Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Kees Nierop een van de 'Porsche Legends' tijdens Rennsport Reunion VI

180929 RRVI Nierop 1
Kees Nierop rijdt op de Rennsport Reunion een ex-Kremer-934

Hij is misschien niet de bekende Porsche-coureur tijdens de Rennsport Reunion op Laguna Seca, maar behoort als winnaar van de 12 Uur van Sebring in 1983 en fabriekrijder voor Porsche met de 961 in Le Mans wel degelijk tot de 'Porsche Legends'. Hij staat in het programmaboek als Canadees, naar het land waar hij in 1974 met zijn ouders naartoe verhuisde, maar hij verloochent zijn Nederlandse afkomst geenszins. Tijd dus om weer eens bij te praten met Kees Nierop.

Tekst: René de Boer (vanuit Laguna Seca. Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

"We zien elkaar op Laguna Seca!" Al een aantal dagen voor het evenement kwam het bericht van Kees Nierop via Facebook en inderdaad was het weer een genoegen om hem bij het Porsche-evenement te treffen. Drie jaar geleden kon uw verslaggever vanwege DTM-verplichtingen op de Nürburgring niet bij de Rennsport Reunion zijn – iets wat hij nog steeds betreurt – waar Nierop wel reed, dus nu kwam het na enkele jaren weer tot een weerzien. We beschreven het verhaal van Kees Nierop al uitgebreid ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van zijn overwinning in Sebring.

180929 Nierop 2
De namen van de coureurs die in 1977 in Le Mans met de Porsche reden, staan er nog op

Op Laguna Seca rijdt hij, net als drie jaar geleden, in klasse 4, de 'Weissach Cup'. De auto waarmee Nierop in actie komt is de in 1976 gebouwde Kremer-Porsche 934 Turbo, chassisnummer 0060022 volgens de Kremer-nummering en 9306700166 volgens de Porsche-numerologie, waarmee Bob Wollek, 'Steve' (alias Jean-Pierre Wielemans, uit de Belgische bierbrouwersdynastie) en Philippe Gurdjian in 1977 als zevende algemeen en als winnaars van de GT-klasse in Le Mans eindigden.

180929 Nierop 4
Verwijzing naar de historie op het stuurwiel

Een goudkleurig plaatje met ingegraveerde inscriptie in het Duits, aangebracht op het stuurwiel, bevestigt de historie van de wit-blauwe raceauto. "Het is een echte 934. De huidige eigenaar, Jim Edwards, heeft hem volledig laten restaureren", zegt Nierop. "Alle nummers kloppen, het is een van de auto's die je echt zonder schade weer aan de finish wil brengen, want het is echt een stuk autosporthistorie."

180929 Nierop 3
Ondanks de forse achtervleugel biedt de auto volgens Nierop op de achteras weinig grip

Brengt de auto bij Nierop weer herinneringen naar boven? "Jazeker! Hij is een beetje als de 934 die we in Sebring reden toen we daar wonnen, maar dat was eigenlijk een 935 die teruggebouwd was naar de specificatie van de 934. Deze auto is een kleine zes jaar ouder, heel puur, minder ontwikkeld. Hier moer je rekening houden met wanneer de power erin komt, en je moet zorgen dat je aan de achterkant voldoende grip heeft, want hij heeft geen downforce. Wat hij wel heeft, zijn uitstekende remmen,die zijn echt heel goed. Ik kan dus prima vertragen voor de bochten, dan vroeg weer op het gas, proberen dat beruchte turbogat van tweeënhalve seconde op te vangen om zo vroeg mogelijk weer over voldoende vermogen te kunnen beschikken."

180929 Nierop 5
Plastic om de bumper verder naar voren te plaastsen en met popnagels vastzegette spatbordverbreders

"Het is een feest om hier weer te zijn", zegt Nierop over de Rennsport Reunion. "Zoveel bekenden, prachtige auto's, een geweldige sfeer en een prachtig circuit. Ik heb inmiddels ook Paul van Splunteren leren kennen, de directeur van de Nederlandse Porsche-importeur Pon. Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat het echt een droomwens van mij is om een keer op Zandvoort te rijden, waar mijn vader vroeger racete. Dat is er nooit van gekomen, dus toen ik hoorde dat de 961, waarmee ik in Le Mans racete, naar Zandvoort kwam voor de historische Grand Prix, deed het me best wel een beetje pijn dat ik dat weekeinde niet kon. Hopelijk lukt het volgend jaar een keer, het contact is nu in ieder geval gelegd!"

180929 Nierop 6
De 961 waarmee Nierop op Le Mans reed, begin september bij de Historic Grand Prix Zandvoort
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet