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur uit 2008, de 911 GT3 R met vliegwiel-hybride, de meest recente 911 RSR en als klapstuk de 919 Hybrid Evo, die op Laguna Seca echt zijn allerlaatste ronden draaide, alvorens de auto in het museum verdwijnt. Of er ook op het Californische circuit een record gevestigd is, zoals eerder in Spa-Francorchamps en op de Nürburgring-Nordschleife, werd nog niet gecommuniceerd, maar gezien de wijze waarop coureur Neel Jani ermee tekeer ging, zou het ons niet verbazen.

181001 RRVI 19
Neel Jani ging hard met de 919 Hybrid Evo

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet